آسیب های اجتماعی در دنیای رنگارنگ فضای مجازی/ عدم آگاهی از سواد رسانه ای بنیان خانواده است.


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914890

چالش های اینترنتی که کودکان و نوجوانان را تحت تعقیب قرار می دهد.

آسیب های اجتماعی در دنیای رنگارنگ فضای مجازی بسیار مشهود است، از این رو اعتیاد به شبکه های اجتماعی و نفوذ تبلیغات سمی در این فضا تیری در بازوی عزت نفس است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، توسعه فناوری در سال های اخیر بدون سواد رسانه ای و فرهنگ سازی، فضای مجازی را به دنیایی رنگارنگ و درخشان اما پر از آسیب تبدیل کرده است و هزاران تهدید پشت این دنیای مجازی پنهان شده است.

بسیاری از نوجوانان و جوانان بدون اطلاع از خطرات فضای مجازی، این فضا را مأمنی برای اوقات فراغت خود می دانند، محیطی که امروزه بیشترین تأثیر را بر افکار دارد و سعی در منحرف کردن آن افکار دارد.

متاسفانه استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بدون در نظر گرفتن سن، نوع استفاده، حجم مصرف و نوع استفاده باعث شده تا بسیاری از افراد به محتوا و محصولاتی که هیچ ارتباطی با شخصیت و سن آنها ندارد، دسترسی آسان داشته باشند.


تهدیدهای مجازی در کمین جوانان

بدون شک استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی و ابزارهای فناورانه می تواند در مواردی در پیشبرد کار و اطلاعات موثر باشد، اما در پس این رنگ و زرق و برق هزاران تهدید راه خود را باز کرده است که به راحتی می تواند نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد.

هویت غیر واقعی، محتوای مبتنی بر دروغ، تجمل گرایی، تغییر سبک زندگی و تغییر افکار از مهم ترین معایب فضای مجازی است که پرسه زدن بی مورد در این فضا را برای نوجوانان دشوارتر می کند.


5479685a a048 47a1 a6d5 9759a5176319 خبر خاکستری

در دو سال اخیر و با مجازی سازی آموزش، دانش آموزان رویکرد عجیبی را با موبایل و تبلت در پیش گرفته اند تا جایی که دانش آموزان در این مدت بیشترین آسیب را دیده اند چرا که دشمنان از این فضا برای انحراف افکار خود استفاده کرده اند و متاسفانه برخی آنها ناآگاهانه مهر تایید خود را بر این باورهای نادرست زده اند.

در حوادث اخیر کشور نوجوانان و جوانان بزرگترین گروهی بودند که بدون اطلاع و گاه صرفاً برای تخلیه احساسات در میان شورشیان ظاهر شدند و در نهایت فریب تبلیغات در فضای مجازی را خوردند.


خانواده مهمترین عامل پیشگیری از این آسیب ها در فضای مجازی است

فرشاد بازیگر کارشناس مبارزه با آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش و فرهنگ لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: در حال حاضر مهمترین آسیبی که نوجوانان را تهدید می کند فضای مجازی است که مملو از تبلیغات و پیام های نامناسب برای تحریک و انحراف است. افکار نوجوانان فعال است.

وی افزود: در همین راستا سمینارهایی در سطح مدارس برگزار شده است که کارشناسان از آسیب ها و تهدیدات اجتماعی ناشی از شبکه های اجتماعی صحبت می کنند و در جهت اطلاع رسانی و روشنگری نوجوانان اقدام می کنند.

رئیس اداره مبارزه با آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش لرستان خانواده را مهم ترین عامل در پیشگیری از این آسیب ها دانست و گفت: هر چه اطلاعات و آگاهی و سطح سواد رسانه ای خانواده ها در خصوص استفاده از فضای مجازی بیشتر باشد، دانش آموزان بیشتر می شوند. و کودکان در امنیت بسیار بالاتر را می توان پرورش داد.

بازگیر بیان کرد: اگر یکی از ارکان و اعضای خانواده در منجلاب آسیب های اجتماعی باشد می تواند زیربنای سایر اعضای خانواده باشد اما در صورت آگاهی بخشی می توان افراد دیگر را از این آسیب ها نجات داد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه هجمه های زیادی در فضای مجازی دیده می شود و خطرات و تهدیدات زیادی در این فضا دیده می شود، لازم است خانواده ها با گفتگو و اطلاع رسانی با فرزندان خود ارتباط دوستانه برقرار کنند تا خود را از سقوط در وادی تهدیدات نجات دهند. در فضای مجازی


بمباران تبلیغات جعلی در فضای مجازی

حامد پرچی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: متناسب با پیدایش عواطف در دوران نوجوانی، عوامل زیادی در پیدایش عواطف و عواطف دخیل هستند که مهمترین آنها عوامل اجتماعی و محیطی است. سبک زندگی .

وی افزود: فرزندان ما در محیطی رشد می کنند که نسبت به گذشته کمترین تحرک و تحرک را دارند و با رسیدن به سنین نوجوانی طیفی از احساسات و انرژی ها و عواطف را از دوران کودکی و خارج از کشور با خود حمل می کنند. ، با بمباران فضای مجازی و رسانه ها دست به دست هم می دهند.


900d41c1 5d08 4082 8f87 7d38ecd577c6 خبر خاکستری

این جامعه شناس تصریح کرد: در نسل های گذشته به دلیل اینکه بچه ها زیاد بودند یک سری فعالیت ها و بازی های گروهی انجام می دادند و انرژی و احساسات خود را رها می کردند اما امروزه به دلیل سبک زندگی، بسیاری از نوجوانان فردگرا شده اند و تحرک آنها بسیار کم است. از سوی دیگر، آموزش در رسانه و فضای مجازی از احساسات اشباع می شود و در نهایت توسل به مواد مخدر، رهاسازی احساسات با اعمال نمایشی و یا کارهای دیگر حاصل انرژی و احساسات انباشته شده است.


نقش سبک زندگی در تنظیم هیجانات نوجوانان

پرچی بیان کرد: برخی خانواده ها به هر نحوی اجازه تخلیه این احساسات را می دهند، برخی خانواده ها این احساسات را سرکوب می کنند، از یک سو سبک زندگی را می بینیم و از سوی دیگر خروجی برای تخلیه انرژی و هیجان ندارند. از طرفی جامعه و نهادها نمی توانند بسترهایی را برای تخلیه انرژی فراهم کنند که باید تحرک، فعالیت، بازی های گروهی و موارد دیگر را در نظر گرفت.

وی بیان کرد: باید بسترهایی برای رهاسازی انرژی ایجاد کرد و می بینیم که به عنوان مثال نوجوانان در مراسم سوزاندن روز چهارشنبه چگونه احساسات خود را رها می کنند و ریسک می کنند در حالی که محیط جذاب و پویا برای رهاسازی انرژی وجود دارد. ، این نوجوانان هرگز با خطر به تخلیه انرژی نمی روند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که اگر بخواهیم توقع معقولی از واکنش نوجوانان به تخلیه انرژی و هیجاناتشان داشته باشیم باید بستری فراهم کنیم چرا که محتوایی که از فضای مجازی می گیرند پر است. عواطف نادرست و ضروری است. خانواده ها باید طوری برنامه ریزی کنند که تخلیه انرژی به هم نخورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید