نماینده مجلس: وقتی حادثه ای رخ می دهد، رسانه های دولتی چیزی اختراع می کنند و سعی می کنند آن را توضیح دهند/ مگر اینکه برق کشور را قطع کنند تا خبری نشود.

نماینده مجلس: وقتی حادثه ای رخ می دهد، رسانه های دولتی چیزی اختراع می کنند و سعی می کنند آن را توضیح دهند/ مگر اینکه برق کشور را قطع کنند تا خبری نشود.

رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی، گفت: «امروز عصر ارتباطات است و اخبار را نمی‌توان انکار کرد و نمی‌توان به اخبار اعتماد کرد.» به این معنا که اگر اخبار را کتمان کنید، دیگران آن را منتشر می‌کنند… اول خصوصی و باید اجازه داد رسانه های غیردولتی در کشور فعال و آزادانه اخبار را گزارش کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: در کشور ما دو مشکل وجود دارد، یکی اینکه ما ضعف های خود را قبول نداریم. تا زمانی که قبول نکنیم اشتباه می کنیم، سیاست غلط داریم، ضعیف هستیم و مردم ناراضی هستند و نمی توانیم با واقعیت کنار بیاییم که نوعی خودفریبی است.

وی می گوید: مشکل بعدی این است که رسانه ما دولتی است و برای اینکه رسانه های دولتی یک خبر را از 10 فیلتر رد و منتشر کنند، دیگر خبرگزاری های دنیا آن را منتشر کرده اند و در فضای مجازی هم پخش شده است. امروز عصر ارتباطات است و اخبار را نمی توان انکار کرد و نمی توان به اخبار اعتماد کرد. به این معنا که اگر خبری را کتمان کنید دیگران آن را منتشر می کنند و نکته دیگر اینکه اگر به هر خبری که منتشر می شود اعتقاد داشته باشید اشتباه است، زیرا باید بررسی و تحقیق شود، زیرا رسانه ها یک شبه از یک فرشته، یک و از دیو فرشته ای می سازند.

نماینده تربت جام می گوید: نیکسون رئیس جمهور آمریکا گفت من از کمونیست ها نمی ترسم، اما از رسانه ها و خبرنگاران می ترسم و این یک واقعیتی است که وجود دارد. اولاً رسانه های خصوصی و غیردولتی در کشور فعال و آزاد باشند تا اخبار ارائه کنند، ثانیاً ضعف ها، اشتباهات و کاستی های خود را بپذیریم و بپذیریم که هر چه بیان می شود توطئه، دروغ، تخریب و خبرسازی نیست.

وقتی اتفاقی می‌افتد، خبرگزاری‌های دولتی ما داستان می‌سازند و بعد به ماجرا می‌چسبند!

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: مردم وقتی واقعیت ها را می بینند و اخبار را می خوانند، خودشان تصمیم می گیرند و می گویند حرف شما درست نیست، پس چرا واقعیت را نمی گویید. وقتی اتفاقی می افتد، اول خبرگزاری های دولتی ما داستان می سازند و بعد در ماجرا گیر می کنند! چرا حقیقت را به مردم نمی گوییم؟ کسانی که با ما صادق هستند. سطح درک، شعور، درک و سابقه این افراد نشان داده است که وقتی با آنها رفتاری انسانی و صادقانه داشته باشیم، مشکلی نخواهیم داشت.

رحیمی جهان آبادی می گوید: من همیشه با مردم حوزه انتخابیه خود صادقانه صحبت کرده ام و تا به حال جواب بدی دریافت نکرده ام و اگر مشکلی باشد به آنها می گویم که مثلاً زور ندادم یا نتوانستم یا این کارها انجام شد. وقتی به مردم صادقانه گفته می‌شود، استقبال بیشتری می‌کنند، اما وقتی اتفاقی جلوی چشمانشان می‌افتد، اما یک داستان علمی تخیلی در رسانه‌ها پخش می‌شود، مردم به آنچه می‌بینند باور می‌کنند، نه آنچه در فانتزی پخش می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به حادثه زاهدان که چند هفته پیش رخ داد، گفت: به عنوان مثال زمانی که حادثه زاهدان اتفاق افتاد، خبرگزاری های رسمی و فارس اعلام کردند که گروه های تجزیه طلب به مردم حمله کردند. سوال این است که کدام گروه تجزیه طلب به مردم حمله کردند و بعد چه شد؟ ماجرای زاهدان چه بود؟ تکلیف نماینده ولی فقیه که به آنجا سفر کرد چه شد؟ برای ساختن داستان های علمی تخیلی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ چرا فکر می کنند این افراد نمی فهمند و نمی توان به آنها اعتماد کرد؟ رسانه های امروزی آنلاین هستند، به این معنی که نیازی به رادیو و تلویزیون نیست و مردم می توانند در هر کجا که هستند، تصاویر را روی صفحه نمایش تلفن همراه خود پخش کنند.

مگر اینکه برای جلوگیری از اطلاع رسانی برق کشور را قطع کنند

وی با بیان اینکه هیچکس نمی تواند اخبار صحیح را در دنیا سانسور کند، گفت: حالا که برخی بسترها را فیلتر کرده اند، اینترنت را قطع می کنند، چطور می خواهند جلوی اطلاعات را بگیرند؟ مگر اینکه برق کشور را قطع کنند. اگر اشتباهات، ضعف ها و کاستی های خود را بپذیریم و از سوی دیگر دست رسانه های داخلی را برای انتشار اخبار و ارتباط صادقانه با مردم باز بگذاریم، نفوذ رسانه های دشمن به حداقل می رسد.

رسانه های خارجی دو خبر واقعی به همراه هشت خبر نادرست را به مردم می دهند

رحیمی جهان‌آبادی می‌گوید: اگر این رویکرد اتخاذ شود، دیگر کسی شبکه‌های بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال را تماشا نمی‌کند، زیرا ما واقعیت‌ها را گفته‌ایم. زمانی که سانسور شدید در کشور وجود دارد، اخبار به صورت علمی تخیلی پخش می شود و تا زمان پخش این خبر، 10 شبکه از دست رفته و 10 کامنت پخش می شود، بنابراین مردم به رسانه های خارجی مراجعه می کنند. اگرچه آنچه رسانه های غربی می گویند صحت ندارد، اما در واقع شیوه گزارش آنها این است که دو خبر واقعی را همراه با هشت خبر جعلی به مردم می دهند و افکار عمومی را مسموم می کنند، اما مردم همان دو خبر واقعی را می بینند، ممکن است هشت خبر واقعی را هم ببینند. آنها اخبار جعلی را باور می کنند و در نتیجه جامعه را مسموم می کنند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: به خودمان آسیب می زنیم. اگر کمی با خودمان صادق باشیم و اشتباهات خود را بپذیریم و دست رسانه هایمان را باز بگذاریم و مردم اشتباهات و ضعف های ما را بپذیرند و حرف های درست ما را بپذیرند و نفوذ رسانه های بیگانه از بین می رود. اگر پلیس با مردم صادقانه صحبت می کرد و عذرخواهی می کرد و چند نفر را در این زمینه دستگیر می کرد، هیچ کدام از این اتفاقات رخ نمی داد.

رحیمی جهان آبادی همچنین گفت: وقتی دخترهای مردم دستگیر می شوند و بعد به هر دلیلی فوت می کند که ما کاری نداریم اگر چند نفر را دستگیر کردند و گفتند موضوع را بررسی می کنیم و جدا از عذرخواهی گفتند اینها را می گیریم. همچنین، مردم شکست خوردند، اما وقتی فکر نمی کنید از مردم عذرخواهی کنید و صادقانه با مردم صحبت کنید، اخبار علمی تخیلی هم تولید می کنید، نتیجه این است.

او می گوید: هرکس خبر زاهدان را که در خبرگزاری های داخلی منتشر شده خوانده باشد، برای وضعیت کشور خون گریه کرده است. حمله گروهک تجزیه طلب به مردم کجا بود؟ مردم تظاهرات کرده و به کلانتری حمله کرده بودند که کلانتری و فرماندار نتوانستند آن را کنترل کنند و درگیری و تیراندازی صورت گرفت. اگر این را به مردم می گفتیم، باور کنید هیچ کدام از این مشکلات در سیستان و بلوچستان به وجود نمی آمد.

من به جمهوری اسلامی اعتقاد دارم

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است، گفت: من به جمهوری اسلامی معتقدم چون نماینده مجلس شدم، به این نظام ایمان دارم و به آن ایمان دارم و برای آن تلاش می کنم، اما بزرگترین ضربه به نظام است. نظام جمهوری اسلامی می گویند کسانی که از جمهوری اسلامی بد دفاع می کنند. مرحوم دکتر شریعتی یک ضرب المثل داشتند که هر که را می خواهید نابود کنید بد دفاع کنید. اکنون بدترین آسیب برای سیستم این است که به شدت از آن محافظت می کنند.

وی با اشاره به اینکه نظام هم نقاط قوت و هم ضعف دارد، یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی خدمات بزرگی انجام داده و ارائه می کند، اما اشتباهاتی هم وجود دارد که اگر بپذیریم این نظام برای ماست و خودمان این تصمیم ها را می گیریم. و در جاهایی که اشتباه می کنیم برای مردم توضیح می دهیم و عذرخواهی می کنیم، همچنین از مردم نظر و نصیحت می خواهیم و به مردم می گوییم کجا درست عمل کرده ایم، مردم ما را باور می کنند و می پذیرند و بسیاری از مشکلات حل می شود، اما چون متاسفانه کسی گوش نمیده به نظر من عده ای از این نظام بد دفاع می کنند و این بزرگترین ظلم جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید