معامله گرانی که ماهیانه 30 میلیون درآمد دارند!

معامله گرانی که ماهیانه 30 میلیون درآمد دارند!

به گفته سعید بیقی، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران، اگر به دنبال برخی از اپلیکیشن هایی باشید که به صورت آنلاین تبلیغ می کنند، می بینید که با حقوق های بسیار بالا مانند روزی 700، 800،000 یا 1 میلیون تومان، معامله گران را استخدام می کنند. این نشان می دهد که روابط ناسالم وجود دارد.”

آنها پشت شبکه های پیچیده بانکی نیستند، انگشتی در بازار هزاران رنگ طلا و سکه ندارند، دلالان بزرگ دلار، یورو یا آهن نیستند. آنها مردان ژنده پوشی هستند که سال ها بی صدا خون شهر را می مکند و با آن چاق می شوند.

به گزارش همشهری، مافیای زباله، مافیای بازرگان، مافیای کار کودک، مافیای سازندگی و مافیای وانت 5 طرفی هستند که بی رحمانه یکدیگر را حذف می کنند و هر روز دایره را برای کسب درآمد بیشتر تنگ می کنند.

مافیای بازرگانان و استخدام کارگران در برنامه های کاربردی

شرایط نامناسب اقتصادی باعث شده است که در سال های اخیر تعداد دستفروشان در سطح شهر افزایش یابد، اما علاوه بر افراد نیازمند، گروه ها و شبکه هایی نیز وجود دارند که برای رسیدن به اهداف خود، خیابان ها و پیاده روهای شهر را سیل می کنند. کسب درآمد غیرقانونی در سال های ابتدایی حضور دستفروشان، پیاده روهای شهر برای بسیاری از شهروندان جذاب بود و بسیاری با افزایش زیاد دستفروشان مشکلی نداشتند و فکر می کردند که اجناس را ارزان تر از افراد نیازمند می خرند، اما کم کم دستفروشان نه تنها صاحبان پیاده روهای شهر را مد نظر داشتند، بلکه دستفروشان سیار نیز به جمع آنها اضافه شدند تا مشکلات جمع آوری و ساماندهی آنها بیشتر شود. تا جایی که تماس های زیادی با 137 در این زمینه صورت گرفت و ساماندهی کسبه به یکی از 10 درخواست بزرگ تهرانی ها تبدیل شد.

این روزها نه تنها دستفروشان، بلکه حضور دستفروشان خیابانی در خطوط مترو که توسط اوباش و جذب نیرو توسط برخی تولیدکنندگان سازماندهی شده است، تا جایی که اپلیکیشن های تبلیغات اینترنتی به محلی برای استخدام دستفروشان تبدیل شده است و تاجران نمی توانند بدون این که اجازه مدیر شبکه قطارهای آن معامله می شود.

به گفته سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران، «اگر اپلیکیشن‌هایی را که به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنند، جستجو کنید، می‌بینید که با حقوق بسیار بالا، روزانه ۷۰۰، ۸۰۰، یا ۱ میلیون تومان، معامله‌گرانی را استخدام می‌کنند و نشان می‌دهد که آنجا روابط ناسالم هستند

موارد مختلفی از این دست داشته ایم. مثلاً مردی را می شناسیم که در خیابان پانزده خرداد 80 فرش می فروشد. نیم نگاهی به اپلیکیشن های تبلیغات اینترنتی و جست و جوی کلمه “Hawker Hire” ناگفته های پشت پرده در خیابان های شهر را نشان می دهد. پوشاک، کیف، کفش، دستفروش اسباب بازی با حداقل یک سال کارکرد و محل فروش، دستفروشان سیار مترو بدون سابقه و …. مواردی است که در آگهی های استخدام فروشنده بر آن تاکید شده است.

ردپای مافیا در عرصه ساخت و ساز

شاید کمتر کسی تصور کند که مافیا در حوزه ساخت و ساز دست دارد و شبکه های خطرناکی در این زمینه فعالیت می کنند و حتی می توانند از PUP و PUP مصوب هم فراتر بروند. حلازیر نمونه بارز نفوذ مافیایی در حوزه مسکن و شهرسازی و ساخت و ساز است. کسانی که توانستند یک شبه در حاشیه بزرگراه شهید کاظمی ساختمان های بلند بنا کنند.

البته قبلاً در جاهایی مانند گلابدره نیز اقداماتی صورت گرفته بود. متراژی که پروانه ساخت در آن داده شده 3 طبقه و اشغال آن 40 درصد است اما امروز پایتخت نشینان برج های 10 طبقه را می بینند. ساختمان هایی که حاصل شبکه مافیایی است. شاید بی احتیاطی یا عدم جدیت در برخورد با این شبکه در گذشته باعث شده بود آزادانه در مناطق تردد کنند و با جان شهروندان بازی کنند. مدیریت شهری در این دوره توجه ویژه ای به ریشه کنی مافیا در همه عرصه ها به ویژه در ساخت و ساز داشت و در هلازیر نشان داد که با کسی شوخی نمی کند و مماشات نمی کند.

شبکه مافیایی وانتی

مدیریت چندین وانت توسط یک نفر موضوعی است که نشان می دهد حضور وانت بارهای بارگیری شده با میوه و تره بار در سطح شهر اتفاقی نیست. برخی از وانت ها توسط مدیریت شبکه های اصلی اداره می شود تا جایی که چندی پیش خبر بهره برداری 50 وانت توسط یک نفر در تهران به رسانه ها رسید.

کامیون های وانت موجود در شهر نیز به دو دسته افرادی تقسیم می شوند که به دلیل مشکلات مالی این کار را انجام می دهند و عده ای که مافیای بزرگی هستند و از این انسداد جاده سود زیادی می برند. از این رو شهرداری تهران تلاش کرد تا فرصتی را برای افرادی که در مراکز مختلف مشکل سرمایه دارند، فراهم کند تا مشکلات این افراد را حل کنند. معاون فنی و اجرایی شرکت شهربان و حریمبان شهرداری تهران در این خصوص به همشهری گفت: 2370 دستگاه وانت در سطح شهر تهران شناسایی شده و مردم از جایگاه پارک 900 باکس گلایه داشتند. ما اعلام کرده ایم که با آنها برخورد خواهیم کرد.

یک تجارت پر رونق از معامله گران بازار

یکی از افرادی که آگهی استخدام لباس فروش را در اپلیکیشن درج اینترنتی ثبت کرده است، در خصوص حقوق فروشنده مبتدی به همشهری می گوید که اگر فردی بخواهد این کار را شروع کند، ماهیانه حداقل 6 تا 7 میلیون تومان درآمد دارد.

در کنار بحث اشتغال دستفروشان، نبرد به اصطلاح برای دستفروشی در میان این دستفروشان بسیار رایج است. زیرا مدیریت برخی نقاط در دست چند نفر است. یکی از استخدام‌کنندگان دستفروش توضیح داد: دیدی چقدر دستفروش در بازار است، هیچ‌کس به این راحتی نمی‌تواند اینجا مغازه درست کند، تو را می‌برند، چاقو می‌کشند. من خودم این کار را نکرده‌ام، اما می‌دانم که وقتی کسی می‌خواهد وارد این تجارت شود، باید قبلاً فروخته باشد و سابقه داشته باشد.»

نصرالله پیچگاه، معاون فنی و اجرایی شهرداری شهربان و حریم بان می گوید: در تیرماه 25 هزار دستفروش در سطح شهر تهران شناسایی شد که این تعداد در هفته اول آبان با 10 درصد کاهش به 22 هزار و 522 دستفروش رسید. به گفته وی، در رابطه با «انواع مغازه داران» باید دانست که «14 هزار و 233 مورد ثبت شده مغازه دار داریم که شامل 63 درصد آمار مغازه ها، مغازه داران ثابت با 5142 مورد شناسایی، کسبه با 217 مورد و شبه. – متکدیان با 596 مورد شناسایی. آنها به ترتیب 22.5، 1 درصد و 2.5 درصد از جاده ها و سدهای شهر را تشکیل می دهند.

ون 120 با راننده

پیچگاه افزود: طرح جمع آوری و ساماندهی در برخی از مناطق شهر را انجام دادیم و 50 تا 120 دستگاه وانت شناسایی شد. متأسفانه برخی از این وانت ها تحت مدیریت برخی رهبران قرار داشتند. مثلاً در خیابان امام خمینی افرادی شناسایی شدند که از 10 تا 30 وانت داشتند. لیدرها ده ها وانت را در مناطق تهران گذاشتند و زمانی که نیروهای ما می خواهند این وانت ها را جمع آوری کنند، همه به یکدیگر اطلاع می دهند و با یکدیگر هماهنگ می کنند و به محض رسیدن نیروهای اطراف با قمه درگیر می شوند.

به گزارش پیچگاه، «در مورد نحوه عملکرد لیدرها باید گفت که این لیدرها ده ها دستگاه وانت را به یک صورت خریداری می کنند و با استخدام روزمزدی که دستمزد آنها در برخی مناطق 2 میلیون تومان است در نقاط مختلف شهر این وانت ها را راه اندازی می کنند. روز و ماه تا 50 میلیون تومان. بر اساس شناسایی های اداره نظارت و کنترل شهربان و حریمبان شهرداری تهران، در مجموع 60 درصد لیدرها و 40 درصد افراد نیازمند در بحث وانت ها نقش دارند.

مافیای کار کودکان

کودکانی که پشت چراغ قرمز ایستاده اند و سعی می کنند دستمال کاغذی، گل، طالع بینی و… بفروشند، به منظره ای همیشگی در خیابان های شهر تبدیل شده اند. شهروندان همیشه با این دوراهی مواجه هستند که آیا به این کودکان کمک کنند یا از رشد فعالیت های مافیایی خودداری کنند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی، طرح ساماندهی و جذب کودکان در شهر تهران در سال های اخیر موفقیت آمیز نبوده و این طرح با 32 مرحله اجرا نمی تواند موفقیت آمیز باشد. به همین دلیل مدیریت شهری فعلی نظارت دقیقی بر 92 نقطه پایتخت – که محل فعالیت کودکان کار و خیابان ها بود – آغاز کرد تا با برنامه ریزی و در نظر گرفتن همه جوانب مشکل، پروژه ساماندهی کودکان کار مشخص شود. به گفته احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، حضور مافیا در معضل کودکان کار مشکلی است که نمی توان منکر آن شد.

وی در این گفتگو توضیح داد: «متاسفانه برخی می گویند چطور می گویید این افراد باهوش هستند؟ پاسخ ما این است که سوله‌های چند هکتاری تهران که محصولات و بسته‌بندی‌هایی مانند دستمال کاغذی نصفه و نیمه و غیربهداشتی تولید می‌کنند، نشان می‌دهد که بچه‌ها سخت کار می‌کنند و نمی‌توان منکر این مشکل شد.

جذب کودکان از شهرهای دیگر

احمدی صدر افزود: در شهرستان‌ها خانواده‌های این کودکان کار به ازای هر فرزندی که در اختیار این شبکه‌ها قرار می‌گیرد، پول دریافت می‌کنند تا فرزندانشان به تهران رفته و در کارگاه‌های غیربهداشتی و محله‌های فقیرنشین مستقر شوند. از شبکه ها گرفته می شود و سهم اندکی به خانواده های این کودکان داده می شود. بنابراین گام دوم ما برخورد جدی با شبکه ها و گروه های مافیایی است که از شهروندان و کودکان به عنوان نیروی کار در سراسر کشور استفاده می کنند. نه اینکه آنها را برای مدت کوتاهی بازداشت کنند و بعد از چند روز آزادشان کنند.

به گفته احمدی صدر، «در گام چهارم سعی می کنیم به بچه ها مابازا بدهیم. آیا ما می توانیم درآمد غنی این بچه ها را تامین کنیم؟ در مصاحبه ای که با تعدادی از این بچه ها انجام دادیم، متوجه شدیم که یک خانواده با 4 بچه بالای 30-40 میلیون درآمد دارد. سوال این است که آیا دولت می تواند به این خانواده بگوید که ما این مبلغ را تامین می کنیم تا فرزندانشان در خیابان نمانند؟ واقعیت این است که دولت نمی تواند این کار را انجام دهد، اما دولت می تواند بگوید که اگر این کودکان کار در مراکزی مانند پویاشهر که توسط شهرداری تأسیس شده است، حضور پیدا کنند، شناسایی و خدمات ویژه ای به آنها داده می شود تا از خطر تبدیل شدن به کودکان کار جلوگیری شود. “

مافیای طلای کثیف در تهران

«بچه های شهرداری منطقه یک را نگاه کنید، بگویید زباله ها و زباله های آنها را پیمانکاری کنید و نمی دانید زباله های منطقه یک پر از طلا است! این دیالوگ عیسی قلک در سریال یاغی است. شخصیتی منفور که صاحب یک مافیای زباله است و خانه اش پر از زباله های خشک است اما صفرهای درآمدش را به حساب نمی آورد. مافیای زباله جمع‌آوری در تهران دست کمی از مافیای سیسیل ندارند، مردان ژنده پوش اما ثروتمندی که صاحب هر مخزن زباله تهران هستند و حاضرند به خاطر آن یکدیگر را بکشند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه شورای دولت به افشای این مافیا پرداخت و گفت: ما در تهران مافیای بزرگ زباله و زباله داریم. به عنوان مثال در منطقه صفر تا 100 بردن زباله از خانه برای دفع دست یک نفر است و با تغییر نحوه جمع آوری زباله ها و قراردادها به دنبال خشکاندن ریشه آن هستیم.

در این دوره رهبری شهر به دنبال شناسایی مستعمره مافیای طلای کثیف تهران بود. بازار تهران از دیگر مناطق طلایی آنهاست. شهردار منطقه 12 در این باره گفت: میانگین تولید زباله در شهر تهران به ازای هر نفر حدود 800 گرم است، اما 3 برابر این میزان زباله در بازار تهران داریم و به همین دلیل زباله جمع کن ها دور این منطقه می روند. تمام وقت شبانه روز و حتی زباله ها را جمع آوری کنید. آنها گردن و گردن با یکدیگر هستند.»

مافیای سوداگران، کودکان کار، ساختمان سازی، وانت و زباله گردها 5 میدان خطرناکی هستند که سال هاست دایره درآمدی اقشار آسیب پذیر را تنگ کرده اند. مافیایی که در گام اول مدیریت شهری این دوره و در گام دوم با روش های قانونی از جمله تغییر قرارداد پیمانکاران جمع آوری زباله، ساماندهی کار کودکان، محدود کردن کسب و کار دستفروشان به زمان و مکان مشخص آنها را شناسایی کرد. و مبارزه با ون هایی که از سد عبور می کنند، در زمان حذف آنها از شهر فرا رسیده است. مافیایی که وارد زندگی شهر شده و شیره اش را می مکد.