راه حل های پیشنهادی غرب برای خواسته های ایران در مذاکرات وین

ساعت: 22:37
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1798013

رسانه های آمریکایی به برخی از راهکارهای پیشنهادی کشورهای غربی برای پاسخگویی به خواسته های ایران در مذاکرات وین پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رسانه های آمریکایی از پیشنهادات این کشور غربی برای رفع برخی اختلافات در مذاکرات لغو تحریم ها در وین خبر دادند.

پولیتیکو از برخی دیپلمات های غربی استناد می کند که می گویند هنوز کاملاً مطمئن نیستند که ایران علاقه مند به مذاکره درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و ایران در حال تلف کردن زمان برای پیشبرد برنامه هسته ای خود است.

رسانه ها همچنان به مهم ترین نقاط اختلاف در مذاکرات و راه حل های احتمالی پیشنهادی کشورهای غربی برای حل آن می پردازند.

پولیتیکو مدعی است که یکی از اصلی ترین موارد اختلاف در مذاکرات وین، شناسایی راه هایی برای رساندن مواد هسته ای انباشته شده در ایران به سطح 2015 است.

به گفته رسانه ها، یکی از راه های خلاصی از مواد هسته ای اضافی ایران، انتقال آن به روسیه خواهد بود. زمان زیادی می برد، اما راه حلی عملی است که در گذشته اجرا شده است.

مشکلی که دشوارتر است و هنوز حل نشده است، سانتریفیوژهای مدرن ایران است – سانتریفیوژها دستگاه هایی هستند که با سرعت بالا برای تولید اورانیوم غنی شده می چرخند.

در توافق هسته ای برجام، سطح مجاز غنی سازی اورانیوم برای ایران 3.67 تعیین شده بود که باید با سانتریفیوژهای نسل اول در نیروگاه غنی سازی سوخت نطنز انجام می شد، اما پس از خروج آمریکا از برجام و خروج کشورهای اروپایی از برجام. ایران اعلام کرد که کردها محدودیت های اجرایی برجام را برداشته اند و ایران سطح غنی سازی خود را به 60 درصد افزایش داده است.

پولیتیکو به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌گوید که برخی کشورها می‌خواهند ایران سانتریفیوژهای مدرن خود را نابود کند، اما ایران ترجیح می‌دهد این دستگاه‌ها را حفظ کند.

به گفته رسانه ها، یک راه حل مصالحه، مونتاژ زیرساخت این سانتریفیوژها مانند کابل ها و سایر تاسیسات الکترونیکی است.

اگرچه تعهدات هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی رصد می شود، اما هیچ نهادی برای نظارت بر رفع موثر و کارآمد تحریم های غرب وجود ندارد و مذاکره کنندگان باید بر سر اعتبار تحریم ها به توافق برسند.

آنها منتظرند ایران در این هفته با پیشنهادهای جدید در مورد این موضوع به وین بیاید. به گفته پولیتیکو، یکی از راه‌های حل این مشکل می‌تواند خدمات کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای صدور دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تجارت با ایران باشد. ابزار دیگری که می توان از آن استفاده کرد، انعقاد قرارداد بر سر میزان صادرات نفت ایران یا افتتاح حساب بانکی است.

یک دیپلمات غربی به پولیتیکو گفت که از آنجایی که ایالات متحده به طور یکجانبه از برجام خارج شد، واشنگتن ممکن است نیاز به برداشتن “گام اول اساسی” و کاهش برخی تحریم ها علیه تهران داشته باشد.

نکته بحث برانگیز دیگر، درخواست ایران برای تضمین غرب برای باقی ماندن در برجام است، با توجه به اینکه قانونگذاران جمهوری خواه در کنگره آمریکا بار دیگر تهدید کرده اند در صورت به قدرت رسیدن برجام را سرنگون خواهند کرد.

ایران از آمریکا خواسته است که تضمین های قانونی برای عدم تکرار ریاست جمهوری دونالد ترامپ ارائه کند.

به عنوان مثال، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نماینده سیاستمداران خارجی اروپایی گفت که ایالات متحده باید تضمین های جدی و کافی برای معتبر بودن آن ارائه دهد.

پولیتیکو می نویسد، اما جو بایدن، رئیس جمهور فعلی، نمی تواند چنین تضمینی ارائه دهد. او در حال حاضر با یک کنگره دوقطبی روبروست و حتی برخی از هموطنان دموکراتش نیز نگاه خوبی به دیپلماسی با ایران ندارند.

اما راه هایی وجود دارد. برای مثال، اگر دولت بعدی تحریم ها را از سر بگیرد، ایالات متحده می تواند معاهدات خاصی را برای مدت معینی تمدید کند.

دولت بایدن همچنین ممکن است تعهدی سیاسی به شورای امنیت سازمان ملل متحد بدهد، مشابه آنچه در اکتبر در حاشیه اجلاس سران G20 انجام شد. پولیتیکو می گوید این برای شرکت هایی که می خواهند با ایران تعامل داشته باشند نیز مهم خواهد بود.

دیپلمات‌های غربی تلاش می‌کنند تیم ایرانی را تحت فشار بگذارند تا با خواسته‌هایشان در 28 دسامبر، زمانی که دور اول مذاکرات تحریم‌ها در دولت سیدابراهیم رئیسی آغاز شد، موافقت کند.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین گفتند که نتیجه برای تهران مهمتر از زمان است. تهران در تلاش است تا برجام را به سمت توافقی دوجانبه و متوازن سوق دهد که از همان روزهای اول اجرایی شدن به توافقی بی بهره از منافع اقتصادی برای کشور ایران به دلیل سیاست های خاص آمریکا و غرب تبدیل شده است.

پولیتیکو به نقل از برخی «مقامات نزدیک به مذاکرات» گفت که این پنجره تا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه بسته خواهد بود. البته پولیتیکو به نقل از منابع دیگر می گوید که تاریخ مشخصی برای زمان توافق تعیین نشده است.

این آخرین تاریخی است که منابع غربی برای ضرب الاجل رسیدن به توافق اعلام می کنند. رسانه های غربی در دور قبلی مذاکرات گفته بودند که ایران تا پایان دسامبر فرصت دارد درباره توافق تصمیم گیری کند.

دیپلمات‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که نمی‌خواهند «مهلت‌های نادرست» برای مذاکرات تعیین کنند و افزودند که «چند هفته» تا رسیدن به توافق وجود دارد، نه چند ماه.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایران باید «فوریت واقعی» را به مذاکرات وین اضافه کند.

پولیتیکو به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌گوید که هنوز کاملاً مطمئن نیستند که آیا ایران به پیشبرد مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاقه دارد یا صرفاً وقت خود را برای پیگیری برنامه هسته‌ای خود تلف می‌کند.

یک دیپلمات ارشد غربی گفت که به دلیل کمبود زمان، مذاکرات این هفته باید “تمام مسائل را به صورت موازی مورد بحث قرار دهد”.

در همین حال، جمهوری اسلامی ایران گفته است که ایران «حملات ساختگی» طرف مقابل را نخواهد پذیرفت.

سعید حاطب زاده روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری هفتگی به خبرنگاران گفت: هنوز برای قضاوت در مورد اینکه آیا ایالات متحده و سه کشور اروپایی دستور کار واقع بینانه ای برای تعهد به تمام جنبه های لغو تحریم ها طراحی کرده اند یا خیر زود است. ما در دور هفتم توافقاتی داشتیم و در روزهای اول دور هشتم پیشرفت کردیم و این بستگی به این دارد که ببینیم طرف مقابل چگونه جدی می شود. ما در چهار حوزه تحریم، پایه، تضمین و راستی آزمایی پیشرفت داشته ایم، در برخی زمینه ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر. امروز روزی است که طرف مقابل تعهد خود را نشان دهد و نشان دهد که می‌توانیم در زمینه‌هایی که پیشرفت کمتری داشته‌ایم، مانند لغو تحریم‌ها یا در حوزه پادمانی و راستی‌آزمایی، پیشرفت کنیم.

حاتب زاده گفت: ما هیچ ضرب الاجل کاذبی را قبول نداریم و امیدواریم خودشان هم به این ضرب الاجل های دروغین اعتقادی نداشته باشند. “بیا با هم کنار بیاییم.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید