رتبه کلیه معلمان مشمول رتبه بندی فرهنگیان مشخص شد

رتبه کلیه معلمان مشمول رتبه بندی فرهنگیان مشخص شد

رضامراد صحرایی با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» و مرور سوابق تحصیلی و کاری خود به پرسشی درباره فرزندانش پاسخ داد: متولد 1355 و دارای سه فرزند هستم. دختر اولم فارغ التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه امیرکبیر است. پسرم کلاس هشتم است و دختر کوچکم پنج ساله است. پسرم در مدرسه شهید که یک مدرسه دولتی است درس می خواند. دختر بزرگم هم در مدرسه شهید درس می خواند.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و بسیاری از ما ترجیح می دهیم فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت نام نکنیم، اظهار داشت: این حرف درستی است. برای وزارت آموزش و پرورش برنامه ای را به مجلس پیشنهاد دادم که در آن بر تحول آموزش و پرورش حول 9 محور تاکید کردم که یکی از محورهای اصلی آن مدرسه است و با ایده «بازگشت به مدرسه». من پیشنهاد تحول آموزش و پرورش را دادم.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از مدرسه غافل شده ایم، گفت: کانون تحول مدرسه، محل تحول کلاس درس و عامل تحول معلم است. ما باید مدارس دولتی را به گونه ای آموزش دهیم و اهمیت آنها را نشان دهیم که مردم رغبتی به رفتن به مدرسه دیگری نداشته باشند مگر در موارد و دلایلی مانند نزدیک بودن مدرسه به محل سکونت و ….

صحرج ادامه داد: اگر بین دانشگاه دولتی و خصوصی یکی را انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب می کنیم. سوال این است که آیا قانون اساسی آموزش عمومی را اصل می داند یا عالی؟ آموزش عمومی خاص این تا زمانی است که ما از آموزش عمومی غافل شده ایم. ما باید روی همه جنبه های مدارس دولتی کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدارس دولتی باید بر اساس سند تحول بنیادین رتبه بندی شوند که در این صورت رقابت و رغبت برای حضور در مدارس دولتی افزایش می یابد، گفت: نیازمند مدیریت استراتژیک آینده هستیم. اگر ایران قوی می خواهیم راهش آموزش است. رهبری همچنین فرمودند برای عبور از قله های سخت پیشرفت نیازمند آموزش هستیم. باید به سمت افزایش 20 درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه دولتی حرکت کنیم.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نابرابری بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. 97.5 درصد بودجه ما برای پرسنل و 2.5 درصد برای سایر امور است. ما باید به اندازه سایر فعالیت ها برای فعالیت های فرهنگی هزینه کنیم و برای تقویت آموزش و پرورش نیازمند یک توافقنامه ملی هستیم. من معتقدم نباید آموزش را تخفیف دهیم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است اما نه به اندازه شرایط ایده آل.

صحرج ادامه داد: بخشی از مشکلات به آموزش و پرورش برمی گردد و در داخل حل می شود. ما باید منابع آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، تقویم آموزشی و معلمان را متحول کنیم. آنها در دست خود ما هستند. ساختار امروز آموزش و پرورش هیچ تفاوتی با 20 سال گذشته ندارد و نیاز به اصلاح دارد. ما بزرگترین نهاد دولتی هستیم، 730 حوزه آموزشی داریم و پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همه استان ها داریم و این خود ظرفیت خوبی است.

لزوم تغییر جهت برخی از فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان

وی درباره عملکرد صندوق ذخیره معلمان و لزوم تغییر جهت آن در برخی مسائل گفت: به عنوان مثال بیمه معلمان داریم اما بیمه اضافی را به شرکت دیگری واگذار می کنیم. آیا نمی توانستیم به جای هواپیماهایی که در اختیار فرهنگیان است قطار بخریم تا راحت تر سفر کنند؟ آیا ما نمی توانیم فروشگاه های زنجیره ای و مانند سایر سازمان ها داشته باشیم؟ اینها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود. بنابراین به طور کلی تحول از خود آموزش شروع می شود.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بهره وری یک ظرفیت برجسته برای آموزش و پرورش است. سال هاست که می گوییم کمبود بودجه داریم، اما به این فکر نکرده ایم که چه کنیم و چگونه آن را مدیریت کنیم.

