باید چشم خود را بر پرداخت پاداش، سنجش و حقوق معلمان ببندیم

باید چشم خود را بر پرداخت پاداش، سنجش و حقوق معلمان ببندیم

حقوق اسفند ماه معلمان با تأخیر و پرداخت علی الحساب در ۸ اسفند ماه جاری بود، البته پیش از این وزارت آموزش و پرورش رتبه بندی قطعی و نهایی تمامی معلمان در رزمایش رتبه بندی معلمان را اعلام کرده بود. قانون نظام و حقوق معلمان در آینده بر اساس رتبه نهایی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

گمانه زنی های مختلفی درباره علت و مقصران این اتفاق وجود داشت و البته اهمیت موضوع به حدی بود که رئیس جمهور معاون اول نخست وزیر را موظف به شناسایی مقصران این معضل کرد. سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان استخدامی کشور نهادهایی بودند که موضوع با آنها ارتباط مستقیم داشت. در نهایت وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و رئیس جمهور نیز آن را پذیرفت. این در حالی است که شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بدو تاسیس این حادثه را رصد کرده و تحقیقات خود را برای یافتن عاملان این حادثه آغاز کرده اند. در نهایت کمیسیون آموزش مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه هفته گذشته مجلس به تشریح این حادثه و ارائه دلایل و مقصران پرداخت.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگوی اختصاصی گفت: گزارش کامل و جامع تاخیر در پرداخت حقوق معلمان روز سه شنبه ارائه شد. ناظر جدید و وزارتخانه نیز متعهد به پرداخت سریع معوقات و رتبه مهر 1400 شدند.

حاجی پور ادامه داد: ما معتقدیم اتفاق وحشتناکی افتاده است، ما و کمیسیون از روز اول نظاره گر هستیم. مقصران در گزارش کمیسیون معرفی شدند که مقصر اصلی سازمان بودجه برنامه به دلیل عدم همکاری و همچنین سازمان استخدامی کشور و از طرفی وزارت آموزش و پرورش بود که باید اقدام می کرد.

نماینده آملی ها در مجلس افزود: نمی توان به معلمان و حوزه آموزش و پرورش دست کم گرفت، اگر روی انگشتان خود بشمارید یک میلیون معلم بازنشسته، 930 هزار معلم شاغل و 15 میلیون دانش آموز در کشور وجود دارد. اگر دانش آموزان را خانوار در نظر بگیریم و تعداد 10 میلیون خانوار به اضافه آن دو میلیون معلم بازنشسته و شاغل به 12 میلیون خانوار تبدیل شود، حالا اگر آن عدد را در 3 ضرب کنیم به 36 میلیون نفر می رسد. این تعداد مستقیماً در مسائل مربوط به آموزش و پرورش دخالت دارند و البته قطعاً در کشور تأثیرگذار هستند و اگر به دنبال بحث تأثیرگذاری مؤثر هستید، باز هم بیشتر دانش آموزان تحت تأثیر معلمان خود هستند. با این حال، به نظر من جامعه فرهنگی حرف اول را در رابطه با اقتدار این نظام در رابطه با جامعه و دموکراسی می زند.

حاجی پور ادامه داد: از سوی دیگر بزرگان آموزشی می گفتند که اگر یک ساله قصد سرمایه گذاری دارید، به فکر کشت گندم باشید، اگر ده ساله برنامه ریزی می کنید به فکر کاشت درخت باشید، اما اگر برنامه راهبردی و بلندمدت دارید. شما باید به آموزش نیروی کار فکر کنید، بنابراین تأمین بودجه برای آموزش هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است که در دراز مدت نتیجه می دهد. این نخبگانی که الان در کشور داریم، بزرگانی که در زمینه تحصیل و تربیت در دانشگاه و حوزه به مدارج عالی رسیده اند، آیا در عرض یک سال و پنج سال و ده سال ایجاد شدند؟ این در طول زمان و در دراز مدت اتفاق می افتد. بنابراین باید توجه ویژه ای به معلمان داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در پرداخت پاداش، معدل و حقوق معلمان باید چشم خود را ببندیم. حالا این رتبه‌بندی اتفاقی بود که توسط این مجلس و شخص آقای نوری پیگیری شد [وزیر مستعفی آموزش و پرورش]جمع بندی شد و ما هم باید از آنها تشکر کنیم که پای کار ایستادند، حالا خلأهایی ایجاد شد و ما هم به آقای نوری انتقاد کردیم، اما ایشان جلوی این کار را گرفتند. جایگاه و منزلت معلمان در آموزش و پرورش پس از صد سال به لطف حمایت های شخصی جناب آقای نوری و خود شورای اسلامی هر چند کم و کاستی هایی داشت.

حاجی پور در پایان تاکید کرد: ما باید پشت سر معلمان خود بایستیم و داشتن یا نداشتن اصلاً نباید مطرح شود. قانون تصویب شده و سازمان برنامه و بودجه باید اعتباراتش را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید