اجلاس تهران نشان دهنده کارآمدی دیپلماسی منطقه ای دولت سیزدهم است


ساعت: 11:49
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884584

مهدی هاشم زاده گفت: نشست مشترک ایران، روسیه و ترکیه نشان داد که دیپلماسی منطقه ای دولت آقای رئیسی و تیم وی در وزارت امور خارجه پاسخ داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی هاشم زاده کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز، ارز 4200 تومانی را مایه رانت و فساد دانست و اظهار داشت: حذف ارز 4200 تومانی را باید یکی از اقدامات خوب و سودمند دانست. 13- آن دولت نباید به او نسبت داده شود، بلکه باید حداکثر حمایت شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات ارزی به جای توزیع در ابتدای زنجیره باید در انتهای زنجیره توزیع شود، گفت: دولت مایل است با توزیع ارز در انتهای زنجیره، بخش‌های مختلف زنجیره تامین شود. جامعه به‌ویژه اقشار ضعیف‌تر از مزایای یارانه‌ها بهره‌مند خواهند شد.» در حالی که قبل از این اقدام اقشار ثروتمند و مرفه جامعه بیش از اقشار فقیر از ارز دولتی استفاده می‌کردند و این اقدام به گسترش طبقه نیز دامن زد. شکاف.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: زمانی می توانستیم سیاست ارز ترجیحی را موفق بدانیم که به جای اینکه 20 هزار تومان با ارز آزاد اختلاف داشته باشد، قیمت ارز را بین هفت تا هشت هزار تومان ثابت نگه داشت. در واقع برخی از تجار و دلالان از این تفاوت هنگفت سود هنگفتی به دست آوردند و خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد کردند.

هاشم زاده گفت: ارز ترجیحی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شد با هدف کنترل قیمت مواد غذایی بود اما اساساً در دولت قبل بارها مشاهده شد که این ارز در تثبیت قیمت مواد غذایی بی تاثیر بوده و چند برابر قیمت محصولات غذایی افزایش چشمگیری پیدا می کند. و حتی گاهی اوقات کمبود غذا وجود دارد.

وی در خصوص تاثیر حذف ارز ترجیحی بر کاهش قاچاق افزود: قبل از حذف ارز ترجیحی قیمت هر گونی 40 کیلویی آرد در تهران 33 هزار تومان بود، اما این گونی آرد به فروش می رسید. 900 هزار تومان. این اختلاف قیمت قابل توجه باعث شده است که بسیاری به دلالان روی بیاورند و آرد کشور را به صورت قاچاق از مرزها عبور دهند. بنابراین حذف ارز ترجیحی به کاهش قاچاق کالا کمک می کند. البته قاچاق کالا تنها به آرد منتهی نشد، بلکه سوخت، روغن، برنج و… نیز به همراه داشت.

این کارشناس اقتصادی درباره کاتالوگ الکترونیکی و توزیع کالا به این روش گفت: انتقادات زیادی به کاتالوگ الکترونیکی وارد است زیرا ممکن است کالاهای بی کیفیت و یا بعضاً کالاهایی که بیش از چند روز تاریخ انقضا آنها تمام نشده باشد. . تاریخ به دست مردم می رسد. اگر دولت نقاط ضعف و مشکلات کالای الکترونیکی را برطرف کند و تدابیری اتخاذ کند تا اقلام باکیفیت به دست مردم برسد و ماه‌ها قبل از تاریخ انقضا باقی بماند، می‌توان روش خوبی تلقی کرد، اما در صورت عدم رعایت این الزامات، توزیع یارانه نقدی همچنان باید در دستور کار دولت باشد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید