ما نمی توانیم و نباید چشم خود را بر روی حوادث پاییز 1401 و علل آن ببندیم / اصلاحات باید از همین روزها آغاز شود / نگران بازگشت روابط قبل از انقلاب هستیم.

ما نمی توانیم و نباید چشم خود را بر روی حوادث پاییز 1401 و علل آن ببندیم / اصلاحات باید از همین روزها آغاز شود / نگران بازگشت روابط قبل از انقلاب هستیم.

وزیر سابق تعاون، کار و مراقبت های اجتماعی گفت: ای کاش حتی این دستگیری های دسته جمعی را نداشتیم. من معتقدم که ما باید به طور مستمر رویکردهای مشابه را نسبت به عدم قطعیت پدیده های اعتراضی دنبال کنیم. وقتی در حال ایمن سازی سینما و فیلم و غیره هستید و از هیچ اقدام اجتماعی خوشتان نمی آید، در آن شرایط بدون شک عفو گسترده قوه قضائیه و یافتن مرکزی برای برخورد با اقدامات غیرضروری امنیتی می تواند کار سختی باشد.

علی ربیعی وزیر سابق کار و استاد دانشگاه در حاشیه شرکت در مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: شرکت در راهپیمایی در افتخار یک انقلاب واقعی و واقعی بر اساس خواسته ها و نیازهای جامعه این باور که انقلاب می تواند نیازهای نسل های جدید را برآورده کند. شرکت کنندگان در انقلاب که به آن وفادار ماندند، در واقع به آرمان های اولیه ایمان داشتند، به پویایی انقلاب، ظرفیت عظیم آن برای تحول، تحول و اصلاح در ظرفیت انقلاب اعتقاد داشتند.

وی با بیان اینکه در ادوار مختلف امید و آرزوی نسل ها تحول ایجاد می کند و مسیر درست این است که این تحول را سرمایه ای برای حرکت رو به جلو در کنار پاسخگویی به دوره های بعد از آن قرار دهیم، گفت: در تجربه مشروطه اندیشه ها و افکار جمع می شوند. این امر منجر به مشروطیت شد. سپس در طول سالها روشنفکری و جنبش عدالت خواهی و نیازهای یک ملت متبلور شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت.

انقلاب ۵۷ یک ضرورت تاریخی بود

وی انقلاب اسلامی ایران را یک ضرورت تاریخی خواند و تاکید کرد: جامعه شناسی تاریخی به ما می گوید که انقلاب 57 یک ضرورت اجتناب ناپذیر تاریخی و حاصل آرزوهای انباشته چندین نسل بود.

سخنگوی دولت دوازدهم اضافه کرد: من معتقدم حفظ انقلاب این است که از گذشته دو درس بزرگ در دو بعد بگیریم. ابتدا باید تلاش کنیم انقلاب را بر اساس آرمان ها و اهدافی که معتقدم انسانی و جاودانه است ادامه دهیم. به همین دلیل باید مطالبه گر ارزش های اساسی انقلاب بود. این نگرانی وجود دارد که آنچه باعث انقلاب شد در جامعه بازآفرینی نشود.

ما نگران بازگشت روابط قبل از انقلاب هستیم

تفسیرهای محدود از پویایی انقلاب کاست

ربیعی با بیان اینکه آسیب انقلاب بازگشت جامعه به دوران قبل از انقلاب است و نباید چنین اجازه ای داده شود، گفت: نکته دوم این است که انقلاب باید بتواند مدام آرمان ها را دگرگون کند و پاسخگو باشد و مشکلات جدید را حل کند. بدون شک تفسیرهای تنگ نظرانه بخشی از پویایی انقلاب کاست است.

وی تاکید کرد: با قرار دادن صندوق ها مانند اوایل انقلاب می توانیم نسل جوان و نسل های جدید را وارد انقلاب کنیم مطالبات نسل ها را در بر بگیریم.

سخنگوی دولت دوازدهم یکی از دیدگاه های انحرافی مطرح شده در خصوص افراد توانمند جامعه را جریان درونگرایی به گونه ای که تنها افراد نزدیک به تعریف مجهول انقلاب باقی می مانند، عنوان کرد و گفت: این جریان انحرافی باعث شد انسان، روشنفکر باشد. و توانمندی های سرمایه ای انقلاب به آرامی در حال کاهش است.

بازگشت به شعارهای اول انقلاب پاسخگوی مشکلات فردا و فردای ماست

ربیعی شعارهای ابتدای انقلاب را برآمده از بطن جامعه و فرهنگ سنتی و ارتباط آن با شعارهای آرمانی و حتی مدرن و مفهوم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خواند. و باید چندین بار آرمان های اوایل انقلاب را بازتعریف کنیم.

وی همچنین با اشاره به خطاهای پیش آمده در این مسیر، آنها را اینگونه بیان کرد: آزادی بر اساس اختیار ایجاد می شود و مردم می توانند اختیار اعمال کنند. همانطور که انقلاب اسلامی ایران نیز یک انتخاب بود، انتخابی که چندین نسل انجام دادند و خواسته های نهادینه شده نسل های گذشته بلافاصله در پای صندوق های رای تایید شد. متعاقباً نهادهایی مانند شورای نگهبان شرایطی را ایجاد می کنند که در هر دوره تاریخی برخی از فعالان سیاسی نتوانند در انتخابات شرکت کنند و این روند به تدریج به افسون زدگی و حذف تعداد زیادی از مردم منجر می شود.

ربیعی یادآور شد: وقتی جریان هایی که هر کدام نماینده بخشی از افکار جامعه هستند حذف شوند، طبیعتا خلاء ایجاد می شود و در نهایت منجر به حذف و رها شدن افراد و سرمایه های اجتماعی می شود. بنابراین، یکی از راه های ضروری برای جبران این اشتباهات، بازگشت به انتخابات است تا همه بتوانند در یک سبد بزرگ شرکت کنند و ترجیحات خود را بیابند.

ما نمی توانیم و نباید چشم خود را بر روی حوادث پاییز 1401 ببندیم

برخی از افراد داخل نمی خواهند صدای معترضان را بشنوند

وزیر اسبق کار با اشاره به ناآرامی های اخیر گفت: اتفاقات تلخ و غم انگیزی در پاییز 1401 در کشور رخ داد و ما نمی توانیم و نباید چشمان خود را بر روی این حوادث و عوامل این حوادث ببندیم. مانند یک قیچی، دو جنبش برای نادیده گرفتن یا انحراف “اراده طبیعی” مردم ایجاد شده است که توسط جریانی از خارج هدایت می شود که بازیگران آن رسانه های با پول عربستان، سیاستمداران کشورهای غربی یا متنفر از اسرائیل هستند. میل به سمتی که تجربه تلخ تاریخی ملت ایران پیش از این هیچ سعادتی را درک نکرده است. آنها با اتکا به کشورهای خارجی سعی دارند با سوء استفاده از سوی مخالفان ایران، مطالبات و زندگی طبیعی معترضان را به سوی آینده ای خشن سوق دهند.

از همین روزها است که باید اصلاحات آغاز شود

وی افزود: اصلاحات باید از همین روزها آغاز شود، در شرایطی که نگرانی‌هایی که باعث آشوب‌های خیابانی شد، همچنان وجود دارد، اما خصلت کالبدی خیابان فروکش می‌کند، اینجاست که دولت باید پاسخ مناسبی بدهد. به.”

ربیعی گفت: این پاسخ ها باید مجموعه ای از درک تغییرات ارزشی در داخل، سیاست خارجی مبتنی بر تامین منافع در تعامل با دنیا، بازگشت صندوق رای به نوع انتخابات اول انقلاب و بازگشت ایران به چرخه باشد. توسعه و حل مشکلات اقتصادی

سیاست های فرهنگی را نمی توان به زور ترویج کرد

وی تاکید کرد: در حوزه سیاست داخلی و در حوزه فرهنگ نیز صحبت هایی که اخیرا رهبری انجام داده و خطاب به حجاب ها داشته اند نوعی سیگنال و پاسخ بوده است. ما باید سیاست را بر اساس اجبار تعریف کنیم، نمی توانیم با اجبار سیاست فرهنگی را دنبال کنیم تا مردم احساس کنند سبک زندگی شان با اجبار مواجه نمی شود.

اعتراضات اخیر صدای طبیعی مردم بود

ربیعی گفت: «بیش از 90 درصد کسانی که روزهای اول دستگیر شدند، طبق اطلاعات من سابقه نداشتند و این نشان می‌دهد که این صدا یک صدای عادی است.» یک سیگنال و اقدام بزرگ برای این دستگیری‌ها عفو بود. از رهبری

ای کاش این دستگیری های دسته جمعی را نداشتیم

ما باید این نگرش را دنبال کنیم که رویدادهای اعتراضی خطرناک هستند

وی افزود: از نظر آشنایی با رئیس کل دادگستری به نظرم ایشان فهیم هستند و درک خوبی از معضلات اجتماعی دارند. قوه قضائیه در دوره آقای محسنی ادجه ای اقدامات قابل توجهی انجام داد، زمانی رئیس قوه قضائیه در زمینه سیاست خارجی اظهارنظر می کرد و ایشان به جای وزیر امور خارجه صحبت می کردند و مدتی هم کار قوه قضائیه متمرکز بود. در مورد مشکلات دولت احساس می کنم قوه قضائیه در این مدت به وظایف خود بخصوص در زمینه تنظیم پرونده های ضابطین مشغول است.

وی به آزادی های اخیر و صدور حکم عفو اشاره کرد و گفت: قرارها برای این عفو ​​گسترده درست بود و ای کاش این دستگیری های گسترده را هم نداشتیم. من فکر می کنم ما باید به دنبال نگرش های مشابه برای خطرناک کردن اعتراضات ادامه دهیم. آنها به ما اعتراض کردند که چرا از آزادی های اخیر لذت می برید، می خواهم پاسخ بدهم که وقتی امنیت سینما و فیلم و غیره را دارید و از هیچ اقدام اجتماعی خوشتان نمی آید و به دلایل مختلف ارتباط خود را با اساتید دانشگاه قطع می کنید، حتی با کسانی که … در نظر آنها شک نکنید دوستی آنها با اسلام و ایران وجود ندارد، در این شرایط بدون شک عفو گسترده از دستگاه قضایی و یافتن نقطه کانونی برای مقابله با اقدامات بیهوده امنیتی می توان انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید