تاجران کالای چینی مخالف تحریم ها و مخالف احیای برجام هستند

تاجران کالای چینی مخالف تحریم ها و مخالف احیای برجام هستند

روز جدید : به طور کلی دو گروه و جریان مخالف احیای برجام هستند، دسته اول شخصیت ها و جریان هایی هستند که بیرون هستند و مخالف رشد، توسعه و توانمندی ایران هستند. دسته دوم اما مخالفان داخلی برجام است که متأسفانه از عدم احیای برجام سود فراوانی می برد که مستقیماً با منافع عمومی منافات دارد.

برخی گروه ها در آمریکا و در بعد منطقه ای رژیم صهیونیستی در گروه اول قرار دارند. این کشورها و این جریان های مخالف بر این باورند که برجام ظرفیت های جدیدی ایجاد می کند که ایران می تواند از طریق آن گام های بلندی در جهت ثبات منطقه بردارد. یعنی اگر برجام، احیا و منافع مردم تضمین شود، منافع آنها به خطر می افتد.

دسته دوم در ادبیات سیاسی و عمومی کشور عناوین مختلفی دارد که مهم ترین آن «کاسبان تحریم شده» است. اما کسب و کار تحریم ها چگونه به نظر می رسد و از مشکلات اکثر مردم چه سودی می برد؟
مردم و جریاناتی که در دوران تحریم کالاهای بی کیفیت و بی کیفیت چینی را با قیمت های گزاف به مردم تحمیل می کنند، مهمترین نماد تجار تحریمی کشور هستند. نمونه عینی و بارز چنین رفتاری را می توان در صنعت خودرو مشاهده کرد. ده ها سال است که ایرانیان مبالغ هنگفتی را صرف خرید خودروهایی کرده اند که امنیت و ایمنی آنها را تامین نمی کند. در این میان گزارش های میدانی مستند نشان می دهد که ایرانی ها می توانند با برندهای لوکسی مانند بنز، بیامو، فولکس واگن و غیره رانندگی کنند. نصف قیمتی که برای پراید می پردازند. خودروهایی که از نظر ظاهر، ایمنی و کیفیت قابل مقایسه با مدل های خانگی نیستند. نکته دردناک این است که این سوء استفاده ها با ظهور تولید داخلی انجام می شود. یعنی کالاهای چینی را وارد کشور می کنند و می بندند، بعد عنوان تولید داخلی را می گذارند.

اما برجام را از زاویه دیگری هم می توان دید و آن کمک به بهبود حاکمیت در جامعه است. به گفته کشورهای غربی، در صورت اجرایی شدن برجام، طی 10 سال آینده یک سری تحریم های اقتصادی، نظامی و لجستیکی علیه ایران برداشته می شود و ایران می تواند به عنوان یک عضو کامل سازمان ملل متحد در اقتصاد و تجارت بین المللی مشارکت کند. در هر صورت ایران یکی از کشورهایی است که دارای ذخایر انحصاری نفت، گاز و … است و لغو تحریم ها زمینه لازم را برای افزایش درآمدهای کشور فراهم می کند. از سوی دیگر دولت پول بیشتری برای جبران کسری بودجه و اجرای برنامه های اجتماعی و اقتصادی خود دارد.

در شرایط کنونی عدم احیای برجام باعث ایجاد شکاف بین دولت و مردم شده است. مردم بر این باورند که دولت می توانست با احیای برجام، فشار کنونی بر دهک های متوسط ​​و نابرابر جامعه را قبل از جراحی اقتصادی کاهش دهد. باید توجه داشت که هر چه فاصله دولت و ملت بیشتر باشد امنیت کشور بیشتر تهدید می شود. نبايد فراموش كرد كه جمهوري اسلامي از ابتدا بر مبناي پيوند مستحكم نظام با مردم شكل گرفت و هرگونه آسيب در اين جريان به پشتوانه نظام لطمه خواهد زد. بنابراین احیای برجام باعث بهبود نظام حاکمیتی و بهبود روابط نظام با مردم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید