آخرین نفس های روز جدید اینترنت رایگان

آخرین نفس های روز جدید اینترنت رایگان

صدیقه بهزادپور: اختلالات زیاد در سرعت و کیفیت اینترنت و همچنین محدودیت استفاده از وب سایت های داخلی یا خارجی با وجود استفاده از فیلترشکن توسط برخی کاربران از جمله نشانه ها و دلایلی است که به گفته بسیاری از کارشناسان حاکی از آن است. که نهایی شدن طرح ملی اینترنت، اما کارشناسان معتقدند اجرای طرح محدود کردن اینترنت در دنیایی که به سرعت در حال پیشرفت است و از فناوری‌های جدید استفاده می‌کند، خنثی خواهد بود و اتلاف سرمایه در صورت استفاده از این راه منجر به نابودی مشاغل در فضای آزاد در اینترنت.

آیا اینترنت باحال شده است؟

در این رابطه کیوان آگرکار کارشناس فناوری اطلاعات به آرمان ملی گفت: هنوز اطلاعیه رسمی در خصوص راه اندازی اینترنت ملی یا طبقه بندی اینترنت در کشور منتشر نشده است اما قطعی های فراوان و قطعی مداوم و اتصال اینترنت نشان می دهد که در حال انجام آزمایشات در این زمینه هستند.» بله، اما اینکه چقدر در این زمینه پیشرفت کرده اند یا نهایی شده است، نمی توان به طور قطعی قضاوت کرد.وی افزود: برنامه های پیام رسان های خارجی قطع می شود و مردم به سمت پیام رسان های داخلی هدایت می شوند. در حالی که این پیام رسان ها هنوز نتوانسته اند پاسخگوی نیازهای مردم باشند و در نتیجه فضای کسب و کار داخلی مردم در خطر است و بسیاری در این حوزه آسیب های زیادی دیده اند، هرچند تاکنون تلاش ها و اقدامات زیادی صورت گرفته است. در این راستا با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، برنامه ای برای کسب و کار اینترنتی ارائه شود.

قول بهبود پیام رسان های داخلی

آقاگرکار درباره وعده وزارت ارتباطات مبنی بر ارتباط تصویری و پیام رسان های داخلی یکپارچه گفت: وزارت ارتباطات هنوز اقدامی مبنی بر حرکت جدی در این زمینه نشان نداده است و باید منتظر ماند و دید آیا در این زمینه به نتیجه ای دست خواهند یافت یا خیر. در این خصوص یا اینکه ادامه فیلترینگ پیام رسان ها اشکالی ندارد، در سطح بین المللی به دلیل الزام به استفاده از برنامه هایی برای اجرای فیلترینگ، این امر باعث ایجاد اختلال در سرویس های پیام رسان داخلی می شود، بنابراین باید دید مسئولان مربوطه تا کجا می توانند فیلترینگ را توسعه دهند. ? این کارشناس ادامه داد: محدود کردن مردم از استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان خارجی و تقویت برنامه‌های پیام‌رسان داخلی شاید در حال حاضر بتواند به خواسته‌ها جهت دهد، اما با توجه به پیشرفت علم و فناوری و اینترنت ماهواره‌ای و ماهواره‌ای، فاصله چندانی با این موضوع وجود ندارد. استفاده از اینترنت بدون محدودیت امکان پذیر خواهد بود و بنابراین هزینه های انجام شده بیهوده خواهد بود.

کیفیت یک پلتفرم مهمتر از تعداد کاربران است

مشاور سابق پروژه شبکه ملی اطلاعات در خصوص اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر حضور 17 میلیون ایرانی در یک سکوی داخلی در یک روز گفت: اگر منظور وزیر ارتباطات این بود که 17 میلیون نفر در یک سکوی داخلی حضور داشتند. روزی احتمالاً سکوها می گویند آموزش و پرورش به ناچار فضایی را برای حضور دانش آموزان در آن ایجاد می کند. وی در ادامه افزود: بحث کمیت نیمی از ماجراست و بحث کیفیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی باید ببینیم آیا دیدگاه ما فقط یک نمای کوچک است مثلاً 50 میلیون نفر را به یک پلتفرم بیاوریم یا واقعا خدماتی که به این افراد ارائه می شود مفید و کامل است و اگر دید ما کوچک است ما می تواند برای یک مشکل ملی در نظر گرفته شود او عذرخواهی کرد به طوری که همه برای مدت معینی وارد یک پلتفرم شدند و سپس آماری را منتشر کردند که تعداد زیادی از کاربران در یک پلت فرم داخلی بوده اند، بنابراین مهم این است که پلتفرم با کیفیت است. ، پایدار، بادوام و نوآورانه. این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین گفت: اگر تا سه ماه دیگر خدمات ارائه شود، باید ببینیم آیا واقعاً می‌توان کاری را که یک شبکه اجتماعی در این سال‌ها انجام داده ایجاد کرد و ظرف سه ماه به یک شبکه اجتماعی بین‌المللی تبدیل شد؟ به نظر می رسد این مشکل نیز یک فرض است که امکان پذیر نیست. این نقره ساز گفت: چقدر خوب است که بتوانیم درباره مولفه هایی که باید ارائه کنیم صحبت کنیم و فضایی را تعریف کنیم که شاید نتوانیم آن را اجرا کنیم، مثلاً قول ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال وعده جذابی بود. اما آیا واقعاً ما همه مکانیسم‌ها و زیرساخت‌ها را برای آن داشتیم؟ وعده 40 میلیون شغل در فضای مجازی همان وعده ساخت یک میلیون خانه در سال است. به نظر می رسد مسئولان برای تحقق این وعده ها کار دشواری دارند و در نهایت این تجارت است که باید رضایت خود را اعلام کند.

مشکلات کسب و کار آنلاین را ظرف سه ماه حل کنید

این گزارش نشان می دهد نمایندگان مجلس از وزیر ارتباطات خواسته اند تا سه ماه دیگر مشکلات کسب و کارهای اینترنتی را حل کند. به گفته آنها باید شرایطی فراهم شود تا این مشاغل در شبکه ملی اطلاع رسانی و پیام رسان های داخلی فعالیت کنند. یکی از دستور کارهای جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی به موضوع وزیر ارتباطات اختصاص داشت. مجتبی رضاخواه به نمایندگی از سئوال کنندگان از زارع پور دو موضوع شبکه ملی اطلاعات و بحث تریبون ها را مطرح کرد و اگرچه نمایندگان نگران کسب و کارهای آنلاین بودند و رضاخواه به وضوح احساس می کرد که فیلترینگ دلیل اصلی تاثیر آن هاست. وی بر رفع فیلتر برای توقف چرخه تاکید کرد و اشاره ای به زیان های تجاری نکرد. وی با تاکید بر لزوم حمایت از کسب و کارهای اینترنتی گفت: مردم سال ها برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود در بسترهای خارجی زحمت کشیده اند و هزینه و زمان زیادی را در این زمینه صرف کرده اند. ما می خواهیم به مردم بگوییم که یک شبه به سکوی داخلی می روید، مثل این است که یک نفر مغازه دارد و ما به آنها می گوییم که در بیابان غرفه داریم و می رویم آنجا کار می کنیم و تجارت مکانیزم خودش را دارد، چه می شود اگر مردم برو روی پلتفرم های داخلی؟ آنها می توانند مشتریان را به سمت خود جذب کنند. رضاخواه به مشکلات کسب و کار آنلاین در بسترهای خانگی اشاره کرد و گفت: مردم برای راه اندازی کسب و کارهای داخلی نیاز به مجوزهای مختلفی دارند. شاپرک از ضرورت «اینماد» برای کسب و کار صحبت کرد در حالی که پلتفرم خارجی بدون مجوز کار می کند و در بستر داخلی بسته است. رضاخواه، اینترنت پرسرعت و باکیفیت را یکی از مهم ترین زیرساخت های اقتصاد دیجیتال برشمرد و گفت: برای این امر باید توسعه فیبرهای نوری اتفاق بیفتد، اگر این اتفاق نیفتد نسل پنجم تلفن همراه خواهد بود. در کشور ایجاد نشود. آقای وزیر قول داده اید تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون روکش فیبر نوری ایجاد کنید. در مورد این موضوع توضیح دهید که وضعیت آن چگونه است و برنامه شما برای توسعه نسل پنجم تلفن همراه چیست؟ لازم به ذکر است که ماموران بازجویی با توضیحات زارع پور به طور آزمایشی قانع شدند.

تا سال 1403 شبکه ملی اطلاعات را تکمیل می کنیم

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: برای سنجش میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیاز به ادبیات مشترکی بود و 100 شاخص به صورت کمی مورد توافق قرار گرفت تا پیشرفت این شبکه را ارزیابی کنیم. شبکه ملی اطلاعات بر اساس آخرین ارزیابی در ابتدای دولت سیزدهم با گذشت 10 سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات پروژه مذکور تنها 30 درصد پیشرفت داشته و با تلاش شبانه روزی همکاران وزارت، شبکه ملی ارتباطات 59 درصد پیشرفت کرده است. به عبارت دیگر در کمتر از دو سال پیشرفت او دو برابر شده است. زارع پور قول داد با برنامه ریزی های انجام شده، این پروژه حداکثر تا سال 1403 به اتمام برسد و حتی در صورت ادامه حمایت های مجلس و دولت، شبکه ملی اطلاعات زودتر تکمیل شود. وی گفت: اما باید توجه داشت که شبکه ملی اطلاعات کاری پویا و دائمی است و باید مطابق با فناوری های روز توسعه یابد تا خدمات با کیفیت، متنوع و پرسرعت در ایران ارائه شود. 10 سال گذشته ایران یکی از این کشورهاست. جدول و برنامه این است که 80 درصد خانوارها و مشاغل با سرعت نامحدود به فیبر نوری متصل شوند و برای این منظور 8 درصد از درآمد اپراتورها به این طرح اختصاص می یابد و در واقع یک سوم اعتبار تامین می شود. به این ترتیب به گفته وی، زیرساخت های قانونی توسعه فیبر نوری در 51 شهر و 12 استان آغاز شده و تاکنون 2 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند: برآورد می کنیم تا پایان سال این تعداد دو برابر شود و 7 میلیون خانوار را در نظر داریم. خانوارهای جدید در سال آینده.الف تا سال 1403 حدود 8 میلیون خانوار دیگر به فیبر نوری متصل خواهند شد تا بتوانند طعم شیرین سرعت چند صد مگابایتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.به گفته کارشناسان این حوزه چنین وعده هایی با توجه به شرایط کنونی، بلندپروازانه هستند و چنین وعده هایی به این راحتی قابل تحقق نیست.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید