او را به خاطر ناتوانی ایران در مذاکره سرزنش کنید/ چه کسانی به دنبال اجابت خواسته های غرب در مذاکرات هستند؟

زمان: 09:36 ساعت
تاریخ انتشار: 1400/09/13
کد خبر: 1789298

جریان خاص رسانه ای و سیاسی کشور در تلاش است تا سناریوی نابودی مذاکره کنندگان ایرانی و عدم توانایی دولت در دستیابی به توافق را کلید بزند، ضمن اینکه توقف مذاکرات به درخواست غرب، زمینه ساز مطالبات غرب در مذاکرات است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مذاکرات هسته ای ایران-4+1 هفته گذشته در حالی آغاز شد که تیم های مذاکره کننده در گروه های کاری مختلف جزئیات پیشنهادات و آمادگی ها برای توافق را بررسی کردند.

با این حال، تیم ایرانی پیشنهادات مفصلی را برای به نتیجه رساندن مذاکرات ارائه کرده است که در مفاد توافقنامه 2015 و بر اساس اصول کلی مندرج در این توافقنامه تنظیم شده است و این در حالی است که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با همه جانبه روبرو هستند. پروژه های ایرانی ، تعجب می کنند و سعی می کنند با به تعویق انداختن مذاکرات، ادامه گفتگو را مختل کنند.

رویارویی اروپا با منطق مذاکره کنندگان ایرانی عملاً مانع از ادامه مذاکرات غرب شد و غربی ها را بر آن داشت که پیشنهاد تعلیق و به تعویق افتادن مذاکرات را به هفته آینده و بازگشت به پایتخت های خود برای نتیجه گیری کنند.

برخلاف روند دولت قبلی، مذاکره کنندگان ایرانی بر رفع تحریم های غیرقانونی علیه ایران و همچنین اجرای تعهدات بر اساس توافقنامه 2015 درباره پروژه های ایران تمرکز کردند.

کشورهای اروپایی در حال حاضر با دو پروژه ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم های هسته ای روبرو هستند و البته دستورالعمل خاصی در این زمینه ندارند.

درخواست غرب برای توقف موقت مذاکرات درباره پیشنهادات ایران در حالی مطرح می شود که برخی جریان های سیاسی و رسانه ای در کشور که پیش از این تاکید می کردند دولت سیزدهم مخالف این مذاکرات است و مذاکرات قبلی را لغو می کند، مذاکرات را به تعویق انداختند. بهانه ای برای تخریب دولت می شود.

در حالی که دور اول مذاکرات همچنان ادامه دارد، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای در کشور تلاش می‌کنند تا اتهاماتی را وارد سناریو کنند و موضوع اختلافات احتمالی در کشور را مطرح کنند.

به نظر می رسد فضاسازی رسانه ای و ایجاد فضای روانی برای بازار با هدف افزایش فشار بر مردم است که پیش از این نیز از سوی همین جریان سیاسی برای پذیرش برخی مطالبات فرامذهبی غرب انجام شده است.

مذاکره کنندگان غربی خواستار تعلیق مذاکرات برای بررسی بیشتر شدند، اما اذعان داشتند که پیشنهادات ایران در دور اول مذاکرات خارج از چارچوب قانونی نیست و حتی با قطعنامه 2231 شورای امنیت ملی مغایرت ندارد.

به نظر می رسد عده ای در داخل ایران همزمان با مذاکرات رفع تحریم ها و کاهش فشار بر مردم تلاش می کنند تا خواسته های غرب را وارد مذاکره کنند تا شاید بتوان برای این گروه کلاه مذاکره ساخت.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید