قطار دولت به دروازه های امید/ نقش دیپلماسی مردمی در دولت سیزدهم

ساعت: 22:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1785251

تلاش برای ارزیابی تغییر دولت از 15 مرداد تا امروز شاید زمان کوتاهی باشد و نتوانیم ارزیابی درستی انجام دهیم، اما زمانی که به میان مردم رفتیم با وجود برخی مشکلات به ویژه شرایط اقتصادی، اما جوانه های امید و زندگی در چهره آنها بین حرف ها و لبخندهایشان مشخص است که این حرکتی جدید برای طولانی شدن عمر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، بیش از سه ماه از تغییر دولت می گذرد، آنها رو به افزایش بوده اند و می توان به همه این ناکارآمدی ها مدیریت تاجگذاری را نیز اضافه کرد.

تلاش برای ارزیابی تغییر دولت از 15 مرداد تا کنون شاید زمان کوتاهی باشد و نتوانیم ارزیابی درستی انجام دهیم، اما به محض اینکه به میان مردم رفتیم با وجود برخی مشکلات به ویژه شرایط اقتصادی، اما بذر امید و زندگی در چهره هایشان بین حرف ها و لبخندهایشان که حرکتی نو برای تداوم زندگی و آغاز پیشرفت و فناوری های کشور است، مردم پشتوانه محکمی برای پیشرفت کشور هستند و خوشبختانه این امید در بین مردم جوانه زده است. مردم امروز

آغاز امید در دولت سیزدهم

رضا سلیمانی، استاد دانشگاه درباره عملکرد دولت سیزدهم گفت: نظام علیرغم عمر کوتاهش، در مدت کوتاهی کمتر از چهار ماه توانست در سیاست داخلی و خارجی فعالیت های موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا، دولت‌ها نقش بسزایی در کنترل این بیماری داشته‌اند، هرچند تاکنون نتوانسته‌ایم شاهد سیاست‌گذاری خوب دولت باشیم و این امر خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته و منجر به مرگ بسیاری از ما شده است. عزیزان در این مدت کوتاه شاهد کنترل این بیماری و از همه مهمتر تسریع در واکسیناسیون بوده ایم.

دولت کار می کند

رقیه اسدزاده ادامه داد: در دولت قبل مردم رئیس جمهور را نمی دیدند اما در این دولت رئیس جمهور در بین مردم و حتی در اماکن عمومی حضور داشت. و مرد عمل، بنابراین مسئولیت را در جامعه نهادینه می کند، ما قبلاً نمی توانستیم با رئیس جمهور ارتباط برقرار کنیم، امروز می تواند ارتباط برقرار کند و امیدوارکننده است.

وی گفت: وضعیت اقتصادی خوبی نداشتیم. در چهار ماه حل شد.

این دانشجوی دکتری ادامه داد: شاهد تحول عظیمی در واکسن هستیم و همچنین کاهش مرگ و میر باعث پیشرفت اساسی در زمینه کنترل تاج دندان شده است، واکسیناسیون عمومی چرخش سریعی به خود گرفته و این امر باعث شده تا شاهد کاهش باشیم. در مرگ و میر و عوارض جانبی آن ناشی از این استرس و اضطراب است.

وی گفت: رویه صدا و سیما تغییر کرده و شاهد شفافیت بیشتر هستیم. این امر دوباره اعتماد مردم را به این رسانه ملی تقویت می کند.»

روابط خارجی با شانگهای را باز کنید

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه روابط خوب سیاسی از دولت سیزدهم آغاز شد، گفت: کلید روابط خارجی با عضویت در سازمان شانگهای که اتفاق خوبی در سیاست خارجی محسوب می شود، با توجه بیشتر به شرق نسبت به گذشته باز شد. و روابط بیشتر با چین و روسیه از سوی دیگر دیدار با وزارت امور خارجه با سایر کشورهای اروپایی می تواند فصل جدیدی در روابط خارجی داشته باشد.

وی افزود: از انتصابات در سطح کلان، به عنوان وزیر و یا در سطوح پایین تر، استاندار دیده می شود که مراقب نخبگان علمی و جوانان است.
عباس پورخاطر خاطرنشان کرد: مبارزه با مفاسد دولتی با وجود تجربه ای که در قوه قضائیه دارند را می توان تحولی روشن دانست که اگرچه کار بسیار دشواری است، اما به خوبی در دستگاه قضایی اجرا شد و شاید بسیاری آن را غیرممکن می دانستند. ، قطعا در اجرایی آن را آسان تر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگرچه نمی توان سیاست و موضع دولت را در این مدت کوتاه مورد توجه قرار داد، افزود: در این مدت کوتاه می توان به سرعت تحولات خوش بین بود، اما متأسفانه شاهدیم که برخی از آغازین این دولت پیش بینی می کند که عملکرد دولت سیزدهم ضعیف تر از دولت قبلی خواهد بود اینها جاسوس هستند نه چیز دیگر.

لزوم حکمرانی صحیح در دولت

این کارشناس علوم سیاسی بر ضرورت حکمرانی و برنامه ریزی صحیح در دولت تاکید کرد و یادآور شد: متأسفانه سال هاست که سیستم مدیریتی و زیرساخت های کشور توسط کارشناسان خوب آموزش نمی بیند و نمی توان در این مدت کوتاه انتظار زیادی داشت. حذف شده.

وی ادامه داد: می توان با تقویت نیروی انسانی، احیای تخصص بانک مرکزی، سازمان نظام برنامه – بودجه، بورس و… مشکلات را حل کرد. و تا حد زیادی از بین بردن موانع و بحران ها، به عنوان و همچنین موضوع خطوط مرزی آبی «در دریای خزر، روابط با کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و سایر همسایگان و تعیین برجام از موضوعات مهم سیاست خارجی است که باید در اولویت قرار گیرد.

واکسن بدون توقف

احمد رضانیا ادامه داد: دولت در زمینه واردات و تزریق واکسن و تزریق واکسن خوب عمل کرده است اما در حوزه کنترل تورم همچنان شاهد افزایش مستمر هستیم هرچند در برخی موارد متوقف شده است. خیلی زود است که اتفاقی بیفتد تا در بازارهای مالی مختلف ظاهر شویم و زمان می برد تا در بازارهای مختلف اقتصادی و مالی ظاهر شویم.

وی گفت: اقتصاد باید به سرعت حرکت کند.

این کارشناس اقتصادی دولت را در حوزه اقتصاد ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: زمانی که کلید پاستور به دولت سیزدهم واگذار شد تورم 43 درصدی را شاهد بودیم و در هشت سال دولت قبل میزان نقدینگی 8 برابر شد و در پایان دوازدهم بدهی دولت مرکزی دولت از 13 تریلیون تن در سال 1991 به 115 تریلیون در پایان سال 1999 افزایش یافت که 775 درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: 9 و نیم درصد اختلاف طبقاتی در دولت روحانی رخ داده است که بالاترین درصد در چند دهه اخیر است و رشد اقتصادی یک و دو درصد است که کمترین میزان بین دولت ها است.

رضانیا در خصوص نرخ ارز نیز گفت: متوسط ​​نرخ ارز از 3200 تومان در تیرماه 92 به 26 هزار تومان در آخرین ماه دولت روحانی رسید که بیشترین افزایش نرخ ارز در سال های پس از انقلاب بوده است.

وی با اشاره به اقدامات غیراصولی دولت قبل بیان کرد: اجرای غیرکارشناسی و نادرست طرح سهمیه بندی بنزین، دلاری 4200 تومانی و کاربردی در ساخت مسکن و قیمت بی سابقه در بازار خودرو و همچنین عملکرد بسیار ضعیف در تامین نیازهای مردم از جمله مرغ، تخم مرغ. و لبنیات صف های طولانی در جامعه ضربه سختی به اقتصاد وارد کرده بود.

ثبات قیمت، پاشنه آشیل

این کارشناس اقتصادی برنامه های دولت در اقتصاد را در سه دوره خواند و گفت: برنامه های دولت معمولا فصلی، میان مدت و بلندمدت است که در این سه ماهه فعالیت بسیار موفق بوده و شاهد کمبود اقلام در بازار هستیم خیر، ثبات قیمت ها بهبود یافته است. نسبت به دوره قبل اما همچنان شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

در دسترس بودن، هنوز در تکه‌های حباب

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عملکرد دولت در بورس را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: ابتدا باید بگویم که بورس غیردولتی است اما دولت ها تاثیر غیرمستقیم و البته موثر بر وضعیت مالی و اقتصادی دارند. بازار پولی که می تواند منجر به رونق یا رکود در بازار شود.

رضانیا افزود: متأسفانه ایجاد حباب کاذب بورس در سال های اخیر و ترکیدن این حباب موجب اتلاف سرمایه و نارضایتی کارکنان بورس شده است.
وی اقتصاد را زنجیره ای به هم پیوسته دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد یک زنجیره به هم پیوسته است، شرایط بین المللی کشور به ویژه سیاست خارجی، تحریم ها، عدم عضویت در FATF و… همه اینها موثر و نسخه جدیدی از کارآمدی است. برای رفع موانع موجود و استفاده از ظرفیت داخلی مورد نیاز است.

این کارشناس مهم ترین راهبرد دولت را ارتقای تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی خواند و خاطرنشان کرد: ثبات و کنترل قیمت ها باید اولویت اقتصادی دولت باشد، کشور تورم بی سابقه ای را تجربه می کند.

احمدی راد مستمری بگیر تامین اجتماعی با ابراز خرسندی از افکار عمومی رئیس جمهور افزود: دیدیم رئیس جمهور وارد داروخانه شد، وارد بیمارستان و در اماکن عمومی برای دیدن مردم شد. این اتفاق نشان می دهد که مردم به درستی رای داده اند.» و ما یک رئیس جمهور محبوب داریم.

دروازه های امید

وی با بیان نگاه مثبت دولت به ولیعهد گفت: اینکه عده زیادی با وجود ولیعهد در جلسات خود شرکت نکردند اما مقام ارشد کشوری برای بررسی مشکلات بیماران تاج و تخت به یک مکان عمومی رفتند، نشان از عملکرد بالا دارد. “یک رئیس جمهور وجود دارد.

این مستمری بگیر افزود: این حتی می تواند درس بزرگی برای زیردستانش باشد. سفرهای کشوری که داشته اند، آشنایی با مشکلات و همچنین ظرفیت استان ها، به ویژه پس از آغاز به کار نیازمندترین استان ها، مناطقی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.»

مرد عمل

وی افزود: ورود به منطقه زلزله زده همین بس که به رئیس جمهور علیرغم حضورش تبریک می گویم که چقدر می تواند برای مردم منطقه امیدوار باشد و پشتوانه اخلاقی خوبی برای آنها باشد.

خانم دانشجویی ادامه داد: روند سریع واکسیناسیون عمومی تا حد زیادی از بحران تاج کاسته شده است، تعداد مرگ و میرها چندین برابر کاهش یافته است و این روند کاهشی در برخی روزها حتی بدون فوت در استان بودیم و این نشان از سیاست گذاری است. و درست در آن چنین بود.

وی گفت: خوشبختانه به تدریج به سمت عادی سازی و ثبات قیمت ها پیش می رویم و این نویدبخش است، هرچند نمی توان انتظار داشت قیمت ها به راحتی کاهش پیدا کند.

این دانشجو خاطرنشان کرد: حضور رئیس جمهور و دولتمردان در بین مردم باعث ایجاد درک واقعی از مشکلات جامعه و همچنین موجب دلگرمی و امیدواری مردم می شود. مطمئناً این مسیر دشواری برای تغییر خواهد بود، اما اگر ادامه یابد، پیشرفت و مشکلات خوبی حل خواهد شد.

به سمت یک فصل جدید

یکی از نقاط قوت دولت یازدهم را می توان نگاه جدید به شرق به ویژه چین و روسیه دانست که برخلاف گذشته تنها به غرب نگاه می کردند، این امر می تواند از ظرفیت سایر کشورها برای بهبود و پیشرفت استفاده کند. طبق یک ضرب المثل معروف بازی که می گوید همه تخم مرغ ها را نباید در یک سبد گذاشت.

در کوچه و بازار حرف ها تکراری است، اما دلنشین، همه از انقلاب واکسن می گویند، از انسان عملی که حاضر است، نامه نمی نویسد، شعار نمی دهد، خودش مستقیماً در صحنه های حساس ظاهر می شود و این چه تشویقی بیشتر است. بارقه های امید را در چشمان مردم دیدند، هرچند شاید ناراحت، کمرشان از مشکلات اقتصادی خم شده بود، اما خوشحالشان کرد که رئیس جمهور کشورشان از درد آنها آگاه است.

اکثر افرادی که با آنها در مورد کار دولت مصاحبه کردیم، جوان، پیر، زن، کارمند، خانه دار، بازنشسته، همه از احساس خود پس از واکسیناسیون، از آرامش پس از طوفان کرونا که این روزها خوب پیش می رود، صحبت کردند.

تورم بالا و فشار اقتصادی میراث بدی است که نمی توان انتظار داشت به این زودی ها حل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید