خواسته اصلی ما در مذاکرات آتی لغو تحریم هاست/ برنامه اصلی غرب تمدید مذاکرات است

ساعت: 11:36
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780606

قندباشی گفت: موضع و درخواست اصلی ما در این مذاکرات رفع تحریم ها است و بحث باید بر رفع تحریم ها و بر همین اساس عمل به تعهدات باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفر کنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به آغاز مذاکرات نهایی ایران و غرب در روزهای آینده گفت: بیایید وارد مذاکرات شویم.

وی افزود: بدیهی است روش ها و تاکتیک های ما در مذاکرات باید بر اساس همین راهبرد باشد و به هیچ وجه نباید راهبرد تعیین شده را نادیده بگیریم و بر خلاف آن حرکت کنیم.

این تحلیلگر بین الملل گفت: غربی ها به عمد سعی می کنند مذاکرات را طولانی کنند و آن را وارد مسائل پیچیده کنند تا طرف مقابل دچار سردرگمی شود و راهبردهای خودش را نادیده بگیرد، در حالی که کنار گذاشتن استراتژی ها به معنای بازی برای غرب است.

قندباشی گفت: البته پیش از آن هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه اصولی را بیان کرده بودند که همه این اصول را می توان در راهبرد مورد نظر استفاده کرد، در حالی که نور اصلی ما در این موضوع بیانات مقام معظم رهبری و تصمیمات ایشان است. و رهنمودها: «خب؛ علاوه بر این، تجربه تلخی که در مذاکرات سال های اخیر داشتیم می تواند در این مسیر کمک زیادی به ما کند.

وی گفت: هدف ما از مذاکرات باید مشخص باشد و بدانیم از مذاکرات چه می خواهیم و البته کف مطالباتمان هم مشخص باشد که زیر آن پایین نرویم.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: مردم غربی علاقه مندند در مذاکرات نهایت تلاش خود را انجام دهند و اتفاقاً ما باید هر کاری که ممکن است انجام دهیم زیرا کشور اصلی هستیم.

قنادباشی تاکید کرد: ما به هیچ وجه نباید به طرف مقابل در مذاکرات اعتماد کنیم و این یکی از اصول اصلی ما در مذاکرات است، زیرا هر اقدام و حرف آنها مبتنی بر منافع سلطه طلبانه و استعماری است.

وی افزود: موضع و درخواست اصلی ما در این مذاکرات لغو تحریم ها است و موضوع دیگری را قدر نمی دانیم، بلکه بحث باید بر سر رفع تحریم ها و بر همین اساس عمل به تعهدات باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: به هیچ عنوان نباید مذاکره کنیم تا مذاکره کنیم و اجازه ندهیم مذاکرات به درازا بکشد چرا که زمان برای ما بسیار ارزشمند است و زمان زیادی برای این موضوع صرف نخواهیم کرد.

قندباشی ادامه داد: نباید به مذاکره به عنوان راه حل اقتصاد کشور نگاه کرد و کشور و شرایط اقتصادی را به مذاکرات پیوند ندهیم و این موضوع اصلی و مهم است.

وی افزود: در جریان مذاکرات باید از اختلافات بین قدرت‌های مختلف به‌ویژه اختلافات آمریکا، روسیه و چین و همچنین اختلافات فرانسه، آمریکا و انگلیس در موضوع استرالیا برای پیشبرد استفاده کنیم. اهداف ما، “او گفت. قابل استفاده و عملیات است.

وی افزود: طرف مقابل در تلاش است تا خود را قوی و ما را ضعیف کند و ما باید بدانیم که این فقط یک القای غیرواقعی از سوی غرب است زیرا چاره‌ای جز صرف وقت در مذاکرات ندارد، بنابراین باید به روشی که انجام می دهد عمل کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید