کدام معلمان مشمول قانون رتبه بندی فرهنگیان هستند؟

کدام معلمان مشمول قانون رتبه بندی فرهنگیان هستند؟

یوسف نوری در برنامه خط مقدم شبکه اول سیما ضمن تشریح عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه داریم و برای 16 منطقه پایگاهی برای اعزام معلمان ثابت ایجاد کرده ایم. به آنها. در حال بررسی توزیع تسهیلات نیز هستیم. در این بخش از کمک های گروه های جهادی و خیریه استفاده بسیار خوبی کرده ایم.

وی افزود: حدود 8 هزار کلاس درس و مدرسه سنگ خشک داریم و در فاز اول 1200 مدرسه بالای 10 دانش آموز با مدارس ایمن جایگزین می شود.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح جزئیات اجرای طرح ارزشیابی معلمان اظهار داشت: اجرای رتبه بندی به دلیل محدودیت های مالی در ابتدای دولت سیزدهم میسر نشد، بلکه به دلیل اینکه شعار رئیس جمهور و تلاش های ایشان بر این اساس بود. این و او در اولویت آموزش، رتبه بندی اعمال خواهد شد. بر اساس ماده یک قانون، ارزیابی اول با هدف ارتقای کیفیت آموزش و دوم افزایش صلاحیت معلمان و سپس اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگی دست به دست هم خواهند داد تا به این سه هدف دست یابند.

نوری ادامه داد: شایستگی های عمومی، شایستگی های تخصصی، شایستگی های حرفه ای و تجربیاتی که معلمان کسب می کنند در این فرآیند لحاظ می شود و نتایج آنها برای کیفیت آموزش موثر است.

وی با اشاره به اینکه هیئت های حسابرسی تعیین می کنند که کدام یک از رده های پنج گانه افراد را رتبه بندی می کند، گفت: در صورت وجود اعتراض می توان آن را در سامانه توسعه یافته ثبت کرد. باید از همکارانم عذرخواهی کنم. سیستم های قبلی مشکل داشتند و انتقال اطلاعات مشکلاتی ایجاد می کرد. مجبور شدیم از همکاران بخواهیم همه اطلاعات را دوباره آپلود کنند که زحمت را دوچندان کرد و این یک بار انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه دلیل تاخیر در اجرای رتبه بندی حلقه شمولیت است، در صورت رفع مشکل گفت: تقریباً همه همکاران فرهنگی شاغل در مدارس و ادارات بخشنامه 230 که دارای شرایط هستند. رتبه معلم گنجانده شده است. کسانی که کد کار نداشتند مشمول آیین نامه قبلی نبودند که 810 هزار نفر اصلاح شد. بازنشستگان در این رتبه بندی لحاظ نمی شوند.

نوری ادامه داد: تاریخ اجرای رتبه بندی از 31 شهریور 1400 است و تا پایان مردادماه بخشی از حقوق معلمان در رتبه بندی به صورت علی الحساب پرداخت می شود. بابت تاخیر متاسفیم.

وی درباره عدم شمول معلمان مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین یک بار با قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شده اند و گاهی تا 15 سال هم بوده است. طبق مصوبه 1398 شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر فردی که وارد آموزش و پرورش می شود باید امتحان داده و تعیین تکلیف کرده باشد. گفته شد در آزمون داخلی شرکت خواهند کرد. سعی می کنیم از او اجازه بگیریم تا آخر شهریور امتحان بدهند و تکالیف را بدهند.

وزیر آموزش و پرورش علت سختگیری در کسب رتبه 4 و 5 را نیز بیان کرد: از جمله شرایط قانون، سنوات و کسب امتیاز لازم در چهار صلاحیت است. طبیعی است و در دانشگاه ها هم همینطور است. کسب رتبه بالاتر و نهایی نیاز به تلاش بیشتری دارد. طبق قانون دانشجویان، اساتید شاغل در دانشگاه، کارکنان اداری، مهرآفرینان، مستمری بگیران، کارگزاران خدمتگزار سایر موسسات معاف هستند و مابقی معاف نیستند و شامل می شوند.

نوری درباره نحوه محاسبه میزان رتبه بندی گفت: آیین نامه و شیوه نامه ابلاغ شده و بر این اساس پس از مشخص شدن رتبه در قضاوت مردم قرار می گیرد. دولت برای سال جاری 38 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

وی در خصوص مشکل الزام ارائه مدارک هنگام ثبت نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیرحضوری گفت: سامانه ای که داریم لزوما نیاز به مراجعه حضوری ندارد اما کمیته تعیین شده اعلام می کند که مدارک باید ارائه شود. توصیه کردم ثبت نام بین کلاس ها بدون تحویل مدارک انجام شود اما مخصوصا برای پایه اول و دهم باید مدارک را تحویل دهیم. این قوانین قدیمی هستند و باید به روز شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون 13 میلیون و 900 هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند که بیشتر آنها در پایه دهم هستند. توصیه و درخواست ما این است که هر چه سریعتر ثبت نام کنید تا دسته بندی و سازماندهی نیروها برای شروع سال تحصیلی با سرعت بیشتری انجام شود.

نوری با اشاره به اینکه در دوران کرونا حدود چهار میلیون دانش آموز به آموزش و شبکه شاد دسترسی نداشتند، گفت: هزار و 500 میلیارد تومان برای جبران و تثبیت مطالعات اختصاص یافت و هم اکنون دوره های تابستانی در حال برگزاری است. دولت نیز از آموزش و پرورش در این بخش حمایت کرد و دو میلیون دانش آموز مشمول طرح جبران شهریه شدند.

وی افزود: برای جبران خسارت دانش آموزانی که به دلیل اکوسیستم جدید و عدم دسترسی بازمانده اند، برنامه ریزی ها را ادامه خواهیم داد. ما در یک ماه و نیم گذشته 164000 بازمانده از تحصیل را بازگردانده ایم.

وزیر آموزش و پرورش مهم ترین دستاورد دولت را مردمی شدن به این معنا که زمینه حضور مردم در همه فرآیندها فراهم می شود برشمرد و گفت: باید والدین را در امور مدرسه و حتی سنجش مشارکت دهیم. . برابری و فراگیری دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید