کاهش استان های با نرخ بیکاری بالاتر از ۱۰ درصد از ۱۵ استان به ۶ استان در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری موج


محمد محبر در این جلسه گفت: بنگاه های خرد، کوچک و متوسط ​​سریع ترین راه میانبر برای کاهش هستند نرخ بیکاری وی در این استان ها برشمرد و تاکید کرد: نرخ بیکاری در این 6 استان باید با تکیه بر توان مردمی و همچنین نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) به زیر 10 درصد کاهش یابد.

معاون اول رئیس جمهور وی با تاکید بر موجود بودن منابع در حساب حقوق صاحبان سهام و پیشرفت، دستور داد وجوه پرداختی به این حساب توسط موسسات امانی و بانک‌ها بر اساس قانون اشتغال پایدار روستایی مسترد شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت این 6 استان، برای رفع چالش ها و مشکلات بیکاری و همچنین با تشکیل جلسه با اعضای لایحه پیشرفت و عدالت، وزیری به عنوان معاون این استان ها تعیین شود. ، باید اقدامات لازم برای فعالیت بیشتر از قبل انجام شود.

مخبر تاکید می کند تا زمانی که ایده ها، خلاقیت ها و منابع مردم وارد صحنه اقتصادی نشود، شعار تولید پرش با مشارکت مردمی امکان پذیر نخواهد بود، گفت: فعال سازی مردم در حوزه اقتصادی مهمترین اولویت استان ها به ویژه این 6 استان است و باید بسترها و مراکز با توجه به ظرفیت استان ها برای ایجاد اشتغال با تکیه بر تشکیل شود. سازمانهای کوچک و متوسط.

در این جلسه که وزرای کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیر شورای دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و استانداران اردبیل، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، لرستان حضور داشتند. و کرمانشاه گفت: اعطای زمین، پروانه و تسهیلات بانکی از سوی استانداران این 6 استان است تا با تهیه بسته های سرمایه گذاری جذاب زمینه بهره برداری و توسعه صنعتی و اقتصادی این استان ها را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه به صحنه آوردن مردم در حوزه اقتصاد باید از معیارهای جدی استانداران باشد، تاکید کرد: وزارتخانه های اقتصاد، کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و معاونت توسعه مناطق روستایی و مناطق محروم کشور با هماهنگی سازمان برنامه و تدوین بودجه طی جلسات منظم طرح تحول بیکاری برای رسیدن به نرخ بیکاری زیر 10 درصد در این 6 استان.

این افشاگر از استانداران این 6 استان خواست علاوه بر اولویت بندی کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل و با انجام بررسی های میدانی در شهرهای صنعتی و حمایت و تامین سرمایه در گردش لازم، این کارخانه ها هر چه سریعتر به تولید بازگردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه در این جلسه گزارشی از نرخ بیکاری در استان ها بالاتر از نرخ بیکاری کل کشور در سال 1402 ارائه کرد و گفت: با تلاش دولت سیزدهم در سایر استان ها بیکاری افزایش یافت. این نرخ به حدی کاهش یافته است که در برخی استان ها نرخ بیکاری به 7 درصد و کمتر از این رقم رسیده است.

وزیر کشور در این جلسه همچنین با اشاره به ابلاغ 191 هزار و 490 سهمیه برای استان ها در حوزه اشتغال فرامرزی و آموزش عالی و سایر بخش ها، ادامه داد: واگذاری پروژه ها به خود استان ها و تفویض اختیارات از وزارتخانه. برنامه های وزارت کشور برای کاهش بیکاری در استان ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین تاکید کرد: بیش از 15 استان کشور دارای نرخ بیکاری بالای 10 درصد هستند که با تلاش دولت به 10 استان رسیده است. وی افزود: استان ها باید سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری راهنمایی و تشویق کنند در این راستا شرکت های پیشران و برخی استان ها باید برای حل معضل بیکاری در این 6 استان وارد میدان شوند.

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز بر لزوم همکاری بانک ها و نهادهای حمایتی برای طرح های اشتغال زایی تاکید کرد و گفت: 289 هزار نفر از افراد علاقمند به کار در کمیته امداد شناسایی شده اند که به آنها کمک خواهد شد. با تسهیل، راهنمایی شغلی و حمایت از نظر مالی می توان یک شغل پایدار را برای دور شدن از دسترس موسسات حمایتی تضمین کرد.

همچنین در این جلسه استانداران اردبیل، سیستان بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و لرستان پیشنهادها، راهکارها و برنامه های مورد نیاز برای کاهش نرخ بیکاری از جمله جلوگیری از نگاه کل نگر به استان ها، اعطای تسهیلات به بخش های کشاورزی و صنعت را تشریح کردند. لزوم توجه به بازارچه های مرزی، ارائه خدمات بانکی به بنگاه های کوچک، اجرای کامل مصوبات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، افزایش سهم گردشگری، تکمیل پروژه های نیمه تمام و تشکیل سهمیه های پایین دستی.

در این جلسه لازم به ذکر است با راه اندازی سامانه کاریابی در وزارت تعاون، در مدت 8 ماه 350 هزار فرصت شغلی از بخش خصوصی بارگذاری شده است و با راه اندازی سامانه جامع اطلاعات بازار کار، مدیران می توانند به راحتی پیدا کنند. تعداد بیکاران در هر استانی که دسترسی خواهد داشت.


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها