هیچ حسی بهتر از رفتن به جام جهانی در مقابل هواداران نیست/نمی‌توانیم بگوییم که می‌بریم یا می‌بازیم.


ساعت: 15:59
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911757

فوتبال بخش بزرگی از زندگی بسیاری از ایرانیان است.

مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: بعد از بازی عراق همه دور هم جمع شدیم و این لحظه را به اشتراک گذاشتیم. هواداران عزیزمان هم حضور داشتند و این شادی را با حدود 100 هزار نفر تقسیم کردیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی طارمی، مهاجم ملی پوش ایرانی تیم فوتبال پورتو که یکی از ستاره های تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی روش در جام جهانی 2022 قطر است، با سایت رسمی فدراسیون بین المللی فوتبال گفت و گو کرد. او در این مصاحبه از شانس صعود تیم ملی از مرحله گروهی و علاقه مردم ایران به فوتبال می گوید.


* ابتدا از علاقه ایرانی ها به فوتبال صحبت کنید.

ایرانی ها عاشق فوتبال هستند و یکی از نشانه های آن حمایت آنها از تیم ملی است. آنها بیشتر ورزش ها را دوست دارند، اما فوتبال در قلب آنها جایگاه ویژه ای دارد. فوتبال بخش بزرگی از زندگی ایرانیان است و احساسات بسیاری را برمی انگیزد. وقتی تیم ملی می برد، هفته شان را می سازد و وقتی می بازند، آن را خراب می کند.


* چه خاطراتی از جام جهانی 2018 روسیه در ذهن شما باقی مانده است؟

ما در روسیه تمام تلاشمان را کردیم اما متأسفانه نتوانستیم از گروه خارج شویم. ما این شانس را داشتیم که برای اولین بار در تاریخ خود از مرحله گروهی عبور کنیم، اما شانس با ما یار نبود. این فوتبال است. با وجود افت اولیه، ما چیزهای زیادی از آن بازی ها یاد گرفتیم. حتی پس از باخت به اسپانیا، هواداران ما در خیابان ها جشن می گرفتند زیرا ما نمایش خوبی ارائه دادیم. ما سه بازی انجام دادیم و این شانس را داشتیم که جلوتر برویم. من فکر می کنم که آن یک زمان خاص در زندگی همه بود.


* صعود تیم ملی به جام جهانی چه معنایی دارد؟

وقتی کشور شما به جام جهانی صعود می کند، قطعاً چیز خاصی است. ما می توانیم پرچم کشورمان را بالا ببریم. باعث افتخار ماست که یکی از 32 تیم حاضر در این مسابقات هستیم. ما هر کاری کردیم تا مطمئن شویم که سوار می شویم. فارغ از اینکه بازیکن کدام کشور هستید، حضور در جام جهانی بزرگترین افتخار است.


* ایران این بار برای موفقیت به چه چیزی نیاز دارد؟

برای ما، راهیابی به مرحله حذفی بسیار بزرگ خواهد بود. برای رسیدن به آن سخت کار خواهیم کرد. البته مشکلاتی در پیش است، اما همیشه نکات مثبت و منفی وجود دارد. همه بازیکنان، مربیان و فدراسیون تمام تلاش خود را می کنند تا ما را به بهترین شکل ممکن برای جام جهانی آماده کنند و اردوی آماده سازی موفقی داشته باشیم. احساس خوبی نسبت به این مسابقات دارم چون تلاش تیم را دیدم. رسیدن به مرحله حذفی برای اولین بار برای هواداران ما معنی زیادی دارد و باعث افتخار ماست.


* گل های شما باعث شد تیم ملی به جام جهانی برسد و حالا همه از شما توقع زیادی دارند. آیا آن فشار را احساس می کنید؟

انتظار از یک بازیکن خوب است، اما فوتبال یک ورزش تیمی است. یک بازیکن می تواند تفاوت را در یک تیم ایجاد کند، اما این همه ماجرا نیست. نمی توان گفت که یک بازیکن می تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد. البته تمام تلاشم را برای تیم ملی انجام خواهم داد. تا الان هر کاری از دستم بربیاد انجام داده ام. همانطور که قبلا هم گفتم تمام تلاشم را می کنم تا هواداران عزیزمان را خوشحال کنم. حضور در جام جهانی برای من و کشورم افتخار است. اگر بتوانیم هر روز پرچم کشورمان را بالاتر از آن ببریم، کارمان را به عنوان یک تیم انجام داده ایم. قول می دهم سعی کنم بهترین فوتبالم را در جام جهانی بازی کنم.


* درباره شرایط بحرانی تیم ملی برای صعود به جام جهانی بیشتر توضیح می دهید؟ شما با باخت به بحرین و عراق شروع کردید، سپس همه‌گیری کووید-19 پیش آمد و مهمتر از همه، بازی‌های شما در کشور دیگری انجام شد.

مرحله اول انتخاب برای ما آزمون سختی بود و صعودمان نامشخص بود. با توجه به شرایط بی‌سابقه‌ای که جهان با شیوع کرونا مواجه شد، AFC مجبور شد [درباره بازی‌ها] تصميم گرفتن؛ تصمیمی که ما به آن احترام می گذاریم. (میزبان تمام مسابقات مقدماتی در یک کشور) همه چیز روی هوا بود و قطعا برای ما سخت تر بود. ما به بحرین رفتیم و در گرمای وحشتناکی بازی کردیم، اما به لطف تلاش همه توانستیم به مسابقات صعود کنیم.


* برد 3-0 مقابل بحرین چقدر در کشور شما لذت بخش بود؟

همانطور که قبلاً گفتم، چندین عامل خارج از کنترل ما وجود دارد. در آن زمان بحرین و عراق رقبای اصلی ما بودند. باید همه بازی ها را می بردیم تا به صدر گروه صعود کنیم. در این شرایط استثنایی پیروزی مقابل بحرین بسیار خاص بود اما با تلاش این تیم توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.


* کرونا چه تاثیری بر مسابقات مقدماتی داشته است؟

این تأثیر بسیار زیادی داشت زیرا هیچ کس نمی دانست آینده چه خواهد شد. ما قبلاً فشار مسابقات و سپس وضعیت ناگوار کووید-19 را داشتیم. بنابراین قطعاً یک دوره بسیار سخت بود. این یک فاجعه جهانی بود. در آن زمان هیچ اتفاق خوبی نمی افتاد و عزیزان مردم هر روز می مردند. فوق العاده استرس زا بود


* از آن زمان تا سال 2022 جلوی هواداران خانگی خود بازی نکردی. گلزنی مقابل عراق مقابل تماشاگران خانگی چه حسی داشت؟

احساس کمک به تیم خود برای راهیابی به جام جهانی یک شادی خالص است. پس قطعا لحظه خاصی بود. وقتی پیراهن کشورتان را می پوشید و پرچم آن را به اهتزاز در می آورید، احساس غرور زیادی به شما دست می دهد.


* در دور سوم با هشت برد، یک تساوی و یک باخت در صدر گروه قرار گرفتید. چقدر به تیم و راهی که طی کرده اید افتخار می کنید؟

اولاً برای ما چیزی به نام بازی دوستانه وجود ندارد. ما با هر بازی مانند یک فینال رفتار می کنیم زیرا می خواهیم هر بار که بازی می کنیم پیشرفت کنیم. اگر این کار را نکنیم، هرگز پیشرفت نخواهیم کرد. دوم اینکه تمام تلاش خود را برای پیروزی در مسابقات به کار می گیریم. ما می خواستیم هر 10 بازی را ببریم، اما متأسفانه به دلیل عوامل خارج از کنترل ما (مانند همه گیری کرونا)، ترکیب ما کمی ضعیف بود. این بدیهی است که بر ما تأثیر منفی گذاشت. می خواستیم از 10 بازی 10 بازی را ببریم اما نشد. به هر حال ما توانستیم در صدر گروه قرار بگیریم و مایه افتخار هوادارانمان باشیم.


* فکر می کنی در کدام مسابقه مقدماتی بهترین عملکرد را داشتی؟

برای من، مسابقه ای که در آن صعود را تایید کردیم. لحظه شادی بود و همه آن را به اشتراک گذاشتند.


* تعطیلات معراج چطور بود؟

بعد از بازی عراق، همه دور هم جمع شدیم و این لحظه را به اشتراک گذاشتیم. هواداران عزیزمان هم حضور داشتند و این شادی را با حدود 100 هزار نفر تقسیم کردیم! برای من هیچ چیز بهتر از این لحظه در سفر ما به جام جهانی وجود ندارد.


* از خاطرات کودکی خود از تماشای جام جهانی فوتبال بگویید؟

هر کسی که فوتبال بازی می کند، احتمالاً این مسابقات را به طور جدی دنبال می کند. بیشتر کودکان دوست دارند فوتبال تماشا کنند و بازی کنند. آنها ممکن است در نهایت به مشاغل کاملاً متفاوتی بپردازند یا کاملاً یک ورزش متفاوت انجام دهند، اما عشق آنها به این ورزش ریشه ای دارد. این برای همه صدق می کند، حتی کسانی که در کودکی عاشق این بازی نبودند. جام جهانی بزرگترین رویداد فوتبال است و همه نام های بزرگ در آن حضور دارند. وقتی آنها را تماشا می کنید، باعث می شود رویای بازی در بزرگترین صحنه را در سر داشته باشید.


* از حریفان گروه ایران صحبت کنید. بزرگترین چالش پیش روی تیم ملی چیست؟

ما به همه حریفان خود احترام می گذاریم. در فوتبال باید اینگونه باشد. ممکن است تیم‌ها کمی قوی‌تر یا ضعیف‌تر باشند، اما در نهایت چیزی که باعث افتخار شما می‌شود تلاشی است که انجام می‌دهید. تمام تلاشمان را می کنیم تا در این سه بازی پیروز شویم، اما به چیزهایی نیاز داریم. فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین هرگز نمی‌توانیم بگوییم که می‌بریم یا می‌بازیم.


* ایرانی ها به دلیل همجواری با قطر از امتیاز ویژه ای برای سفر به این کشور برخوردارند. تشویق هواداران برای شما چه معنایی خواهد داشت؟ همچنین، چه چیزی طرفداران شما را از بقیه متمایز می کند؟

همانطور که گفتم ایرانی ها عاشق فوتبال هستند. در روسیه با اسپانیا و پرتغال بازی کردیم و هر دو بار تعداد هواداران ایرانی از حریفان بیشتر بود. آنها فوتبال را خیلی دوست دارند. قطر به خانه نزدیک است و این قطعا می تواند کمک زیادی به ما کند.


* بیشتر منتظر بازی با کدام بازیکنان هستید و چرا؟

برای من بی ربط است. مهمترین چیز این است که در این مسابقات کاری به یاد ماندنی انجام دهیم. بازیکنان بزرگ زیادی در گروه ما حضور دارند، اما چیزی برای من تغییر نمی کند. نمی گویم برای این تیم ها احترام قائل نیستم، در واقع بازی مقابل چنین بازیکنان باکیفیتی افتخار بزرگی است، اما موفقیت تیم ملی اولویت من است. اگر بخواهیم پیشرفت کنیم مهم نیست با چه کسی روبرو می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید