محل شهادت امیرکبیرتوسط دانش آموزان درباغ فین کاشان گلباران شد

مراسم گلباران مصادف با صد و هفتاد و دومین سالگرد شهادت امیرکبیر و با حضور مسئولین شهرستان و دانش آموزان کاشانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اصفهان موج


فرماندار کاشان در این مراسم بر لزوم معرفی شخصیت های معروفی چون امیرکبیر به دانش آموزان و آشنایی با میراث ناملموس و شهرت آنها تاکید کرد و گفت: ایجاد کارخانه های چینی و بلور، کارخانه قند، پارچه بافی و ریخته گری آهن از جمله مواردی است که خدمات امیر کبیر برای کشور

محمدشریف زارعی اعزام ایرانیان به خارج از کشور به منظور کسب دانش و تجربه، اصلاح امور مالی و تعدیل بودجه و توسعه تجارت داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات شایسته می داند. امیرکبیر میرزا تقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر در دوران خدمت خود ستاره ای بی نظیر در تاریخ ایران بود و عاشق استقلال و آزادی و اقتدار ملت مسلمان ایران بود.

او سیاستمداری شیفته استقلال و حکومت خیرخواهانه ملت بود که نه تنها در تاریخ دو هزار و چند صد ساله ایران، بلکه در تاریخ جهان کم نظیر است.

اصلاحات داخلی در زمینه اعتلای فرهنگ، تنظیم اقتصاد و تهذیب عرصه سیاسی کشور، اقدام در جهت احیای دین و گسترش عدالت در سطح جامعه، مبارزه برای توقف نفوذ بیگانگان و استعمارگران و حفظ استقلال و تمامیت ارضی. کشور، فقرزدایی که بیش از سه سال صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر ادامه دارد، همه چیز قابل تحسین است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان نیز در حاشیه این مراسم گفت: تأسیس دارالفنون، نشر علوم جدید، ترویج صنایع جدید، ترویج ترجمه و نشر کتب علمی، تأسیس روزنامه، مبارزه با فساد، تأسیس اسلحه. کارخانه ها، اصلاح دادگاه ها، تأسیس چاپخانه، تأسیس بیمارستان و غیره. مهمترین اقدامات امیرکبیر بود.

خجت الاسلام مهدی بصیرتری با بیان اینکه امیدوارم رهبران ما راه امیرکبیر را ادامه دهند، گفت: اقدامات انقلابی و ملی امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار، درباریان فاسد و خودخواه را به تهمت انداخت تا دستور عزل و ترور امیرکبیر توسط ناصرالدین صادر شد و شاه مستبد را دستگیر کردند و در فین کاشان بانیا به قتل رساندند.

وی افزود: سرانجام این صدراعظم لایق و شایسته در 29 دی ماه 1230 در سن 43 سالگی به شهادت رسید و پیکرش در کربلا به خاک سپرده شد.

باید بگویم؛ امیرکبیر در 4 سال صدارت خود خدمات زیادی به ملت و دولت کرد که از مهمترین آنها می توان به تأسیس مدرسه دارالفنون، انتشار روزنامه «وکائی الته» اشاره کرد. ، رسیدگی به وضعیت مالی، لغو القاب و عناوین و سازماندهی مجدد ارتش. .



آیا این خبر مفید بود؟