فساد وزیر رایضی رویای 14000 زوج جوان را نابود کرد

فساد وزیر رایضی رویای 14000 زوج جوان را نابود کرد

برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به بانک مرکزی، 735 میلیون دلار در اختیار این شرکت قرار داده و همچنین اعلام کرده اند که مواد اولیه آن وارد کشور شده است. با این نامه بیش از 700 میلیون دلار ارز و تسهیلات از بانک می گیرند و تخصیص جدید تعیین می کنند.

خب با یک محاسبه ساده به 14000 زوج در تهران می رسیم. گفتیم تهران چون اوج تورم مسکن در آن شهر اتفاق می افتد. در واقع 28 هزار نفر با متری 80 میلیون تومان صاحب خانه 40 متری در مرکز پایتخت خواهند شد. اکنون می توان محاسبه کرد که این رقم در شهرهای دیگر به دلیل هزینه کمتر مسکن بیشتر خواهد بود!

خوب، جعبه چای دباش پاییز گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد. میزان این سوء استفاده حدود 3.4 میلیارد دلار (نزدیک به 140 هزار میلیارد تومان در زمان فساد) است که با استانداردهای آن زمان در ایران بی سابقه است. ما همچنین توصیه هایی در مورد رویه جدید سیستم قضایی برای مقابله با فساد داریم. اولاً ما بسیار خرسندیم که دستگاه قضایی کشور در برخورد با معضل فساد اینقدر جدی است و در کار با مقصران این پرونده با کسی از جمله خود وزیر شوخی نمی کند. البته چقدر خوب است که این رویه ستودنی قوه قضائیه با این جدیت در همه زمینه ها دنبال شود. مانند اقدامات اندک و خودسرانه در رابطه با موضوع حجاب.

فساد وزیر رئیسی رویای 14 هزار زوج جوان را نابود کرد

اما نقش رسانه ها نیز بسیار مهم است. مسائلی را به آنها یادآوری کنیم تا گوش بعضی ها زنگ بزند و کسی فراموش نکند چه اتفاقی افتاد که ما را به اینجا رساند. یادآور می شود، آقای رئیسی در بررسی صلاحیت وزرای کابینه در مجلس درباره وزیر متخلف گفته بود که تخصص و دانش دارد و با رویکرد جهادی مشکلات کشاورزی را حل خواهد کرد. با این حال، تاریخ چیزی نیست که بتوان آن را پاک کرد.

فروردین ماه هم وزیر جهاد کشاورزی و هم رئیس سازمان برنامه و بودجه برکنار شدند. جواد ساداتی نژاد که به کشیش بهارستان رسیده بود و عملکردش در وزارت جهاد کشاورزی انتقادات زیادی را به دنبال داشت، با حکم برکناری از کابینه سیزدهم جدا شد. سیدابراهیم رئیسی قول داده بود که توده های مردم را به تحریم محدود نکند و در این راستا با استفاده از ابزار دیپلماسی به جای اتکا به مذاکره، وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد. این در حالی است که در شرایط کنونی نه تنها وضعیت اقتصادی ایران تغییر نکرده است، بلکه همانطور که از آمار عمق رکود نشان می دهد، حتی با وجود رشد مثبت اقتصادی، ارزش دلاری تولید ناخالص داخلی در ایران طبق آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی با 10 درصد کاهش یافته است.

فساد وزیر رئیسی رویای 14 هزار زوج جوان را نابود کرد

چرا آقای رئیسی در دوران تصدی خود در قوه قضائیه و در برخورد با عده ای به نام سلطان سکه و عناوین دیگر از این دست از اختیارات خاصی استفاده می کرد و حتی خلاف مقررات متعارف قانونی آنها را اجرا می کرد؟ اما وقتی نوبت به حامیان آنها در انتخابات رسید، نه تنها از دست ندادند، بلکه به جای اخراج او، استعفای او را پذیرفتند و همچنان از نصایح آنها استفاده می کنند؟

آیا باورتان می شود که آقای ساداتی نژاد یک بار گفت: «مسئله دیگر مبارزه با فساد است، ما جلوی انحصار را می گیریم و تعاونی ها و اتحادیه ها را معرفی می کنیم». ما به ارتقای وزارت جهاد کشاورزی و ایجاد سیستم افشاگری فساد در وزارت جهاد کشاورزی خواهیم پرداخت و با رفع خلأهای احتمالی قانون از زمین خواری جلوگیری می کنیم.

البته در میان وزرایی که وارد دفتر رئیس جمهور شده اند، ساداتی نژاد تنها کسی نیست که با وعده های توخالی بزرگ مشخص می شود. دیگران بودند. یکی وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، یکی قول ایجاد یک میلیون تومان شغل، دیگری ضعف دولت قبل در کنترل قیمت ارز را مدعی شد و گفت اگر دولت بعدی کاری نکند تورم 10 تا 15 کاهش پیدا می کند. درصد! بقیه تا جایی که می توانند ادعاها و ادعاهای لقمه ای اما بی اساس داشته و دارند. در این میان، بدترین آنها وزیر سابق کشاورزی است.