روحانی: رای اعتراضی بهتر از رای ندادن است.

روحانی: رای اعتراضی بهتر از رای ندادن است.

رئیس دولت تدبر و امید با تاکید بر اینکه مسائل آموزش و پرورش را نمی توان از مشکلات کل کشور جدا کرد، تصریح کرد: متاسفانه اعتماد عمومی، امید و سرمایه اجتماعی کاهش یافته و هر روز که می گذرد بر سختی زندگی افزوده می شود. . برای همه افراد اعم از نوجوانان و جوانان، اگر آینده روشن و قابل اعتماد نباشد، زندگی بسیار سخت و دشوار خواهد شد. می خواهند بدانند اگر درس می خوانند، حداقل می توانند امرار معاش کنند؟ به خصوص وقتی شرایط خود را حداقل با زندگی مردم کشورهای همسایه مقایسه می کنند.

وی به شکاف بین مطالبات نسل جوان و بخشی از دولت اشاره کرد و گفت: برخی از افراد در نظام با برنامه ریزی ناقص خود سعی در اداره کشور تنها بر اساس نظر خود دارند. اما نمی توانیم جدا از دنیا زندگی کنیم و بگوییم که داریم دور خود دیوار می سازیم. آیا با ممنوعیت ویدیو از دین جوانان محافظت شد؟ آیا ممنوعیت ماهواره ها و جمع آوری آنها از پشت بام ها کارساز است؟ آیا این روش ها برای فضای مجازی جواب می دهد؟

روحانی افزود: باید با دنیا زندگی کنیم و دین و ایمان خود را حفظ کنیم. بسیاری از ایرانیان و غیرایرانیان در خارج و غرب هستند که ایمانشان از برخی از مردم داخل کشور بیشتر است. آنها در جامعه ای زندگی می کنند که آزادی کامل دارند، اما نماز می خوانند و روزه می گیرند. پس اینطور نیست که بعضی ها می روند.

رئیس دولت تدبر و امید در سال 1400 به نکاتی اشاره کرد که «فکر نکنید اگر همه قوا با هم متحد شوند مشکلات کشور حل می شود» و اظهار داشت: برخی به من گفتند که اگر کسی بخواهد آمدند و همه نیروها متحد شدند، مشکلات کشور را حل کردند. گفتم اگر مشکلات حل شود خوب است اما می ترسم اینطور نشود و دیدیم اینطور نیست.

وی بیان کرد: الان می گویند انتخابات چه تاثیری دارد و دولت یا مجلس چه اهمیتی دارد؟ اما اگر مجلس یازدهم نبود و مجلس دیگری بود در تاریخ 9/9/1390 قانون اقدامات راهبردی را تصویب نمی کرد و با این قانون دست همه را بستند تا جرجم حل نشود. بر اساس این قانون، برجام در صورت لغو تمامی تحریم های هسته ای و غیرهسته ای قابل اجرا است. واضح بود که تحریم‌های غیرهسته‌ای با برجام لغو نخواهد شد. بعد اعلام کردم که این مصوبه مجلس خلاف قانون اساسی است. متأسفانه شورای نگهبان به نامه من توجهی نکرد و مصوبه مورد تایید قرار گرفت. بنابراین کار مجلس و دولت بسیار تاثیرگذار است.

روحانی با تاکید بر اینکه نمی توانیم نسبت به موضوع انتخابات بی تفاوت باشیم، گفت: فکر نمی کردم بعد از بیانات اخیر مقام معظم رهبری این همه نامزد انتخابات شورای اسلامی رد صلاحیت شوند. ما معتقد بودیم که هیأت‌های نظارت جبران عملکرد هیأت‌های اجرایی هستند. اما بسیاری از افرادی که امیدوار بودیم در استان ها و تهران تایید صلاحیت شوند تا افراد بیشتری برای رای دادن بیایند تایید نشدند که کار را بسیار سخت کرد.

روحانی با بیان اینکه تایید صلاحیت ۱۱ هزار نفر عمدتا از یک فراکسیون چه تاثیری دارد، تاکید کرد: به جای ۱۱ هزار نفر، اگر ۱۱۰ هزار نفر از یک فراکسیون را تایید کنید، همان افرادی که قرار بود در انتخابات شرکت کنند در مجلس خواهند بود. صندوق رای می آید و مشارکت را افزایش نمی دهد. مشارکت کم در انتخابات بر دولت و نظام تأثیر منفی می گذارد.

وی با تکرار پیشنهاد رای اعتراضی گفت: اعتراض به شرایط حاکم دو نوع است. یکی از راه ها شرکت نکردن در انتخابات است اما این راه نتیجه نمی دهد. راه بهتر این است که پای صندوق های رای رفته و به هر که مخالف وضعیت فعلی است رای بدهیم. رای اعتراضی بهتر از رای ندادن است. مشکلات ما بالاخره باید پای صندوق رای حل شود، راه دیگری نداریم.