ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز باعث توسعه انحصارزدایی و سرمایه گذاری می شود



اله وردی دهگانی عضو کمیسیون صنایع شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره انحصار موجود در توسعه میدانی گفت: کره و گاز وی و اهمیت ورود بخش خصوصی در این حوزه ها گفت: توسعه و ایجاد میادین نفت و گاز در تمام دهه های گذشته تحت کنترل شرکت ملی نفت بوده است و این به گفته کارشناسان این حوزه. ، باعث رشد و توسعه فوق العاده ای در این زمینه شده است. بخشی از آن نباش

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین نفت و گاز گام مهمی است و دنیا در این مسیر حرکت می‌کند و این میدان را انحصاری می‌کند.

دگانی با بیان این مطلب تحریم کردن بخش خصوصی سخت است و در واقع این بخش قابل تحریم نیست، افزود: بخش خصوصی زیرک تر از دولتی است و از طرفی 42 درصد از منابع حاصل از فروش نفت را در اختیار شرکت ملی نفت قرار می دهیم. توسعه میادین نفتی

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اما آنقدر که باید از این فرصت استفاده نکردیم. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فرصتی بی نظیر برای توسعه و افزایش بهره برداری از میادین نفت و گاز است.

دقانی تصریح کرد: ما با عراق، کویت و امارات میادین نفت و گاز مشترک داریم اما این کشورها سال هاست که از این میادین بهره برداری می کنند و در واقع منابع ملی ما را غارت می کنند و هیچ اقدامی علیه ما انجام نمی دهند.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: باید فضا را باز کنیم و اجازه دهیم و کمک کنیم که بودجه بخش خصوصی و دولتی وارد توسعه میادین نفت و گاز شود و ثروت عظیم ما توسط دیگران مصادره نشود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز، این سرمایه عظیم ملی بر سر سفره مردم ظاهر می شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در پایین دستی نفت و گاز نیز بسیار مهم است. ما منابع غنی هیدروکربن داریم که دو مصارف خاص دارد، یکی تولید موادی که عملاً در صنعت پتروشیمی استفاده می شود و دیگری به عنوان سوخت و انرژی.

دقانی با بیان اینکه در هر دو صورت می توانیم در دنیا اول باشیم، تصریح کرد: با خام فروشی که دهه هاست در حال انجام آن هستیم، یک سیاست قدیمی و اساسی را تکرار می کنیم. چرا باید نفت خام بفروشیم در حالی که می توانیم آن را به محصول تبدیل کنیم؟ ما باید با ورود بخش خصوصی از این منطقه خارج شویم.

وی افزود: با تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی اولاً قیمت فرآورده افزایش می یابد و در مرحله بعد سود افزایش می یابد و مشکلات تحریم ها سخت می شود.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: باید نفت خام را توسط بخش خصوصی به محصولات نهایی مانند سوخت یا پتروشیمی تبدیل کنیم، در این شرایط این محصول ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت و مشمول تحریم نمی شود.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: از طرفی هم وابستگی تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارد. بنابراین این موضوع موضوع مهمی است و باید به حوزه نفت و صنعت توجه شود همانطور که در برنامه هفتم در ماده 15 تصویب شده است تا بخش خصوصی وارد حوزه توسعه میادین نفت و گاز شود.


آیا این خبر مفید بود؟