آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور / سهمیه بندی تعیین شد


ساعت: 21:39
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810608

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تمامی سهمیه های کنکور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی باید زمان بندی شود، گفت: برخی از کنکورهای جاری سهمیه ها متناقض هستند.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منصور کبگانیان معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه یکصد و پنجاه و نهمین جلسه کمیته راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه این جلسه به تصویب رسید. سهمیه های آزمون سراسری، بیان کرد: ماده 7: تعیین خط مشی ها و ضوابط سنجش و پذیرش به کارکنان ارشد در نقشه جامع علمی کشور دستور می دهد تا ظرف مدت 6 ماه نسبت به بررسی و تکمیل خط مشی و سهمیه های کنکور اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز همه مسئولان درگیر بحث سهمیه بندی کنکور حضور داشتند، گفت: موضوع امروز ساماندهی سهمیه کنکور بود. مکان ها و ساعات مختلف باید فورا مورد نیاز بود. کمبود فضای دانشگاه شرایط را به وجود آورد و باید پس از سال ها جمع بندی و ساماندهی می شد.

* تعدادی از سهمیه های کنکور بحث برانگیز است

کبگانیان با تاکید بر اینکه سهمیه های کنکور باید ساماندهی شود نه اینکه حذف شوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 26 سهمیه فعال برای کنکور داریم که اکثر این سهمیه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. برخی از سهمیه ها بحث برانگیز است یا برخی مزایا ظاهر شده و نیاز به بازنگری دارد، بنابراین بحث سهمیه باید جابه جا شود، نکته دیگر این است که عموم مردم از ما می خواهند که حقوق عمومی را رعایت کنیم و همه احساس کنند که عدالت اجرا شده است. .

وی ادامه داد: در جلسه امروز چند مورد جزئی تر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امروز نیازی به تصمیم گیری نداشتیم زیرا این موضوع بسیار جدی است. برخی از سهمیه های بومی سازی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته شد. استقبال از بستگانی که در مناطق کمتر برخوردار هستند افزایش می یابد. تاکید شد که ماندن فارغ التحصیلان در استان خودشان می تواند خوب باشد اما این سهمیه نکات منفی هم دارد که باید ساماندهی شود. کمتر دارند، آمار ارائه شده این است که این سهمیه به ضرر اقوام مناطق محروم است در حالی که ارتباط عشایر با تردد استان ها با این سهمیه کاهش یافته است.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه شهدا در مقاطع مختلف فداکاری کردند و حمایت از این بستگان وظیفه قطعی نظام است، گفت: در حین حمایت باید مراقب باشیم برای تاکید بر منفی بودن این سهمیه ها.”

وی گفت: عدم تعادل خاصی در حداقل سطح علمی در سهمیه ایثارگران وجود دارد و مقرر شد بررسی دقیقی در این راستا انجام شود. با توجه به اینکه بخشی از این سهمیه مشروط و دیگری ممتاز است، چ. بنیاد شهید هم امروز آمار خوبی داد که باید در کمیته مربوطه بررسی می شد.

به گفته کبگانیان، 25 درصد قبولی خوب برای ایثارگران و 5 درصد برای جانبازان خوب داریم، اما فرصت جابه جایی بین این سهمیه های آزاد گاهی به درد می خورد وگرنه هر قبولی بد نیست، اما مجوزها گاهی لازم است بررسی شود.

وی با تاکید بر اینکه در جلسه امروز نکاتی از جمله اینکه حمایت و ترویج نظام از مناطق کم برخوردار و ایثارگران باید ادامه داشته باشد، مطرح شد، گفت: ساماندهی این سهمیه ها به معنای لغو آن نیست.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دومین نکته مطرح شده در جلسه امروز پرهیز از ایجاد شکاف علمی زیاد بین داوطلبان اعم از سهمیه ای و یا آزاد در کلاس دانشگاه که اختلاف سطح است. بیش از مقدار معینی است کلاس نامتعادل می شود، این را حتما باید در سازمان در نظر داشت.

وی گفت: باید بین جمعیت ثبت نام شده و پذیرفته شدگان تناسب وجود داشته باشد و پس از آن آموزش به شورا ارائه شود. ایده آل توانمندسازی و حمایت از عزیزان است.

کبگانیان با تاکید بر اینکه تمام سهمیه های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی باید تعیین شود، گفت: سهمیه زلزله در یک منطقه طبیعی است و باید برای سال های محدود رعایت می شد. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را دنبال می‌کردیم، «ما بودیم اما برخی وقت نکردند.

* ساماندهی سهمیه های کنکور مربوط به کنکور 1401 نیست

وی تاکید کرد: ساماندهی سهمیه های کنکور مربوط به کنکور 1401 نیست و تغییر سهمیه ها می تواند به سال 1402 یا 1403 برسد.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهیه دستورالعمل ساماندهی سهمیه ها در جلسه امروز، خاطرنشان کرد: تجمیع و بهینه سازی سهمیه های مختلف و بعضا متناقض به منظور تقویت معیارهای علمی، تعادل و توازن. در توانمندی های علمی کمک به آموزش عالی، ایجاد عدالت با توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات برای آموزش و پژوهش در آموزش عالی، حمایت از مناطق کمتر برخوردار با تخصیص هدفمند ظرفیت و سهمیه، حمایت از جوانان با وضعیت تحصیلی مناسب با تعیین نتیجه وضعیت تحصیلی قابل قبول، ایجاد تلفیقی از فرهنگ ها و همدلی بین اقوام مختلف، ایجاد رقابت سالم بین نامزدها و افزایش احساس رضایت در آنان و ایجاد امید برای اصلاح و بهبود قوانین و مقررات در جامعه. نظر دستورالعمل ساماندهی سهمیه های کنکور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید