چینی ها در سرشاخه های دریاچه ارومیه به دنبال چه بودند؟/ آیا وجود منابع لیتیومی صحت دارد؟

چینی ها در سرشاخه های دریاچه ارومیه به دنبال چه بودند؟/ آیا وجود منابع لیتیومی صحت دارد؟

چندی پیش یک شرکت چینی به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آمد و مجوز برداشت سورگوم در پارک ملی دریاچه ارومیه را درخواست کرد اما اداره حفاظت محیط زیست به چینی ها اجازه برداشت سورگوم از این منطقه را نداد. این شرکت چینی همچنین به دنبال ذخایر «برم» در سرشاخه‌های دریاچه بود نه لیتیوم.

به گفته مقامات کشوری و استانی تاکنون مجوزی برای استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه صادر نشده و حتی درخواست یک شرکت چینی برای استخراج شورابه نیز رد شده و اکنون تنها دو شرکت خصوصی از نمک این منطقه به عنوان ماده اولیه تولید استفاده می کنند.

به گزارش ایلانا؛ عکس هایی که در چند روز اخیر و در فضای مجازی از حرکت چند کامیون در کف دریاچه ارومیه و حمل خاک از این دریاچه منتشر شد، بار دیگر به شایعات مربوط به استخراج ماده مهم و استراتژیک لیتیوم دامن زد. از رسوبات باقی مانده دریاچه. اما مسئولان کشوری و استانی و فعالان اقتصادی حوزه معدن استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار ایلنا صحت این شایعات را به طور کامل تکذیب و توضیحاتی برای آن ارائه کردند.

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و بررسی مواد معدنی کشور به خبرنگار ایلنا گفت: دریاچه ارومیه دارای لیتیوم است اما مقادیر آن به قدری کم است که در ایران هیچکس نمی تواند این مقدار کم را فرآوری کند.

وی همچنین افزود: لیتیوم بستر خشک شده این دریاچه 30 تا 35 پی پی ام است که در صورت جمع آوری صرفه اقتصادی ندارد. استخراج لیتیوم از نظر اقتصادی بیشتر از 1000 پی پی ام است و 30 تا 35 پی پی ام آنقدر کم است که می توان گفت اصلا وجود ندارد.

عکس ها مستند نیستند

رحیم وهاب زاده، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه نیز در خصوص عکس های منتشر شده به خبرنگار ایلنا گفت: عکس ها مستند نیست و تاکنون هیچ سندی مبنی بر تایید صحت این موضوع در عکس های منتشر شده به دست ما نرسیده است. اتاق بازرگانی ارومیه. همچنین آنچه بیش از هر چیز برای این دریاچه در اولویت قرار دارد، احیای آن است که فواید بسیاری برای استان های همجوار دارد.

وی تصریح کرد: توجه داشته باشید که دریاچه ارومیه یک منطقه حفاظت شده است و در حال حاضر تنها نمک آن توسط دو شرکت فعال در بخش خصوصی استخراج می شود که در تولید مواد شوینده نیز استفاده می شود.

ما حتی به چینی ها هم توصیه ای نکرده ایم

در پایان مختار هانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه به خبرنگار ایلنا گفت: کارشناسان محیط زیست این منطقه را پارک ملی دریاچه ارومیه می نامند زیرا سطح حفاظتی پارک های ملی بالاتر از مناطق حفاظت شده است و این پارک بالاترین سطح حفاظت از محیط زیست را در سال های اخیر دارد. کشور آن را دارد.

وی افزود: حساسیت های خاصی در این زمینه وجود دارد حتی برای ورود مردم عادی به این پارک ملی باید از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مجوز گرفته شود و تاکنون هیچ گونه مجوز معدنی به استثنای استخراج نمک صادر نشده است. .

خانی ادامه داد: مجوز استخراج نمک تنها در فصول مرطوب و سرد سال به شرکت های بزرگ داده می شود. مردم محلی نیز در فصل پاییز می توانند ذخایر نمک منطقه را برداشت کنند اما در زمینی به مساحت 20 هکتار و حداکثر عمق 40 سانتی متر در حال حاضر یک شرکت در مراغه و یک شرکت دیگر در سلماس با مجوز از دریاچه ارومیه نمک استخراج می کنند. وزارت محیط زیست به عنوان ماده اولیه تولید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه خاطرنشان کرد: اخیراً یک شرکت چینی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آمد و مجوز جمع آوری رسوبات پارک ملی دریاچه ارومیه را خواست اما اداره حفاظت محیط زیست محیط زیست به آنها اجازه داد رسوبات را جمع آوری کنند.او این منطقه را به چینی ها نداد. این شرکت چینی همچنین به دنبال ذخایر «برم» در سرشاخه‌های دریاچه بود نه لیتیوم.