نماینده مجلس: برخی ما را به خاطر بی حجابی سرزنش می کنند

نماینده مجلس: برخی ما را به خاطر بی حجابی سرزنش می کنند

سید رضا تقوی گفت: نمی شود همه محجبه ها را به زندان انداخت. امیدواریم لایحه کلی نظر این افراد را به صورت نسبی تامین کند و به سوالاتی در مورد حجاب و عفاف پاسخ دهد.

موضوع الزام به حجاب علیرغم وجود موادی از تبصره‌های سال‌های گذشته مجلس از جمله قانون مجازات اسلامی یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، این بار در مجلس مطرح شد. دستور کار مشترک دولت و مجلس در قالب لایحه مستقل. تجمعات خیابانی در تابستان و پاییز گذشته در ارتباط با گشت ارشاد نهادها و دستگاه های دولتی را به بازنگری در سیاست های مرتبط با موضوع حجاب سوق داد و این موضوع در قالب طرح هایی از سوی نمایندگان مجلس نیز مطرح شد.

در نهایت با موافقت دولت و مجلس این موضوع در قالب لایحه ای به مجلس ارسال شد. فشارها و نامه نگاری های زیادی از سوی برخی اقشار مردم برای تعیین تکلیف این لایحه در اسرع وقت انجام شده است.

گفت و گو با سیدرضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه حجاب و عفاف را بخوانید.

نظر شما درباره لایحه ارسالی از سوی دولت درباره حجاب و عفاف و انتقادات مطرح شده در این باره چیست؟

این لایحه همچنان در حال بررسی است. منتقدان چه می‌گویند؟ این لایحه هنوز برای اظهار نظر نهایی نشده است.

پس چرا ایراد کلی به آن وارد است؟

وقتی این لایحه راه به جایی نبرده، اعتراض منتقدان چه فایده ای دارد؟ این درست نیست که در مورد لایحه ای که هنوز در دست بررسی است بگوییم باید اینجا یا آنجا تغییر کند. اعضای کمیته های مربوطه در جلسات می نشینند و بحث می کنند. هنوز هم فایده ای ندارد و عده ای شروع به مخالفت با علم کرده اند. وقتی به نتیجه رسیدیم، می توانید نظر خود را در مورد لایحه مصوب بگویید.

حجاب و عفاف نامه به رئیس مجلس یا تجمعات اعتراضی بیرون مجلس درباره چیست؟

این حرف ها بی ربط است. هنوز هیچی. 2 برگه برای رسیدگی به مجلس داده شد. چرا بی پروا این کارها را انجام می دهند؟ هنوز چیزی نمی گویند. البته کسانی که جلوی مجلس تجمع می کنند به عفاف و حجاب علاقه دارند و موضوع برایشان غریبه نیست اما هنوز چیزی برای اظهار نظر ندارند.

لایحه حجاب و عفاف در مجلس در چه مرحله ای است؟

کمیته اصلی رسیدگی کننده به این لایحه، کمیته قضایی و کمیته فرعی آن، کمیته فرهنگی رسیدگی کننده به این لایحه است. اگر صورتحساب به جایی برسد، آن را اعلام می کنیم. منتقدان به چه چیزی و به چه کسی اعتراض دارند؟ چرا باید به مجلس بیایند یا به ما فشار بیاورند؟ قوه قضائیه لایحه ای نوشت و به دولت داد. دولت این لایحه را به مجلس فرستاد. مجلس باید این لایحه را در کمیسیون های مختلف بررسی کند. وقتی کلیات آن بررسی و تصویب شد و جزئیات آن زیر و رو شد و مواردی که باید حذف می شد و مواردی که باید اضافه می شد اضافه شد، لایحه به اطلاع عموم می رسد. اتاق مجلس؛ جوانب مثبت و منفی در مورد آن صحبت می کنند و سپس می توانید در مورد آن نظر دهید.

اگر مخالفان و منتقدان طرح پیشنهادی و انتقادی دارند کتباً به حراست مقابل مجلس بدهند و بگویند به کمیسیون قضایی و فرهنگی برسانند تا نمایندگان مردم اینها را ببینند. پیشنهادات و استفاده از آنها. آنها را منتقدان باید لایحه را خوانده باشند. اگر پیشنهادی برای اصلاح لایحه دارند ارائه کنند.

آیا تماس ها و پیامک های انتقادی یا بالقوه تهدید آمیز برای نمایندگان ارسال می شود؟

پیامک تا زمانی که بخواهید ارسال می شود. روزانه 50 تا 100 پیامک ارسال می شود. در برخی روزها بالغ بر 200 پیامک از سراسر کشور ارسال می شود.

محتوای این پیامک ها چیست؟

در این متون می نویسند که ما خون دادیم و پا روی خون شهدا نمی گذاریم. می نویسند شهدا به خاطر ارزش های اسلامی کشته شدند، شما نمایندگان مراقب باشید ارزش های اسلامی را قربانی نکنید. در پیامکی آمده است که اگر این لایحه به همین شکل فعلی تصویب شود، در آینده به شما رای نخواهیم داد. نمیدونم بعضیا چی میگن؟

آیا حدس می زنید که این پیامک ها از کدام طیف ارسال می شوند؟

تعدادی از آنها از خانواده شهدا و برخی از فرزندان حزب الله هستند. بچه هایی هستند که دلشان برای اسلام و انقلاب می سوزد. اینها خوب هستند، اما چرا باید به چیزی حمله کرد که نه مفید است و نه مفید؟ البته عده ای هم در پیامک فحش می دهند که خدا از تو نمی گذرد; بچه های ما رفتند شهید شدند و شما در مجلس خونشان را زیر پا گذاشتید. چه کردیم هنوز کسی تصمیم نگرفته است!

آیا منتقدان مجازات را ناکافی می دانند؟ روی چه چیزی اصرار دارند؟

امکان ندارد همه محجبه ها زندانی شوند. امیدواریم لایحه کلی نظر این افراد را به صورت نسبی تامین کند و به سوالاتی در مورد حجاب و عفاف پاسخ دهد.

پس به نظر شما فشارها درست نیست و فکر می کنید این لایحه به مجلس یازدهم می رود؟

من به آن قشر دغدغه‌مند جامعه می‌گویم که به جای فشار و طرح این گونه مسائل یا تجمع در مجلس، آن بزرگوارانی که باید شور دینی داشته باشند، پیشنهادات خود را بنویسند و به کمیسیون قضایی و فرهنگی ارائه کنند. مجلس اکنون زمان رسیدگی به این لایحه است و به علاقه مندان می گویم که هفته آینده پیشنهادات خود را به مجلس بیاورند.

چگونه به مجلس منتقل شوم؟

نامه بنویسید و با دبیر کمیسیون فرهنگی و قضایی مجلس صحبت کنید. آنها همچنین می توانند پیام خود را از طریق شبکه های اجتماعی منتقل کنند. بسیاری از نهادها و سازمان ها پیشنهادات و برنامه های خود را ارائه کردند. دفتر مرکزی برنامه ریزی کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نظرات خود را بیان کرد و برخی از سازمان‌ها نیز نظرات خود را ارائه کردند. اینها بحث می شود.

دیدگاهتان را بنویسید