آخرین اسفند قرن بدون روحانیت و صف های طولانی کالا/ «رئیس جمهور کیست فرق می کند»


ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813005

این روزها شاهد سپری شدن روزهای مانده به سال نو هستیم که برخلاف سال گذشته خبری از صف طولانی مرغ و خبری از کمبود روغن و شکر نیست و این نشان می دهد که عملکرد دولت ها تعیین کننده است. چه چیزی در انتظار سرنوشت مردم است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قرن رو به پایان است که سال گذشته کشور به دلیل عملکرد ناموفق و ناکارآمد دولت حسن روحانی دچار بحران شد. در آن روزها، دولت عمومی این جمله را تکرار کرد که از سوی دولت مردان و جریان اصلاحات مبنی بر اینکه «کشور به دلیل تحریم ها این شرایط را پیدا کرده است» و «مهم نیست رئیس جمهور کیست، اما همه دولتمردان گفته اند. وضعیت خوانده شده است.

حسن روحانی در آخرین جلسه هیئت دولت در سال 1399 در توجیه وضعیت کشور گفته بود: تحریم به معنای نقض حقوق بشر است و امیدوارم اقلیتی که در این راه سنگسار می کنند تا یک ماه شعبان توبه کنند. زمانی که کارشناسان به وضوح می‌گفتند «معیشت مردم به گروگان گرفته شده است» و در آن زمان شرایط اداره کشور به گونه‌ای بود که بیش از هر چیز دیگری با برخی بد حکمرانی و رها شدن کشور در مقابل من احساس می‌شد. بخش های مختلف به ویژه اقتصادی

روحانی در مواجهه با انتقادات معتقد بود که «وقتی از دولت پرسیده می‌شود، از سوی دیگر باید بررسی کرد که دولت چقدر در این حوزه‌ها قدرت دارد» و با این ادبیات سعی کرد کشور را به حاشیه ببرد، اما واقعیت جامعه از اختلال و آشفتگی اجتماعی رنج می برد. این در حالی است که حسن روحانی و اعضای نزدیک به وی معتقدند که به دلیل «کمبود قدرت»، «تحریم» و «شرایط کشور» فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهور کیست، بلکه کشور با همان شرایط اسفند پیش می‌رود. 1400. در کارنامه آیت الله رئیسی وجود دارد و در چند ماه آینده قابل اصلاح است.

فروش قابل توجه نفت و بازده ارز حاصل از این فروش ها در ایران، توقف تورم و نرخ تورم نقطه به نقطه منفی، کاهش تنش های منطقه ای، دور زدن تحریم ها، تغییر ادبیات کشورهای منطقه به ایران، آسان و غنی. دسترسی به کالاهای اساسی، برچیدن صف ها، حفظ کرامت انسانی، سفرهای مکرر و غیررسمی روستایی و …. از جمله رویکردهایی هستند که تفاوت بین رئیس جمهور بودن و دیگری را نشان می دهند.

برای درک این موضوع، بحث تامین کالاهای اساسی و مایحتاج زندگی مانند «مرغ، روغن، شکر، برنج و…» و وضعیت موجود را بازخوانی می کنیم. در سال 1378 کالاهای اساسی در بازار کمیاب بود و حتی در برخی موارد طبق نقشه کشور کالاهای اساسی مانند نفت در اختیار مردم قرار می گرفت اما در سال 1400 وضعیت تغییر کرد، بله خیر.

در زیر با نگاهی به مقایسه این روزها با روزهای مشابه در سال 1999 شاهد این موضوع خواهیم بود فرقی نمی کند سکان قوه مجریه کشور در دست کیست، روحانی یا رئیس جمهور!


دم بلند جوجه ها در اسفند سال گذشته و اوج چهارمین قله تاج

قیمت مرغ ناگهان بسیار آتشین شد و مردم و مرغداران سال سختی را سپری کردند و در اسفند ماه که مصادف با آغاز سال جدید بود، قیمت مرغ به یکباره افزایش یافت و برای کسانی که نتوانستند این کالای اساسی را تحویل بگیرند. با مشکلات جدی همراه بود.


2c52578f e3df 4e7a 8d55 ab1b28b35ef8 خبر خاکستری

بسیاری از مردم به دنبال خرید مرغ دولتی در بازارهای گوشت و مرغ بودند و به همین دلیل صف های طولانی برای خرید مرغ دولتی ایجاد شد اما با وجود وعده های دولت، ساعت ها در صف های طولانی و در نهایت مرغ گذشت. دولتی با ظرفیت محدود به دست مردم رسیده است. این در حالی بود که وزارت بهداشت و ستاد کل کشور نسبت به پیک تاج و شیوع چهارمین پیک هشدار می دادند، اما دولت اقدام عملی برای جلوگیری از تشکیل این دم ها و کنترل انتقال بیماری انجام نداد. زنجیر تاج

این در حالی بود که وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید مرغ را کافی دانسته و دستگاه های نظارتی را عامل گرانی این محصول می دانستند.

این روزها اما در حالی که دولت سیزدهم در حال رسیدگی به این پرونده است، خبری از صف های طولانی مرغ نیست، بازار عرضه نیازمند به نظر می رسد و مردم در حال تهیه اقلام مورد نیاز از میادین عرضه هستند.


دم دراز شکر با عطر تاج

البته صف کالاهای اساسی فقط به مرغ دولتی محدود نشد. ملت سال گذشته در آستانه عید نوروز با پدیده دیگری به نام دم قند مواجه شدند.

اکثر فروشگاه ها از پاسخگویی به مردم خودداری کردند و اعلام کردند که شکر ندارند. چند هفته ای است که افزایش قیمت شکر سرعت گرفته و صف های طولانی هدف رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

در همین حال دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر گفت: قیمت شکر طی چند ماه گذشته به دلیل مدیریت عرضه ثابت بوده و مشکلی برای عرضه شکر در بازار وجود ندارد و حدود 500 هزار تن نیشکر وجود دارد. برداشت می شوند. در کشور.و با رفع مشکلات برداشت نیشکر، تولید و عرضه شکر افزایش می یابد.مشکل شکر در فروشگاه های بزرگ و کوچک اما جدی است.


کاهش تولید نفت و تشکیل صف های طولانی

کمبود نفت و افزایش قیمت نفت یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم در اجرای سیاست های اجرایی دولت حسن روحانی با آن مواجه بوده اند. اما مسئولان در مواجهه با چنین وضعیتی اعلام کردند که کمبودی وجود ندارد و اقدامات داخلی چنین وضعیتی را به وجود آورده است.


fcb03a9b 16d6 4a42 a244 dde8ba428849 خبر خاکستری

این در حالی است که بر خلاف تمامی ادعاهای دولت، دلیل اصلی بحران نفت در گزارش وزارت صمت از وضعیت تولید کشور حاکی از آن است که بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن نباتی بوده که نسبت به سال قبل 18.6 درصد کاهش داشته است. حدود یک میلیون و 494 هزار تن در 10 ماهه سال 98 به یک میلیون و 215 هزار تن در مدت مشابه سال 99 رسیده است.

اما در روزهای پایانی سال 1400، عرضه کالاهای اساسی و نظارت دولت بر توزیع، خبری از کمبود یا گرانی نفت در کشور نشد.


روحانی: واکسن سوهان قم قابل تقدیر نیست!

در ماه های پایانی دولت دوازدهم البته مدیریت محدود به تشکیل صف برای تامین کالاهای اساسی نبود. نزدیک شدن به تعطیلات سال نو و نگرانی از ظهور تاج از یک سو و اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه “واکسن مثل سوهان کوم نیست، همه از ما تعریف کنند، واکسن زدن سخت است و واکسن لازم است. کافی نیست.» در مقابل صف های طولانی کالاهای اساسی، عده ای برای دریافت واکسن تاج به برخی از کشورهای منطقه از جمله ارمنستان سفر کردند.


d08eb19a e440 4e0f 893a 81c4859662db خبر خاکستری

سخنان رئیس جمهور وقت باعث ناآرامی در کشور شد که به دلیل ناامید شدن آنها از تهیه واکسن توسط دولت، برای آماده سازی دلار، پاستور و صف کالاهای اساسی کشور برای آماده سازی سفر به ارمنستان برای واکسینه شدن، ایجاد شد.

درست زمانی که مردم ارمنی نمی خواستند در کشورشان واکسینه شوند. مقامات ارمنستان از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده کردند.

در کمتر از یک سال نه تنها برخلاف ادعای رئیس جمهور سابق واکسن کشور اجرا شد، بلکه دولت و رسانه ها مردم را به دریافت نوبت سوم واکسن تاج تشویق می کنند.


دم بلند برای کپسول گاز

بی تدبیری دولت وقت در ماه های پایانی مسئولیتش به همین جا ختم نشد. اسفندماه سال گذشته در دوران ریاست جمهوری فردی که مدعی دانستن زبان دنیا بود، کشور نیز صف های طولانی برای تولید کپسول گاز داشت.


342bb6e0 dd9d 484b 8b1f eaa2fbb06090 خبر خاکستری

مردم توکستان و بسیاری از شهرهای دیگر ساعت ها در صف ایستادند تا سوخت مورد نیاز خود را تهیه کنند تا از برگزاری جشنی با طعم تاج در شب سال نو محروم نشوند.


قطعی مکرر برق و بی احتیاطی دولت

با شروع قطعی های انبوه برق در کشور و قطعی مکرر برق، توانیر به مردم اعلام کرد مصرف سوخت را مدیریت کنند چرا که در زمینه تامین برق کشور با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

اما پس از اظهارنظرهای متعدد کارشناسان، مشخص شد که دولت در طول سال های مسئولیت خود از توسعه و ساخت نیروگاه خودداری کرده و همین امر موجب بروز مشکلاتی در تامین برق کشور در اسفندماه سال گذشته شده است.

این البته تا این لحظه بود که شرکت توانیر در پاسخ به شکایات نواحی صنعتی به دلیل قطعی مکرر برق و تعطیلی کارخانه ها و کارگاه ها گفت: نه تنها در تامین برق قطعی ایجاد نشد، بلکه انرژی برای تولید بیشتر صنایع نیز قطعی نشد. بیشتر به املاک صنعتی اختصاص می یابد!

این در حالی بود که مدیرعامل توانیر نیز گفت که در سال 99 شرایط بسیار سختی را برای توسعه زیرساخت های صنعت برق پشت سر گذاشتیم.

شرایط آتش زا در ماه های اخیر بر عهده دولت دوازدهم بوده است در حالی که حسن روحانی رئیس جمهور وقت در زمان تصدی خود در ماه های پایانی سال گذشته گفته بود که مردم در دولت او خط خرید ندارند!

این بیانیه که در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد، نشان داد که دولت قبل نه تنها برای حل مشکلات کشور و اداره بهتر کشور ارتباط ملموسی با مردم نداشت، بلکه بی تدبیری پرونده های اجرایی را به کلی رها کرد تا میراثی مخروبه بر جای بگذارد. به دولت بعدی واگذار شود.

اما اکنون شاهد سپری شدن آخرین هفته های دهه 1400 هستیم که نه خبری از تشکیل صف های طولانی کالاهای اساسی است و نه التهابی در عرضه واکسن در کشور مشاهده می شود. نه قطع برق اتفاق افتاده و نه گاز، بدون شک کار دولت است که نشان می دهد مردم چه شرایطی را انتظار دارند و چگونه دولت توسط دولت اداره می شود.

دولت سیزدهم ماه هاست نشان داده که فرقی نمی کند رئیس جمهور چه کسی باشد، اگر دولت حسن روحانی اداره کشور را برعهده داشته باشد، شرایط کشور گرم و پر استرس است و مردم با چالش ها و مشکلاتی از کالاهای اساسی مواجه هستند. به کالاها، سلامت و امنیت خود را حفظ کنند و زمانی که مسئولیت دولت سیدابراهیم رئیسی برای اداره کشور آرام باشد، دیگر صف های طولانی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید