امضای قرارداد 4.5 میلیارد دلاری برای توسعه میادین نفت و گاز از اوایل دولت سیزدهم


ساعت: 14:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806796

وزیر نفت گفت: در ماه های ابتدایی دولت سیزدهم موفق شدیم قراردادهایی به ارزش بیش از 4.5 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز کشور، برخی داخلی و برخی خارجی امضا کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی وزیر نفت در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاس گفت: صنعت پتروشیمی کشور یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و بیشتر محصولات پتروشیمی تولید شده در اوایل انقلاب از کودهای شیمیایی است. اما در حال حاضر انواع مختلفی از کودهای پتروشیمی در ایران وجود دارد.

وی افزود: ایران از نظر ذخایر هیدروکربنی رتبه اول جهان را دارد و بالغ بر 153 میلیارد بشکه نفت خام و 33 هزار میلیارد متر مکعب گاز در کشور داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت پالایش گاز کشور در حال حاضر به یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده است، گفت: اکنون 95 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و میزان مصرف گاز در بخش روستایی به این میزان رسیده است. به بیش از 85 درصد رسیده است.

این عضو کابینه گفت: باید در دولت سیزدهم کشور اتفاقات خوبی در صنعت پتروشیمی کشور بیفتد به ویژه در حوزه توسعه زنجیره ارزش که تا 10 درصد است.

اوجی ادامه داد: ایران دارای منابع و ذخایر عظیم گاز است که غذای اصلی صنعت پتروشیمی است، ظرفیت و پشتوانه خوبی برای توسعه این صنعت دارد.

وزیر نفت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد صنعت نفت دانش بنیان گفت: صنعت پتروشیمی کشور صنعت پیشرو در بحث شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: کمترین خسارت را از تحریم ها بر صادرات پتروشیمی شاهد بوده ایم و درآمدهای صنعت پتروشیمی بعضاً با درآمدهای نفتی کشور برابری می کند و امسال صنعت پتروشیمی بیش از 10 میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه اگرچه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در صنعت پتروشیمی انجام شده است، اما این سرمایه‌گذاری‌ها نامتوازن است، گفت: تلاش می‌کنیم با توسعه زنجیره ارزش، ارزش سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را متعادل کنیم؛ در ایجاد اشتغال به‌ویژه در ایجاد اشتغال بسیار موثر باشیم. در مناطق کم برخوردار

اوجی گفت: تامین مواد پتروشیمی یکی از دغدغه های اصلی وزارت نفت از ابتدای دولت تا کنون بوده است. قراردادها داخلی و خارجی هستند. همچنین در ماه های اخیر 10 تفاهم نامه در این زمینه منعقد شده است.

وی گفت: ما منتظر نتیجه مذاکرات و لغو تحریم ها نبوده ایم. در این بین مذاکرات خوبی را با بزرگترین شرکت های جهان برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران آغاز کرده ایم.

وزیر نفت اضافه کرد: قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه روزانه یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب گاز تازه در کشور تولید شود که هم اکنون تولید روزانه گاز تازه در کشور 850 میلیون مترمکعب است.

اوجی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای توسعه پالایشگاه های نفت گفت: پالایشگاه های پتروشیمی علاوه بر تامین امنیت سوخت و انرژی، غذای صنعت پتروشیمی را نیز تامین می کنند.

وی افزود: مجوز تنفس علوفه سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه های نفت در دولت سیزدهم برای تسریع در سرمایه گذاری تغییر کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در بودجه 1401 پالایشگاه بودجه با ظرفیت 300 هزار بشکه پیشنهاد شد، گفت: امیدواریم این پیشنهاد دولت به تصویب مجلس محترم برسد و ظرفیت پالایشگاه های کشور افزایش یابد. باید در دولت سیزدهم باشد.»

اوجی گفت: قیمت خوراک پتروشیمی ها بر اساس قیمت چند قطب منطقه ای و قیمت گاز وارداتی و صادراتی تعیین می شود. در سقف بودجه سال 1401 پیشنهاد شده برای قیمت خوراک پتروشیمی ها سقف تعیین شود. ، و در بهمن و اسفند امسال محقق شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید