قیمت مسکن تا پایان سال به کدام سمت حرکت می کند؟

قیمت مسکن تا پایان سال به کدام سمت حرکت می کند؟

بازیگر اصلی بازار مسکن در سال 1402 رکود بود. شرایطی که البته به آرام شدن روند افسارگسیخته افزایش قیمت ها منجر شد. اما با توجه به این شرایط و کاهش شدید تعداد معاملات، روند بازار مسکن تا پایان سال چگونه است؟

به گزارش تجارت نیوز، ماه هاست که رکود اصلی ترین ویژگی بازار مسکن است. به گفته مشاوران املاک و فعالان بازار، معاملات مصرف کننده و سرمایه در بازار رنگ باخته است. این در حالی است که دولت کاهش قیمت ناشی از رکود و آرامش بازار را یکی از دستاوردهای خود می داند و همانطور که از تیتر خبر مشخص است هیچ گله ای از عملکرد فعلی خود ندارد.

منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن درباره رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: نگاه به حوزه مسکن به عنوان موتور محرکه نظام اقتصادی باید نگاهی ترکیبی به رونق و گردش سرمایه باشد و در نتیجه، غنی سازی ثروت در اقتصاد ملی؛ در غیر این صورت هر برنامه ای که در حوزه مسکن اجرا شود محصول و نتیجه یک طرفه خواهد بود.»

وی ادامه داد: در حال حاضر آنچه به عنوان سیاست های خرد و غیرعملیاتی در حال اجراست باعث رکود عمیق املاک و مسکن شده است. نگاه این است که با کاهش نسبی قیمت ها و آرامش بازار، مردم تمایل بیشتری به خرید و فروش دارند، اما واقعا معامله مفیدی در بازار وجود ندارد.

نقش دولت در رکود مسکن

این کارشناس مسکن همچنین درباره نقش دولت در این زمینه توضیح داد: دولت با دست خود این ثروت را از نظر گردش سرمایه در اقتصاد مسکن قفل کرده است و آمارهای مبنی بر هزار تا هزار و 500 معامله در تهران منطقی نیست و در نهایت به مردم آسیب می زند. اقتصاد.”

وی افزود: اکنون دولت فکر می کند قیمت ها را کنترل کرده است در حالی که این نوع کنترل قیمت ها کمکی به بازار نمی کند. نه تنها قیمت را افزایش می دهد، بلکه از نظر احساسی تعداد معاملات را افزایش می دهد.”

غیبی تصریح کرد: در نتیجه سیاست گذاران باید بین میزان گردش و رونق در حوزه مسکن تعادل ایجاد کنند و اجازه گردش سرمایه را بدهند.

پیش بینی وضعیت بازار مسکن
این کارشناس و پژوهشگر مسکن در تشریح آینده بازار مسکن گفت: با شرایط فعلی که دولت به شدت بر حوزه مسکن نظارت دارد به طوری که هیچ اتفاق هیجانی در آن رخ نمی دهد (البته بازارهای موازی نیز کنترل می شوند) طبیعتا اگر با نبض مشابه تا پایان سال اتفاق خاصی نمی افتد. مگر اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد که خارج از طرح و برنامه دولت باشد. با توجه به اینکه امسال دو انتخاب وجود دارد.”

وی ادامه داد: البته دولت نمی خواهد فضا را ملتهب جلوه دهد و ترجیح می دهد مردم در فضای غیر التهابی خرید کنند که در نتیجه احتمالاً فضای بازار تا پایان سال به همین حالت باقی خواهد ماند. اما با فرا رسیدن سال نو ممکن است نقل و انتقالات بهتر از مصرف کنندگان شود که این امر رونق نسبی محسوب می شود.