رتبه بندی معلمان که یکی از خواسته های معلمان در 10 سال گذشته است، در دو سال اخیر با طی مراحل قانونی در دولت و شورای اسلامی رنگ عملیاتی به خود گرفته اما هنوز به حد نصاب نرسیده است. مرحله اجرای ملی و به موقع فرآیندهای مرتبط رتبه بندی در MES ادامه دارد.
اما قانون ارزشیابی معلمان چه فرآیندی را طی کرد و اکنون در چه مرحله ای است؟ دولت دوازدهم رتبه بندی معلمان را در قالب لایحه ای در تاریخ 4 اسفند 1397 به شورای اسلامی ارسال کرد که کلیات آن در 27 خرداد 1400 به تصویب رسید و با توجه به تغییرات قابل توجه لایحه مذکور توسط نمایندگان مردم و به دلیل کمبود بودجه، ماه ها در مجلس معطل شد و یک بار توسط شورای نگهبان رد شد و دوباره به مجلس بازگشت.
با اصلاح ایرادات شورای نگهبان، قانون طبقه بندی معلمان در تاریخ 25 اسفند 1400 توسط رئیس مجلس برای اجرا به دولت و در تاریخ 2 اسفند ماه توسط رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، برنامه ریزی و بودجه ابلاغ شد. و اداری و استخدامی کشور.
بر اساس راهنمای رتبه بندی منتشر شده در نیمه دوم مرداد ماه، مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات در گام اول موظف به طراحی نظام رتبه بندی شد تا معاونت برنامه ریزی از این طریق تمامی فرآیندهای مربوطه را رصد کند. سیستم. همچنین مرکز نظارت و ارزشیابی کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش وظیفه تشکیل کمیسیون های سنجش صلاحیت معلمان در سراسر کشور را بر عهده دارد.
سامانه ارزشیابی معلمان از 5 مرداد ماه به طور رسمی راه اندازی شد و معلمان مدارک مورد نیاز را طبق برنامه و آخرین رقم کد ملی تا 18 شهریور بارگذاری کردند.
از روز جمعه 6 آبان ماه، دسترسی مدیران مدارس برای اظهار نظر، رتبه بندی و مدارک معلمان و مشمولان رتبه بندی باز بود و این مدت تا 12 آبان ادامه داشت. در همان زمان، دسترسی به رتبهبندی حرفهای نیز فعال شد تا هم مدیران نظرات و هم ارزیابهای حرفهای بتوانند به صورت موازی وارد سیستم شوند.
سپس در تاریخ 25 آبان ماه جاری، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل تشکیل کارگروه های اجرایی و تخصصی شوراهای حسابرسی قانون نظام ارزشیابی معلمان را ابلاغ کرد. 20 نوامبر امسال
ارزیابی سوابق 699000 معلم توسط مدیران مدارس و مدیران واحدهای اداری
صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که حدود دو هفته است معاونت تربیت بدنی ریاست جمهوری را برعهده دارد، در تازه ترین اظهارات خود درباره اجرای قانون نظام ارزشیابی معلمان می گوید: علاوه بر این ابراز خود و تایید نهایی فرم های ثبت نام توسط ذی نفعان، مدیران مدارس، امور اداری و گروه های ارزشیابی شامل ارزیابان حرفه ای، گزینش و حفاظت، اسناد، مدارک، صلاحیت ها و صلاحیت های ذینفعان بررسی شد.
وی با ابراز خرسندی از روند مربوطه توسط عوامل مربوطه، افزود: تاکنون مدیران مدارس و مدیران واحدهای اداری در مورد 699 هزار و 276 معلم اظهار نظر کرده اند. همچنین 43 هزار و 190 نفر توسط ارزیابان حرفه ای، 246 هزار و 94 نفر به صورت گزینشی و 268 هزار و 374 نفر توسط حراست مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند.
کمیته های سنجش باید از این پس شروع به تعیین ارزیابی نهایی کنند
ستاری فرد ادامه می دهد: به منظور تسهیل و تسریع در فرآیندهای ارزیابی، لازم است کمیته های ارزشیابی از ظرفیت کارگروه های تخصصی و فوق تخصصی بر اساس تبصره ماده 20 آئین نامه اجرایی کشور استفاده کنند. قانون رتبه بندی و بخشنامه صادره از سوی وزارتخانه از این پس برای تعیین نتیجه نهایی و تعیین رتبه مشمولان.