ما خواسته های ایران در مذاکرات وین را درک می کنیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در گفتگوی مفصل با روزنامه کومرسانت روند لغو تحریم ها را تشریح کرد.

وی در بخشی از این گفت و گو با یادآوری خروج آمریکا از برجام گفت: روسیه خواسته های ایران در مذاکرات وین را درک کرده است. او گفت: «ما عموماً با خواسته‌های ایران همدل هستیم. در این مورد ایران زیان دیده است. ایران از برجام خارج نشد و به میل خود از تعهدات خود عدول نکرد، اما در پاسخ به سیاست فشار حداکثری آمریکا عمل نکرد. بنابراین، تکرار می کنم. ما درک بسیار بالایی از خواسته های ایران داریم».

در اردیبهشت 1397 آمریکا با نقض تعهدات خود از توافقنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل خارج شد. ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای به طور کامل به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بوده و به کشورهای اروپایی که قول بازپرداخت خروج از برجام را داده اند، این فرصت را می دهد تا به تعهدات خود عمل کنند.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرده است با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، چند مرحله از تعهدات خود در قبال برجام کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران مطابق با مفاد توافق هسته ای برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام پنج گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در تاریخ 15 دی ماه 1396 اعلام کرد که دیگر با هیچ گونه محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق) و توسعه مواجه نیست.

اولیانوف در بخشی دیگر از این گفت‌وگو به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین پرداخت و خاطرنشان کرد: چندین موضوع اساسی باقی مانده است که در این مذاکرات حل و فصل شود. وی در خصوص مدت زمان باقی ماندن این توافق به خبرنگار کامرسانت گفت: تجربه این مذاکرات نشان داده است که بهتر است از این گونه ارزیابی ها یا تعیین تاریخ مشخص خودداری شود. ما هنوز باید برخی از مشکلات را حل کنیم که برخی از آنها نسبتاً اساسی هستند.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید