نهمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری موج فارس

مراسم افتتاحیه نهمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «بررسی بازنمایی و جایگاه خانواده در ادبیات کودک و نوجوان» امروز 6 اردیبهشت ماه چهارشنبه با حضور جمعی از صاحب نظران، پدیدآورندگان پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه در تالار علامه جعفری.

نوزده سال، مرکز تحقیقات ادبیات کودک، دانشگاه شیراز

سعید حسام پور رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان در ابتدای این مراسم با خیرمقدم یادآور شد: امسال مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز نوزده ساله شد و کم کم در حال جوان شدن است. و درخت پر جنب و جوش گروه فکری و فرهنگی منحصر به فردی مانند مرتضی خسرونژاد، مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز، به عنوان معمار آکادمیک‌سازی ادبیات کودک و نوجوان ایران، از ابتدا سعی در تعمیق فعالیت‌های علمی داشتند.

وی افزود: مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان در طول این نوزده سال توانست اقدامات مختلفی را انجام دهد که از جمله آنها می توان به راه اندازی دوره کارشناسی ارشد «ادبیات کودک»، برگزاری نشست ها و نشست های علمی و تخصصی ملی و بین المللی، تأسیس مجله «ادبیات کودک». تحقیق و اجرای طرح های علمی اساسی و اولویت دار، برگزاری جشنواره های مختلف و ایجاد کتابخانه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان.

حسام پور افزود: یکی دیگر از اقدامات مرکز پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان برای تربیت متخصص، تشکیل گروه های تخصصی مانند گروه کتاب مصور، گروه رمان نوجوان، گروه شعر کودک و نوجوان، گروه ترجمه، گروه رونویسی و تئاتر بود. و سینمای کودک و نوجوان. مثلاً در سال 1402 بیست نشست تخصصی در زمینه رمان نوجوان برگزار کرد و وجه تمایز این جلسات حضور و مشارکت فعال مخاطبان نوجوان به عنوان منتقد بود.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به موضوع محوری این همایش گفت: همه ما به خوبی می دانیم که یکی از کانال های تأثیرگذاری ادبیات کودک و نوجوان بر عموم مردم، نوع بازنمایی هایی است که این آثار به مردم ارائه می کنند. عمومی از واقعیت جامعه و واقعیت های مختلف اجتماعی. خانواده یکی از مهم ترین واقعیت های اجتماعی است که هسته اصلی زندگی کودک و نوجوان و همچنین جامعه را تشکیل می دهد و نقش بی بدیلی در رشد آن ایفا می کند. میزان ارائه تنوع شکل ها و روابط خانوادگی و همچنین نقش هر یک از اعضای خانواده در زندگی اش به مخاطب، نقش مؤثری در برداشت مخاطب از خانواده و اعضای آن دارد. به همین منظور مرکز تحقیقات دیابت کودکان موضوع نهمین همایش ملی خود را «بررسی بازنمایی و جایگاه خانواده در ادبیات کودک و نوجوان» نامگذاری کرد تا پژوهشگران را به تمرکز و بررسی این حوزه تشویق کند.

به گفته وی: در زمان انتشار فراخوان این همایش، 55 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد و هیئت علمی پس از ارزیابی، 40 مقاله (28 مقاله در قالب سخنرانی و 12 مقاله در قالب پوسترها) که در کنفرانس ارائه می شود.

توجه دانشگاه شیراز در حوزه کودک و نوجوان و موقعیت ممتاز آن

محمد مؤذنی رئیس دانشگاه شیراز در مراسم افتتاحیه نهمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان، بر اهمیت دوران کودکی و نوجوانی و نقش آن در بزرگسالی تاکید کرد و ادبیات را یکی از مهم ترین مولفه های شکل گیری شخصیت کودک و نوجوان خواند. گفت: دانشگاه شیراز در راه اندازی مرکز پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان پیشگام بود و تلاش کرد در این زمینه گام بردارد.

وی به پیشگامی دانشگاه شیراز در زمینه راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش های انجام شده توسط دانشگاه شیراز در راه اندازی مرکز مطالعاتی ادبیات کودک و نوجوان و فعالیت در این حوزه; نگاه علمی و صحیح کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه تاکید کرد: در حوزه کودک و نوجوان همه دستگاه ها به ویژه نهادهای فرهنگی مسئول هستند و باید توجه ویژه ای داشته باشند; زیرا اگر این حوزه به درستی شکل بگیرد، ضامن تربیت افراد سالم و شایسته در جامعه است.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان در طول نوزده سال فعالیت خود اقدامات ارزنده ای را انجام داده است، تصریح کرد: پیشگام دانشگاه شیراز در راه اندازی دوره کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان، راه اندازی اولین و تنها نشریه پژوهشی دانشگاه شیراز مطالعه ادبیات کودک و نوجوان، افتتاح کتابخانه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز، ایجاد و ترجمه کتاب های نظری و عملی در این زمینه، برگزاری همایش های دوسالانه ادبیات کودک و نوجوان، انجام پژوهش های بنیادی و جشنواره ها و نشست های تخصصی مختلف در این زمینه از جمله این موارد است. اقدامات.

لازم به ذکر است، دانشگاه شیراز در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت میزبان نهمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان خواهد بود.


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها