پدری به دخترش از 10 تا 17 سالگی حمله می کند

چند هفته پیش دختر نوجوانی در یکی از مناطق شمالی تهران خودکشی کرد اما با انتقال به موقع به بیمارستان، این دختر نوجوان از مرگ نجات یافت…

یک منبع آگاه درباره جزئیات این خبر به اعتماد گفت: این دختر نوجوان که با قرص برنج خودکشی کرده بود با آمبولانس به یکی از بیمارستان های تهران منتقل می شود البته قرص برنجی که این نوجوان مصرف کرده تقلبی بوده و او را نجات داد زیرا قرص برنج بلافاصله پس از مصرف منجر به مرگ می شود.” وی در ادامه درباره علت خودکشی این دختر نوجوان می گوید: وقتی پزشکان از او درباره علت خودکشی این دختر نوجوان می پرسند، این دختر می گوید که از سن 10 سالگی توسط پدرش مورد آزار و اذیت و آزار جنسی قرار گرفته است و اکنون به دلیل اینکه از آن . خودکشی کرد، اما وقتی پزشکان با پدر این دختر نوجوان صحبت کردند، پدر جواب قانع کننده ای درباره زورگویی و رنج او به پزشکان نداد.» این منبع آگاه از افرادی می گوید که موفق به خودکشی نشده اند و به بیمارستان منتقل می شوند. : زمانی که فردی دست به خودکشی می زند و به بیمارستان منتقل می شود، پس از طی مراحل درمان، تحت نظر پرسنل بیمارستان است، اگر فردی به مددکار یا ماموران پلیس بگوید که اتفاقی برایش افتاده است و دلایلی مانند آزار و اذیت جنسی دارد. و دیگران او را وادار به خودکشی کردند، می تواند از فرد مورد نظر شکایت کند و اقدامات لازم را انجام دهد.به گفته این منبع آگاه؛ این خانواده از وضعیت مالی خوبی برخوردار بوده و در یکی از مناطق شمالی تهران زندگی می کنند و پدر یکی از مقامات دادگاه در پاسخ به این سوال که چرا خواهر یا کارکنان بیمارستان موضوع را به پلیس اطلاع نداده اند، به دووری گفت: اگر این دختر به بیمارستان شکایت کرده بود، پلیس اقدامات لازم را انجام می داد. در چنین مواردی ابتدا باید شکایتی ثبت شود. حالا «اعتماد» در گفت و گو با «عبدالصمد هرمشاهی» حقوقدان به این موضوع پرداخته است.

اگر پدری دخترش را مورد آزار جنسی قرار دهد مجازات او در قانون مجازات اسلامی چیست؟

در ماده 224 قانون مجازات اسلامی مجازات زنای محصنه اعدام است. در بند «الف» این ماده آمده است که زنا با اقارب از قبیل دختر یا خواهر مجازات اعدام دارد. در تبصره 2 همین ماده آمده است: اگر کسی در حال بیهوشی، خواب یا مستی با زنی که نمی‌خواهد با او زنا کند، رفتار او حکم زنا دارد. در هر صورت مجازات زنای اجباری طبق بند «ت» ماده ۲۲۴ اعدام است.

با توجه به اینکه نوجوان مورد نظر به بیمارستان گفته است که به خاطر بدرفتاری پدرش خودکشی کرده است، چرا نیروهای امنیتی یا پزشکی به پلیس اطلاعی نداده اند و آیا دادستان خصوصی باید متهم را در این موارد دستگیر کند؟ ?

طبق قانون آیین دادرسی کیفری باید در نظر داشت که هر جرمی که اتفاق می افتد دارای دو جنبه مهم است. یکی از موقعیت های اجتماعی، جرم است. با توجه به اینکه تخطی از محدودیت ها و احکام الهی یا تضییع حقوق جامعه و اخلاق در نظم عمومی صورت می گیرد، در این گونه موارد دادستان موظف است به عنوان دادستان یا نماینده مردم وارد عمل شود. دیگری شأن شخصی جرم است; به منظور تضییع حقوق شخص یا اشخاص خاص. در این خصوص خود شاکی در صورتی که سن قانونی داشته باشد می تواند شکایت کند و در غیر این صورت خود یا ولی او می تواند شکایت کند پس باید شکایت کرد یعنی شخصی که به دلیل ضرر و زیان وارد شده است. وقوع جرم باید شکایت کند. معمولا ابتدا در دادسرا و اداره پلیس شکایت می شود و سپس بررسی های لازم آغاز می شود. پس از طرح شکایت، مشکل اثبات جرم وسط است. یعنی فردی که مدعی تضییع حقوقش است باید دلیلی برای اثبات ادعای خود ارائه کند زیرا اصل برائت اجازه نمی دهد که افراد صرفا با طرح شکایت محاکمه شوند. طبق ماده 160 قانون مجازات اسلامی، دلیل در دعاوی کیفری مهم است که مهمترین آنها شهادت شهود، اقرار، سوگند و علم قاضی است. بنابراین فردی که مدعی تجاوز یا آزار جنسی شده است باید با توجه به مدارک فوق و دلایلی که ارائه می کند اظهارات خود را در دادگاه اعلام کند.

بخش بزرگی از موارد تجاوز و آزار جنسی گزارش نشده است، چرا این اتفاق افتاده است؟

علاوه بر مسائل حقوقی، مسائل اجتماعی نیز مورد بحث قرار می گیرد. متاسفانه آزار و اذیت و تجاوز جنسی در جامعه افزایش یافته است که دیگر پیگیری نمی شود. این بدان معناست که بسیاری از زنان و دخترانی که مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفته‌اند، معمولاً به دلیل شهرت خود و همچنین به دلیل تأخیرها و مشکلاتی که برای دریافت ادعای خود باید طی کنند، از شکایت خودداری می‌کنند.

آزار و اذیت جنسی

در چه زمینه ای به معنای آن است؟

آزار جنسی معمولاً می تواند با یک کلمه زشت یا حتی الفاظ رکیک و توهین آمیز یا پیشنهادهای بی شرمانه شروع شود و با اعمالی مانند دست زدن و موارد مشابه که با زور و خشونت انجام می شود پایان یابد. شخصی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرد، شخصیت او تحقیر می شود و اسباب روح و روانش آشفته می شود. به طور خلاصه، آزار جنسی می تواند از آزار و اذیت خیابانی مانند مالکیت، کلمات توهین آمیز یا لمس کردن و غیره باشد که باعث آزار روحی و روانی فرد می شود به طوری که آزار جنسی ادامه پیدا می کند، اما همانطور که گفته شد، بالاترین سطح تجاوز یا تجاوز این است. مجازات زنا با مرگ موارد دیگر طبق ماده 639 قانون مجازات اسلامی ممکن است منجر به حبس یا مجازات های دیگر شود.

در ضمن یک نکته مهم به نظر شما چه چیزی آنجاست؟

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که لایحه حمایت از حقوق زنان سال‌هاست که در مجلس مطرح شده و هنوز به جایی نرسیده است و در این لایحه اقداماتی برای حمایت از زنان بدون سرپرست یا سایر زنان پیش‌بینی شده است. مورد حمله قرار گرفته اند باید انجام دهند. باید با اضافه کاری آنها برخورد شود و حتی کلانتری های ویژه ای برای رسیدگی به این شکایات وجود دارد. طبق آمارهای رسمی و غیررسمی مشخص است که آزار جنسی در اکثر شهرها تا حد زیادی رخ می دهد، اما همانطور که گفته شد; ترس از شهرت یا مشکلاتی که برای اثبات ادعای خود دارند مانع از شکایت آنها می شود و بیشتر این آزارها پنهان می ماند.


پدری که به دختر خردسالش تجاوز جنسی کرده بود به زودی اعدام می شود

20 آذرماه امسال رسانه ها از اعدام پدری که از سن 12 تا 14 سالگی دختر خردسالش را مورد آزار جنسی قرار داده بود، نوشتند: حکم اعدام این پدر به زودی اجرا می شود. در تابستان 1400 مردی 58 ساله از برادر 46 ساله خود به پلیس شکایت کرد. وقتی این نوجوان چند ثانیه ای از فیلمی که از پدرش گرفته بود را به پلیس داد، با دستور قضایی برای پزشکی قانونی فرستاده شد و کارشناسان موضوع را تایید کردند. پس از پایان تحقیقات، متهم دستگیر می شود و با مواجهه با مدارک، لب به اعتراف باز می کند. لذا پرونده جهت رسیدگی به شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در جریان رسیدگی به پرونده متهم که در آذرماه امسال پشت درهای بسته برگزار شد، این نوجوان برای پدرش درخواست مجازات سنگین کرد که در پی آن متهم گفت: تحت تأثیر مواد روانگردان و در حالت غیرعادی مرتکب این عمل شدم. حالت. کشور و من متاسفم.» متهم بر اساس مدارک موجود به اعدام محکوم شد.