چه کسانی مخالف حضور زنان در ورزشگاه هستند؟

چه کسانی مخالف حضور زنان در ورزشگاه هستند؟

روز گذشته تعدادی از مخالفان حضور زنان در ورزشگاه در سکوها مقابل ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی چنین شعارهایی سر دادند. دست از رئیس فحشا بردارید. بعد از اتفاقاتی که در بازی استقلال و آلومینیوم در شهر اراک افتاد و جیمی جامپ دختری که به میدان آمد و همچنین حواشی بازی پرسپولیس و سپاهان و شعارهایی که علیه دختران سر داده شد. با حضور در ورزشگاه بحث حضور زنان در ورزشگاه داغ شد. فیلم منتشر شده از این اعتراض به ورود زنان به ورزشگاه ها با واکنش های متفاوت کاربران در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

روز 22 اردیبهشت در دیدار سپاهان و پرسپولیس برخی از تماشاگران متوجه حضور تماشاگر زن نشدند و از الفاظ نادرستی استفاده کردند که واکنش های زیادی را به همراه داشت. سپس باشگاه پرسپولیس پاسخ داد و گفت که پیگیر رفتار زشت تماشاگران سپاهان با بانوان پرسپولیسی است. با وجود اینکه مدیر روابط عمومی سپاهان از عذرخواهی فردی منتسب به هواداران سپاهان خبر داد و اعلام کرد که این فرد لیدر سپاهان نیست، مدیر رسانه ای سپاهان نیز با انتشار متنی اعلام کرد: هرگونه رفتار توهین آمیز نسبت به هواداران فارغ از جنسیت، قومیت و زبان از سوی همگان. و همه جا محکوم است. این موضع رسمی و غیرقابل برگشت باشگاه سپاهان است اما بازیکنان پرسپولیس گفته اند از هواداران سپاهان شکایت خواهند کرد. باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد از رفتار شرم آور و زشت هواداران سپاهان به دلیل توهین به هواداران زن شکایت خواهد کرد. در بیانیه باشگاه پرسپولیس آمده است که به خصوص بین دو نیمه نمایش های زشت و توهین های تماشاگران نسبت به حریف غیر قابل باور است. این مشکل به حدی بود که مسئولان مجبور به تغییر محل حضور تماشاگران زن پرسپولیس شدند.

آیا قصد منفی جلوه دادن حضور بانوان در ورزشگاه بود؟

اما روزنامه اصولگرای «جوان» در 29 اردیبهشت 1403 گزارش داد که اکران فیلم «هوادار سپاهان» به منظور تخریب ورود زنان به ورزشگاه ها صورت گرفته است. روزنامه «جوان» می نویسد: «به نظر می رسد از مدت ها قبل حرکتی برای منفی جلوه دادن حضور زنان در ورزشگاه برنامه ریزی شده است. روندی که اتفاقات چهارشنبه شب گذشته برگ برنده آن بود.

اتفاقی افتاد که نباید می افتاد. توقع نداشتیم زن و مرد در ورزشگاه با هم دعوا کنند و با ادبیات زننده خطاب به هم بکنند اما این اتفاق افتاد اما می توانیم از این چالش جدی فرصتی بسازیم. امروز خیلی راحت می توان جلوی ورود زنان به ورزشگاه را گرفت، اما یادتان باشد که اگر این اتفاق بدی بیفتد، بلندگو بلند کرده ایم و به تمام دنیا اعلام کرده ایم که با همه ادعاهایی که درباره فرهنگ و تمدن تاریخی خود داریم، هیچ فرهنگی نداریم. اخلاقی چون حتی ما نمی توانیم بر جمعیت کوچکی حکومت کنیم. در ادامه این گزارش آمده است که حدود یک سال از حضور بانوان در ورزشگاه ها می گذرد و به غیر از اتفاق بد چهارشنبه شب شاهد حادثه دیگری نبودیم و همه جا بانوان با امنیت کامل در ورزشگاه حاضر شدند. اگرچه پیش از این نیز انتشار ویدئوهای قطع شده با حضور یکی دو نفر در این مدت در بازی های مختلف و بیان الفاظ رکیک و رکیک از زبان آنها مشاهده شده است، اما به نظر می رسد روندی با هدف ایجاد حضور زنان در استادیوم برای مدت طولانی منفی به نظر می رسند. روندی که اتفاقات چهارشنبه شب گذشته برگ برنده آن بود. آیا زنان از فحاشی استفاده کردند؟ خبرگزاری مهر روز گذشته در گزارشی با عنوان “چشم بند به نفع فوتبال بانوان” در خصوص تصمیم کمیته انضباطی پس از آخرین رسوایی ها مبنی بر اینکه بازی پرسپولیس و سپاهان در فصل آینده فقط با حضور بانوان برگزار می شود، خبر داد. اما با توجه به فیلم های موجود، دخترهای فن نیز از الفاظ رکیک زیادی استفاده می کنند. طبق تصمیم کمیته انضباطی این پیرمرد به مدت 10 سال از حضور در ورزشگاه های کشور محروم می شود. به گزارش مهر، کمیته انضباطی با صدور حکم دیگری که تعجب بسیاری از اهالی فوتبال را برانگیخت، گفت: دیدارهای پرسپولیس و سپاهان در فصل آینده لیگ برتر تنها با حضور هواداران زن برگزار می شود و این دو باشگاه نیز موظف هستند. به عذرخواهی در آنها از رسانه رسمی باشگاه خود از جامعه هواداران فوتبال محکوم می شوند. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که بر اساس فیلم های ضبط شده منتشر شده از بازی مورد بحث، تماشاگران زن حاضر در ورزشگاه با الفاظ رکیک و فحاشی به تیم حریف توهین کردند.

موافقان و مخالفان حضور زنان در ورزشگاه ها چه می گویند؟

در سال های اخیر خبرگزاری ایرنا مناظره ای را با عنوان «بررسی فقهی و موضوعی حضور زنان در ورزشگاه ها» برگزار کرد. در این مناظره دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، دکترای تربیت بدنی و سرپرست فعلی تیم فوتبال قم، این جلسات را می تواند به رفع مشکلات انباشته فرهنگی و اجتماعی کمک کند و گفت: برخی ورزش ها ممنوع شد. بعد از انقلاب قدرت الله باقری ادامه داد: ممنوعیت حضور زنان در سال های اخیر باعث شده تا برخی از دختران با تغییر چهره وارد ورزشگاه ها شوند و انتشار تصاویری از این موضوع در فضای مجازی واکنش های منفی زیادی را در پی داشته است. وی تصریح کرد: حضور بانوان در ورزشگاه ها سال هاست که به عنوان یک موضوع وجود داشته اما این موضوع در انبوه مسائل رها شده یا گم شده است. باقری با بیان اینکه این موضوع بارها از سوی نهادهای مختلف مطرح شده اما تاکنون حل نشده است، دولت نیز فضا داده و هیچ تلاشی برای این موضوع نکرده است. اما در این بحث مطرح شد که پیروی کورکورانه از غرب درست نیست. استاد حوزه علمیه قم نیز در این مناظره با انتقاد از آنچه تقلید کورکورانه از غرب خواند، گفت: پیروی از آنچه کشورهای دیگر انجام می دهند درست نیست و باید از آنها الگوبرداری کنیم زیرا بسیاری از چیزها در دنیا طبیعی شده است. چیزی فاسد است حجت الاسلام والمسلمین محمد نجفی با بیان اینکه تصمیمات مدیریتی باید عقلانی، به دور از احساسات و بر اساس مصالح جامعه باشد، افزود: مشکلات فقهی باید در این گونه مسائل به دقت بررسی شود تا بستر گناه در جامعه فراهم نشود. . وی با اشاره به وجود روایات متعدد، با تاکید بر اینکه بحث خروج زنان از خانه اصلا موضوعیت ندارد، گفت: همان روایاتی که برخی از آنها بوی منع خروج زنان از خانه را می دهد، همین روایات نشان می دهد که زنان به دلیل خروج از خانه هستند. حضرت زهرا سلام الله علیها در طول هفته چندین بار برای زیارت قبور شهدا از منزل خارج می شد. نجفی ادامه داد: گفتن اینکه زن باید با اذن شوهر از خانه خارج شود نشان می دهد که خروج زن از خانه حرام نیست زیرا اگر حرام بود اذن شوهر ملاک نبود اما این موضوع یکی محسوب می شود. از حقوق زوجین، پس چنین چیزی اصلاً محل بحث نیست.