صحرایی به اصلاح نگاه مدیران کشوری به آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: غلبه نگاه مصرف بر نگاه سرمایه عامل مشکلات ماست و باید تلاش کنیم این نگاه را که وظیفه راه است تغییر دهیم. . دولت 42 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی هزینه کرد که نشان دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است. اما رتبه بندی در تنظیم و اجرا مشکل داشت و در حال رفع آن هستیم.

وی تاکید کرد: اگر وزیر کار خود را از مدرسه شروع کند و بین ارکان محله مانند مدرسه، مسجد و خانواده ارتباط برقرار کند، رمز تحول است. همه نهادهای فرهنگی باید مدارس را نقطه تحول بدانند. ما این آمادگی را اعلام می کنیم و می توانیم ظرفیت مدارس را به ویژه در تابستان در اختیار نهادهای فرهنگی قرار دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه ویژه به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان، گفت: دانشگاه فرهنگیان به طور رسمی از سال 1398 آغاز به کار کرد و ایده آل ما این است که کادر آموزشی لازم را از دو دانشگاه فرهنگیان و شهید دریافت کنیم. ما می خواهیم رجایی را جذب کنیم، اما می بینیم که در سال های 1390 تا 1400، 504 هزار معلم وارد آموزش و پرورش شدند، اما 20 درصد راه از این دو دانشگاه است که البته شورای عالی فرهنگی آن را تعطیل کرد. انقلاب و اکنون نیازمند تقویت دانشگاه فرهنگیان هستیم.

می گویند «صحرایی» نیامده و می خواهد فضاهای دانشگاه پیام نور را بگیرد.

ما با همکاران در این زمینه هیچ منافاتی نداریم

صحرج ادامه داد: در زمینه فضای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مشکل داشتیم. املاک بلااستفاده در کشور وجود دارد. در جلسه ای که با آقای رئیس جمهور داشتم اشاره کردم که در ماه اول با مشکل فضا مواجه هستیم و پیشنهاد شد نامه ای بنویسیم و درخواست کنیم که املاک بلااستفاده در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد. اما دیدم عده ای ناراحت شدند که فراری که هنوز نیامده می خواهد فضاهای دانشگاه پیام نور را اشغال کند در حالی که ما چنین قصدی نداریم، دانشگاه پیام نور ماموریت های خاص خودش را دارد که بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بحث استفاده بهینه از اموال بلااستفاده دولت است. خود دانشگاه پیام نور علاقه مند به واگذاری املاک بلااستفاده خود است اما دولت نیز آماده کمک به آن است. هدف من تشکیل این ظرفیت بود. همانطور که دانشگاه پیام نور می تواند مشکل خود را حل کند، ما هم می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. من آن روز به مجلس رفتم و عده ای قصد تخریب آن را داشتند چون گفتم بیایید دانشگاه پیام نور را به دانشگاه فرهنگیان بدهیم، در حالی که پیام نور خودش یک دانشگاه مستقل با ویژگی های خودش است، مثل دانشگاه فرهنگیان. آیا استفاده بهینه از اموال بلااستفاده بد است؟

وزیر فعلی آموزش و پرورش با بیان اینکه در این زمینه با همکاران خود درگیری نداریم، گفت: با وزیر علوم فعلی رابطه صمیمانه خوبی دارم و ایشان از دانشگاه فرهنگیان بسیار حمایت کرده اند اما عده ای در حال تخریب و تلاش هستند. برای ارائه تصویری دیگر از کار خوب .. زمانی تعداد دانش آموزان ما به 12 میلیون نفر کاهش یافته بود و تعدادی از مدارس خود را برای تأسیس دانشگاه پیام نور واگذار کردیم. در مقطعی دانشکده های فنی را به وزارت علوم دادیم. مردم به ما نگاه می کنند و می گویند یک دانشگاه خالی است و دیگری خوابگاه ندارد. ما باید بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

دانشگاه فرهنگیان مشکل «فضایی» دارد

صحرایی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان مشکل «فضایی» دارد، از یک سال پیش جلساتی در ستاد آموزش و پرورش کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم که تصویب آن از سوی رئیس جمهور در 28 اردیبهشت ماه ابلاغ شد. یکی از مصوبات این بود که همه دانشگاه ها به دانشگاه فرهنگیان برگردند که آن هم ابلاغ شد. مصوبه دیگر این بود که دانشگاه های جامع علمی کاربردی مرتبط با دستگاه های اجرایی که بر اساس مصوبه 1395 لغو شده اند و دیگر نمی توانند دانشجو بپذیرند، ساختمان هایشان باید باشد. چند سالی در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد تا دانشگاه فرهنگیان بتواند بر بحران غلبه کند. ابتدا برای حل مشکل فضا مشورت می کنیم.

برگزاری آزمون ورودی ویژه تربیت معلم برای اولین بار در سال جاری

وی با بیان اینکه ایده آل ما جذب 40 هزار دانش آموز در سال و آموزش است، گفت: اکنون جذب 25 هزار دانش آموز را هدف گذاری کرده ایم. امسال برای اولین بار آزمون ویژه معلمی داریم که یک آزمون جدید است. وظیفه. یکی دیگر از روش های جدید تربیت معلم با کمک دانشگاه های دیگر در قالب طرح موسوم به «دومدرکی» است که بر اساس آن دو دانشگاه با یکدیگر همکاری می کنند. در حال حاضر این فرصت در پنج رشته مهیا می شود و دانشجو دو سال را در دوره های تخصصی خود در دانشگاه مادر می گذراند و پس از دو سال در صورت تمایل شرایطی را می گذراند و در دانشگاه فرهنگیان معلمی را فرا می گیرد.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: روش دیگر، بورسیه معلمان و دانشجویان ترم آخر سایر دانشگاه ها به دانشگاه فرهنگیان است. روش دیگر، مدرک کارشناسی ارشد حرفه ای است. بنابراین برای حل مشکل فضایی در دانشگاه فرهنگیان نیازمند یک توافق ملی هستیم.

تعیین رتبه کلیه معلمان درج شده در رتبه بندی

صحرایی در ادامه سخنان خود در پاسخ به اینکه قرار بود تا پایان اردیبهشت رتبه همه معلمان مشخص شود، گفت: از زمانی که من سرپرستی کردم تعداد زیادی از همکاران ما ماندند و رتبه آنها مشخص نشد و برخی هم از آنها اعتراض کردند. رتبه همه رتبه های مشمول و اعطا شده مشخص می شود. اعتراضات نیز در حال بررسی است و کارگروه هایی در مناطق و استان ها تشکیل شده است. پایان این فرآیند تغییر قوانین رتبه بندی است.

وی درباره کنکور نیز گفت: امسال نمرات 40 درصد در پذیرش دانشگاه ها تاثیر دارد. آموزش فرآیندی مستمر است که با ارزشیابی به پایان می رسد و این دو در کنار هم هستند و به یکدیگر بازخورد می دهند. جدا شدن این همه سنجش از وزارت آموزش و پرورش به این معنی بود که آموزش و پرورش چندان به درد سنجش نمی خورد و بچه ها برای کنکور وارد کلاس می شدند و مشکلاتی از این دست. اکنون این روند مستمر است و به تقویت جنبه های مختلف آموزش کمک می کند.

امتحانات نهایی با خیال راحت برگزار می شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر این باوریم که با توجه به تجربیات سال های گذشته، امتحانات کنکور با خیال راحت برگزار می شود. اینکه یک سوال بعد از آزمون منتشر می شود می تواند در تمام دنیا اتفاق بیفتد، سوالات تشریحی هستند. اما وظیفه ماست که سوال را قبل از امتحان منتشر کنیم و ثانیاً جواب وارد حوزه امتحانی نشود. اقدامات مختلفی توسعه یافته است، از دستگاه های سیگنال دهی گرفته تا سایر روش های حفاظت از آزمایش. با اقداماتی که انجام داده ایم، نمی توان سوالات را قبل از آزمون به کسی داد.

صحرایی ضمن تشریح روند طراحی سوالات در محیط قرنطینه و تکثیر و ارسال سوالات رمز شده در اتاق های قرنطینه گفت: به خانواده ها این اطمینان را می دهم که تمام دقت و تلاش خود را برای حفظ امنیت امتحانات به کار گرفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید