در مذاکرات 5+1 موضوع اصلی بین آمریکا و ایران است/ نمی توانیم دست مذاکره کنندگان را ببندیم و بگوییم بروید مذاکره کنید.

201777 100 خبر خاکستری

روز جدید یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در مذاکرات 1+5 شرکت کرده ایم که نباید وجود داشته باشد.

محمدجواد حق شناس درباره لزوم پرداختن به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با دشمن در شرایطی که نگرانی ها از کندی روند مذاکرات و ارتباط آن با موضوع مذاکرات غیرمستقیم تهران و ایران وجود دارد. واشنگتن از کشورهای دیگر وی گفت: در مدیریت کشور بدیهی است که وقتی مسئولان کشوری به نمایندگی از مردم، سرنوشت کشوری مانند ایران را در دست می گیرند، جز توجه، دغدغه، فکر و نگرانی نداشته باشند. به منافع ملی، کشور و مردم». من به عنوان مدرس حوزه سیاست خارجی به دانشجویانم گفتم و همیشه از اساتیدم شنیده ام که مهمترین ویژگی و معیار در حوزه سیاست خارجی برای کارکنان این حوزه در کشور و تعریف سیاست های راهبردی است. ارکان دولت فقط باید در جهت منافع ملی باشد.

وی ادامه داد: کسانی که امروز در مجلس، شورای عالی ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مقدرات کشور حاکم شده اند و سیاست خارجی را دنبال می کنند باید با قواعد و اصول تصمیم گیری آشنا باشند و به آن توجه داشته باشند. وی ادامه داد: حوزه اجرا در سیاست خارجی محل واگرایی نیست چرا که نظارت و اجرای این سیاست ها در وزارت امور خارجه صورت می گیرد و تنها جایی که سیاست ها باید در آن اجرا و اجرا شود تا نماینده منافع ملی و نمایندگی باشد. آنها .

وی افزود: بحثی که در گذشته به عنوان شاخص سیاست کشور و اعتبار جمهوری اسلامی داشتیم این بود که ارزش گذرنامه را ذکر کردیم. یعنی وقتی اتباع ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند به داشتن پاسپورت ایرانی و برخورداری از منزلت آبرومند ایرانی افتخار کنند و اگر در کشور خارجی هستند با عزت سفر کنند و به ایرانی بودن خود افتخار کنند. و این امروز بستگی به رفتاری دارد که مسئولان، کارمندان وزارت امور خارجه و سفرای ما در کشورهای دیگر باید از آن پیروی کنند.

استاد سابق روابط بین الملل گفت: متأسفانه سال هاست که ما سیاست اشتباهی را دنبال می کنیم که تنها می تواند منافع کشورهایی را تامین کند که هیچ نقش و قدرتی در مذاکرات ندارند. از طرفی به مذاکرات 5+1 پیوستیم که اصلاً نباید وجود داشت. اصل ماجرا بین ایران و آمریکاست. اختلافات بین دو طرف باید بر اساس منافع متقابل بررسی شود و مذاکرات بدون میانجیگری برای حل و فصل اختلافات انجام شود.

وی افزود: وقتی نمی توانیم با طرف آمریکایی صحبت کنیم، کشورهای دیگر از اینجا می آیند. پر واضح است که هر کشوری در مذاکرات به دنبال منافع خود است تا منافع خود را افزایش دهد. اتفاقی که می افتد این است که منافع مرتبط با ایران بین این پنج کشور تقسیم می شود. چون آمریکایی ها در موقعیت خودشان هستند، دلیلی ندارد که بخواهند در این موضوع به کسی لطف کنند و به همین دلیل است که ما در این زمینه به کشور آسیب رسانده ایم.

وی ادامه داد: اگر امروز فرصتی باشد و با صحبت هایی که رهبری در دوره قبل با مردم کوم داشته اند به صراحت تحت عنوان نرمش قهرمانانه بیان کرده و این بار هم این موضع را تکرار کردند. اما سوال اینجاست که چرا باید در این سالها از آنها غفلت شود؟البته امروز بی توجهی به منافع ملی ما را در موقعیت ضعیفی قرار می دهد چه در داخل کشور و چه زمانی که منافع ملی مردم را در مذاکره با قدرت های خارجی دنبال می کنیم. دست هایمان را ببندیم «ما نمی توانیم دست مذاکره کنندگان ایرانی را ببندیم و بعد بگوییم بروید مذاکره کنید. در عمل این نوع مذاکره هیچ فایده ای جز ضرر ندارد».

دیدگاهتان را بنویسید