سد قیز قلعه سی تجلی دیپلماسی آبی دولت سیزدهم است

سخنگوی صنعت آب کشور:

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پروژه هایی مانند سد قزقلعه سی نماد دوستی و دیپلماسی موفق آب بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

به گزارش خبرگزاری موج


عیسی بزرگ زاده در نشست خبری به مناسبت افتتاحیه این پروژه سد قزقالا سی وی افزود: سد قیز قلعه سی که در 196 کیلومتری پایین دست سد ارس و 220 کیلومتری تبریز قرار دارد و توسط مهندسان ایرانی بازطراحی و ساخته شده است، آماده بهره برداری مشترک با جمهوری آذربایجان است.

وی رودخانه ارس را مایه دوستی کشورهای همسایه دانست و ادامه داد: این نوع پروژه ها می تواند باعث تعمیق دوستی کشورها شود.

سخنگوی طرح های ملی آب تصریح کرد: حجم مخزن این سد 62 میلیون مترمکعب است و سالانه 2 میلیارد مترمکعب آب را برای کشورها از طریق سد خداآفرین تنظیم می کند.

بزرگ زاده گفت: ضرورت ایجاد رونق اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی یکی از عوامل اصلی ساخت سد قیز قلعه سی است.

وی ادامه داد: طراحی و اجرای این پروژه بزرگ توسط مهندسین توانمند ایرانی انجام شد.

سخنگوی طرح های ملی آب اضافه کرد: مناطق مرزی ما گاهی با کمبود برق و انرژی مواجه هستند که به همین دلیل مجبور به ایجاد پروژه های مرزی هستیم تا با کمک آنها درآمد خانواده های منطقه افزایش یابد و باعث رشد فرهنگی و اقتصادی مردم شود. منطقه

بزرگ زاده درباره نحوه بهره برداری ایران و جمهوری آذربایجان از این سد خاطرنشان کرد: هر ساله نمایندگان دو کشور حداقل یک بار در محل پروژه سناریوهای مربوط به بهره برداری را به توافق می رسند.

وی در خصوص پرداخت سهم سرمایه طرف مقابل در این پروژه گفت: بر اساس قانون سدسازی استرداد سرمایه در مجالس هر دو کشور امضا شده است و مراحل نهایی شدن قیمت و پرداخت از محل پرداخت سرمایه طبق قانون پیش خواهد رفت.

سخنگوی پروژه های ملی صنعت آب کشور وی افزود: سال پیش رو سال ویژه ای از نظر اجرای طرح های آبی خواهد بود.

بزرگ زاده ادامه داد: علاوه بر کار بر روی سد قزقلای سی آذربایجان شرقی، در روزهای آینده خبرهای خوبی از استان سیستان و بلوچستان به گوش مردم می رسد که شادی و کامیابی مردم این منطقه را به همراه خواهد داشت.



آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها