آب نیز در اینجا کیمیا است / «از» را بیابید


ساعت: 14:55
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809934

متاسفانه دغدغه های مردم روستای فرومد زیاد است و علیرغم اینکه این مشکلات بارها سوژه خبرنگاران شده است، این مشکلات همچنان وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; روستای فرود در مرز سمنان و خراسان رضوی قرار دارد و متاسفانه این روستا سال هاست که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

با وجود اهمیت این روستا به دلیل قرار گرفتن حدود 20 درصد از کل کرومیت ایران در مرکز معدنی و منطقه کوهستانی که روستای فروم را احاطه کرده و میلیاردها تن ثروت برای کشور ایجاد می کند، اما متاسفانه با فقر و محرومیت مواجه است. در این روستا در اختیار است.

معادن ثروتمند و معروف فرومد حتی نتوانسته اند روستا را توسعه دهند چه برسد به اینکه در توسعه اقتصادی، اشتغالزایی، مهاجرت معکوس و … نقشی داشته باشند چرا که معدن کروم برای مردم فرومد چیزی جز آلودگی و حتی مطالعه توسط مردم ندارد. خبرنگار مارات دو دهه را نشان می دهد. یک درصد از درآمد معادن که طبق قانون در حوزه معدن توزیع می شود به این روستا پرداخت نشده است.

حسین صالح یکی از اهالی روستای دهیاری روستای فرومد در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به مشکلات فراوان این روستا از آب تا جاده و مشکلات زیست محیطی ناشی از استخراج معادن، اظهار داشت: طبق نظر کارشناسان آب شرب از این منطقه به 8 درصد کرومیت آلوده است.

صالح با ابراز تاسف ادامه داد: بسیاری از اهالی روستا با مشکلات معده دست و پنجه نرم کرده اند و متاسفانه بسیاری از مردم این روستا بر اثر سرطان معده جان خود را از دست داده اند و هفته گذشته دو نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند.

بخشدار روستای فروم نیز گفت: در دو سال گذشته قرار بود برای روستای فروم تصفیه خانه احداث شود اما متاسفانه با وجود تخصیص بودجه اتفاقی نیفتاد و تصفیه خانه روستای حسین آباد کالپوش به فروم منتقل شود. هنوز هم شکست می خورد.

وی همچنین از تخصیص اعتبار و بودجه برای ایجاد دو منبع آبی از دو سال گذشته در این روستا خبر داد و افزود: با وجود تصویب بودجه برای احداث این منبع متاسفانه اقدام عملی از سوی سمنان و شاهرود صورت نگرفت. آب و فاضلاب و منبع موجود نیز به شدت آلوده است.

به گفته دهیار روستای فرومد، حفاری چاه عمیقی در حوالی شرق فروم که به گفته کارشناسان سالم تر است و کرومیت کمتری دارد، دو سال پیش به تصویب رسید که آن هم در هاله ای از ابهام است.

وی با بیان اینکه نصب 4 دستگاه خودپرداز آب در روستا با استقبال مردم مواجه نشد، افزود: دستگاه های خودپرداز دستگاه تصفیه آب نیستند بلکه آب از قنات بالایی خارج می شود و به دلیل روغن آب موجود در این دستگاه ها مردم ترجیح می دهند مستقیم بروند. به قنات برای جمع آوری آب.


جاده ای که اجباری تر از شام است

صالح در خصوص ناتمام ماندن پروژه راه فروم – شفیع آباد گفت: با گذشت دو دهه از راه اندازی پروژه راه فروم – شفیع آباد، پیگیری های زیادی صورت گرفته و علیرغم اعتبارات قابل توجه در دو سال اخیر، اعتباری در این زمینه صورت نگرفته است. اختصاص داده شده است. انجام داد و متاسفانه مسئولین اقدام مناسبی انجام ندادند.

این دهیار از توابع روستای فرومد با اشاره به اهمیت زیاد این جاده برای مردم این روستا گفت: این جاده محل اتصال سمنان، خراسان شمالی و رضوی و قطعا سنگ اندازی از سوی برخی همسایگان است. شهرها همچنان دلیلی برای تکمیل نشدن پروژه است.

به گفته صالح، بسیاری از مشکلات معادن فرود از جمله تخلفات در انتقال و گسترش اولیه، فروش مواد معدنی، مشکلات منابع طبیعی، محیط زیست و تخصیص یک درصد از فروش مواد معدنی منطقه در برنامه ششم توسعه اقدامی از سوی مسئولان انجام شده است.

وی در پایان با اشاره به ناامنی جمعیت روستای فرومد اذعان داشت: طبق آمار ارائه شده به مرکز بهداشت فروم حدود دو هزار نفر جمعیت دارد اما قطعا آمار این روستا بسیار بیشتر از این است. شکل. دوری بخشداری و استان از مرکز شهرستان و محرومیت های متعدد با رعایت حاکمیت عدالت اجتماعی و اقتصادی و برون رفت منطقه از محرومیت، هیچ اقدامی از سوی دستگاه های مسئول صورت نگرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید