چند بار دیگر قرار است «اجرای» معامله با چین را به مردم بفروشید؟

چند بار دیگر قرار است «اجرای» معامله با چین را به مردم بفروشید؟

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هدف از سفر آتی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به پکن را «نهایی سازی سازوکارهای اجرای توافق جامع ایران و چین» عنوان کرد. و این در حالی است که یک سال پیش حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه در سفر خود به چین رسما آغاز اجرای توافق 25 ساله تهران و پکن را اعلام کرد. طنز ماجرا اینجاست که سند همکاری جامع و راهبردی 25 ساله هیچ ربطی به دولت سیزدهم ندارد و در فروردین 1400 به امضا رسیده است.

: محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هدف از سفر آتی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به پکن را «نهایی سازی سازوکارهای اجرای توافق جامع ایران و چین» عنوان کرد.

محمد جمشیدی توضیح داد که سازوکارهای اجرایی توافق جامع ایران و چین را که در ابتدای دولت یک توافق روی کاغذ بود و نهایی شدن آن در این سفر پیگیری خواهد شد، توضیح داد.

ابراهیم رئیسی روز سه شنبه 4 بهمن ماه به چین سفر می کند.

اظهارات معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره هدف از سفر رئیس جمهور در حالی است که یک سال پیش حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه در سفر خود به چین رسما آغاز اجرای توافقنامه 25 ساله تهران و تهران را اعلام کرد. پکن

امیر عبداللهیان 24 ژانویه سال گذشته پس از دیدار و گفتگو با وانگ یی همتای چینی خود در جمع خبرنگاران گفت: امروز برنامه جامع همکاری ایران و چین (25 سال همکاری) اجرایی می شود.

وی گفت: همزمان با مذاکرات چین مقدماتی را فراهم کرده ایم تا امروز روز آغاز اجرای توافقنامه همکاری راهبردی جامع بین دو کشور را اعلام کنیم.

این در حالی است که این توافق ۲۵ ساله در سفر هو چونهوا معاون نخست وزیر چین به تهران در دسامبر سال جاری مطرح شد. در آن زمان، رسانه‌های دولتی اعلام کردند که نشست «برنامه جامع همکاری ایران و چین» میان معاون اول رئیس‌جمهور ایران و معاون نخست‌وزیر چین در سعد آباد برگزار شد تا راه‌هایی برای تقویت روند اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله بررسی شود. برنامه همکاری تهران و پکن.» و «طرف ایرانی و چینی 16 نقطه تفاهم بین تهران و پکن را برای اجرای تفاهم 25 ساله دو کشور نهایی کرده اند».

وزیر اقتصاد پس از این دیدار از نهایی شدن 16 نقطه تفاهم بین دو کشور برای اجرای تفاهم 25 ساله خبر داد.

صرف نظر از اینکه توافق 25 ساله ایران و چین اکنون در چه مرحله ای است، چه میزان از آن اجرایی شده است و تاکنون چه دستاوردهای خاصی داشته است، سوال دیگر این است که دولت سیزدهم چند بار از این توافق به عنوان یک توافق استفاده خواهد کرد. “دستاورد” برای خودش فروش به مردم؟

یک سال و یک ماه از روزی می گذرد که دولت سیزدهم به طور رسمی آن را روز اجرای توافق 25 ساله ایران و چین نامید و دولت به جای اینکه توضیح دهد بر اساس این توافق دقیقا چه اتفاقی افتاده و چه بخشی از آن اجرایی شده است. .، مدام اصل توافق را دستکاری می کند و اخبار تبلیغاتی در این باره منتشر می کند که هر بار تاریخ جدیدی را برای «اجرای» توافق به مردم پیشنهاد می کند.

طنز ماجرا اینجاست که سند همکاری جامع و راهبردی 25 ساله هیچ ربطی به دولت سیزدهم ندارد و در فروردین 1400 یعنی اواخر دولت حسن روحانی امضا شده است. اما یک سال و نیم است که دولت سیزدهم به تفاهم نامه ای می بالد که در امضای آن نقشی نداشته و هر بار تاریخ جدیدی را برای اجرای آن به مردم تقدیم می کند و در قالب آن به دست ملت می دهد. یک دستاورد جدید

دیدگاهتان را بنویسید