کنعانی: ایران تحت فشار نه مذاکره می‌کند و نه امتیاز می‌دهد/ غربی‌ها نباید ایران را به خاطر تلاش برای احیای برجام سرزنش کنند.

کنعانی: ایران تحت فشار نه مذاکره می‌کند و نه امتیاز می‌دهد/ غربی‌ها نباید ایران را به خاطر تلاش برای احیای برجام سرزنش کنند.

وی ادامه داد: مواضع ایران در بحث برجام روشن و واضح است، ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرد اما دولت اشتباه و کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند. نیازهای طرف‌های برجام مهم است و دولت‌های غربی باید مطمئن شوند که نیازهای کشور غربی کمتر از ایران نباشد و نباید ایران را برای احیای برجام تحت فشار قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش برای حذف ایران از عضویت در کمیسیون زنان سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران نظر خود را نسبت به اقدامات غیرقانونی تعدادی از دولت های غربی علیه ایران اعلام کرده است. جمهوری اسلامی ایران به بهانه حوادث داخلی کشورمان همواره رسما اعلام می شود.

کنعانی در پاسخ به این سوال که هرگونه سوء استفاده از تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران برای اعمال فشار سیاسی بر کشور ما محکوم و غیرقابل قبول است، گفت: در خصوص موضوع کمیسیون حقوق زنان، ایران از مجموع 54 رای ماخوذه 43 رای را به دست آورد یکی از اعضای این کمیسیون است، اما اکنون کشورهای غربی با اعمال فشار بر سایر کشورها سعی در حذف ایران از این کمیسیون دارند.

وی یادآور شد: این اقدام آمریکا برخلاف رای مستقل کشورهای عضو است قبل از اینکه علیه ایران باشد، در واقع اقدام آمریکا حق رای کشورها را بی‌ارزش و بی‌اعتبار می‌کند، اگر آمریکا و کشورهای همپیمان در این زمینه موفق شوند. در صورت وقوع، اقدامی بر خلاف رای کشورهای مستقل تلقی می شود، چنین روندی نه کمکی به بهبود مشکل حقوق بشر در جهان می کند و نه به ارتقای سازوکارهای حقوق بشر در جهان کمک می کند، اگر این اقدام انجام شود، آسیب جدی به کارآمدی سازوکارهای بین المللی مدافعان حقوق بشر وارد می کند. جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با استفاده از تمام ظرفیت خود از این اقدام جلوگیری کند.

کنعانی در خصوص روند مذاکرات و تلاش برای احیای روابط ایران و عربستان و همچنین ایجاد شبکه منتسب به عربستان گفت: بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان را مطابق با دوجانبه می دانیم. منافع متقابل و در چارچوب منافع منطقه ای. آنچه مهم است این است که به تعهدات و ترتیباتی که قبلا ذکر شد عمل کنیم. به نظر ما اکنون زمینه برای اجرای توافقات گذشته برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مهیا است.

وی ادامه داد: در رابطه با این رسانه ای که اشاره کردید کاملاً مشخص است که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه قانونی و قانونی است، اقداماتی در این زمینه انجام شده و در فرصت مناسب اطلاع رسانی خواهد شد و درمان مناسب و با آن شبکه با کشور میزبان آن شبکه و با اسپانسر یا حامیان آن شبکه انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره روند اجرایی قرارداد 25 ساله با چین که قرار بود از اوایل سال 2022 آغاز شود، گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و چین روابط رو به رشد و نمونه خوبی از همکاری بین دو کشور در یک کشور است.این رابطه متقابل است.

وی افزود: ما با یک واقعیت روبرو هستیم و آن این است که تحریم های همه جانبه واقعیتی است که امکان همکاری های متعارف باز دوجانبه را مختل می کند. با این حال رایزنی ها با چین ادامه دارد، توسعه روابط دو کشور در دستور کار دو کشور قرار دارد، آمار و ارقامی از مبادلات دو کشور وجود دارد، اما تحریم های آمریکا مانع از افشای جزئیات همکاری با کشورها می شود. مانند تعاملات و روابط ایران و چین که شامل روابط می شود.

کنعانی در خصوص سفر نخست وزیر عراق به تهران و پیگیری برای حل و فصل مسائل مرزی دو کشور گفت: سفر آقای السودانی نخست وزیر عراق به تهران سفر مهمی بود که در روز گذشته انجام شد. دعوت وی، که طی آن بحث های مثمر ثمر بویژه در زمینه همکاری های اقتصادی دو کشور مفید بود. در این سفر در خصوص امنیت مرزها بحث و رایزنی صورت گرفت و نگرانی های ما مطرح شد و خوشبختانه اخیراً خبرهای خوبی مبنی بر استقرار نیروهای ارتش دولت مرکزی عراق در مرزهای دو کشور شنیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید