جدول افزایش حقوق فرهنگیان مشمول طرح رتبه بندی

جدول افزایش حقوق فرهنگیان مشمول طرح رتبه بندی

علاوه بر این، این قانون مستلزم بهبود کیفیت آموزشی برای دانش آموزان است.

جزئیات قانون رتبه بندی معلمان

ماده 1- در اجرای جزء (2) بند «الف» ماده (63) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 12/14/1395. و به منظور افزایش کیفیت فرآیند آموزشی، افزایش منزلت و منزلت، اجتماعی شدن معلمان، ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی منابع انسانی، توسعه مستمر و سیستماتیک عمومی. صلاحیت های تخصصی، حرفه ای و آموزشی و کیفیت کار معلمان، تقویت انگیزه و رضایت شغلی، ارتقای تعهد و تقویت هویت معلمان حرفه ای بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی. معلمان طبق مقررات این قانون تعیین و انجام می شود.

ماده 2- در این قانون اصطلاحات زیر در معانی مربوطه به کار می رود:

معلمان: به افرادی اطلاق می شود که به تنهایی وظیفه مهم آموزش دانش آموزان را در نظام آموزش رسمی دولتی بر عهده دارند. مانند معلمان، معلمان، هنرجویان، مربیان آموزشی، مشاوران آموزشی، بهورزان، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیران و دستیاران واحدهای آموزشی و آموزشی.
شایستگی: ترکیبی از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی های فردی مبتنی بر تحول بنیادین سند آموزش است که معلم را قادر می سازد تا وظایف مربوط به شغل را با موفقیت انجام دهد.
صلاحیت معلم: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مربوط به جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای (اخلاق و تعهد حرفه‌ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های آموزشی) که معلم باید به منظور تقویت و ارتقای توانایی‌های لازم مرتبط با فرآیند آموزش و پرورش کسب کند. تلاشی مستمر و حاصل شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.
(1-3) صلاحیت عمومی: مجموعه ای از ویژگی ها و ویژگی های شخصیتی یک فرد اعم از باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتارها بر اساس نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشی کشور است. که زمینه را برای انجام کار متعهدانه فراهم می کند و پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی و قوانین و مقررات را آشکار می سازد.

این صلاحیت ها در طول خدمت مشمولان بررسی و تایید می شود.

ارزشیابی معلم

(2-3) صلاحیت تخصصی: مجموعه ای از توانایی های مربوط به تسلط بر فرآیند و نتیجه دانش تخصصی (موضوع آموزشی)، دانش آموزشی و سایر حوزه های دانش مربوط به یاددهی-یادگیری، دستاوردها، خلاقیت ها و نوآوری های علمی مرتبط. ، بیشتر – مدرک تحصیلی جدید و توانایی تفکر علمی و انجام تحقیق در این زمینه که برای انجام مؤثر وظایف رسمی خود باید از آن برخوردار باشد.
(3-3) صلاحیت حرفه ای: مجموعه ای از توانایی های مربوط به کاربرد تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و آموزشی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و آموزشی بر اساس نظام آموزشی استاندارد جمهوری اسلامی ایران.
تجربه: توانایی هایی است که افراد موضوع بند (1) این ماده در طول سنوات خدمت در زمینه آموزش و مدیریت مرتبط با تدریس به دست آورده اند.
سامانه ارزشیابی معلمان: این سامانه مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است که شامل مجموعه ای از اصول، قوانین و فرآیندهایی است که برای دستیابی به اهداف مندرج در ماده (1) این قانون بر اساس آن طراحی و اجرا می شود. ارزش های اسلامی در این قانون
رتبه: سطح دانش، توانایی، مهارت، تجربه، شایستگی ها و عملکرد شخصی و حرفه ای معلمان که بر اساس نتایج فرآیند ارزشیابی تعیین می شود.

تبصره- ارزیابی بند (1-3) این ماده نسبت به اقلیت های دینی مندرج در قانون اساسی براساس ضوابط مندرج در بند «ح» ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/8 خواهد بود. 7/1386.
ماده 3- معلمان بر اساس صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه ای و تجربه به ترتیب در پنج پایه مربی معلم، مربی معلم، دستیار، دانشیار و استاد رتبه بندی می شوند.

ماده 4 – مراحل رتبه‌بندی کلیه معلمان در یکی از ردیف‌های ماده (3) این قانون و طبق آئین‌نامه آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ این قانون براساس امتیاز به دست آمده از معیارهای زیر با رعایت اولویت

صلاحیت عمومی
صلاحیت تخصصی
صلاحیت حرفه ای
تجربه

تبصره – موضوعات لایحه استفاده از کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم از طرح طبقه بندی مشاغل معلمی در کشور استخدام می شوند و درج سابقه آنها مصوب شورای انقلاب اسلامی است. جمهوری ایران در تاریخ 17/9/1358 با اصلاحات بعدی نیز مشمول این قانون می باشند.

ماده 5- احراز درجات بالاتر مستلزم حداقل پنج سال سابقه خدمت در هر یک از رده ها و احراز سایر شرایط لازم تعریف شده در مقررات اجرایی این قانون است.

تبصره 1 – مدت خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در مقطع ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق فقیرنشین، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می یابد.

تبصره 2- مدت خدمت در هر رتبه برای نخبگان منوط به سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب 11/7/1391 شورای معاونت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حداقل سه نفر می باشد. سال فقط

تبصره 3- حداقل سابقه تدریس برای کسب عنوان دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (15) و (21) سال می باشد و بورسیه های مندرج در تبصره های (1) و (2) این ماده از این دوره کسر می گردد. .

ماده 6- برای رتبه های موضوع این قانون در مصوبات استخدام معلمان فوق طبقه بندی تعیین می شود. فوق العاده مزبور برای معلمان با رتبه تحصیلی معلم حداقل چهل و پنج درصد (45%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (55%)، دستیار حداقل شصت و پنج درصد (65%)، دانشیار می باشد. حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) و معلم معلم حداقل نود درصد (90) از مجموع امتیازات حق کار و حق کار و اضافه کاری باشد.

تبصره 1- ارزشیابی فوق العاده معلمان از عوامل اصلی در محاسبه حداقل دستمزد کارکنان دولت و حداقل درآمد پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی نمی باشد.

تبصره 2 – دولت موظف است کلیه امتیازات و درصدهای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را نسبت به سایر کارکنان کشوری به مشمولان این قانون اختصاص دهد.

تبصره 3- طبقه‌بندی فوق‌العاده موضوع این قانون از تاریخ 1400/06/31 اعمال می‌شود و معلمانی که قبل از آن تاریخ بازنشسته شده‌اند مشمول این قانون نمی‌شوند.

ماده 7- برای حسن اجرای نظام رتبه‌بندی کمیسیون‌های تجدیدنظر مرکز، بخش، شهرستان، ناحیه و ناحیه به ترکیب زیر تشکیل می‌شوند:

الف- اعضای کمیته حسابرسی مرکزی:

وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت مدیره)
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع (معاون رئیس جمهور)
رئیس مرکز برنامه ریزی و امور اداری منابع انسانی (دبیر)
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
دو نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش که توسط رئیس هیئت انتخاب می شوند
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
دو کارشناس معتبر و قابل اعتماد به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
رئیس دانشگاه فرهنگیان
رئیس مرکز حراست

ب- اعضای کمیته حسابرسی استان:

مدیرکل آموزش و پرورش استان (رئیس هیئت مدیره)
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان (معاون رئیس جمهور)
مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
یکی از روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان/بخش/بخش به انتخاب مدیرکل
دو کارشناس قابل اعتماد و قابل اعتماد به انتخاب مدیرکل
معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره امور فوق العاده
رئیس اداره حراست.
ارزیابی عملکرد مدیر و پاسخ به شکایات
مدیر پردیس دانشگاه فرهنگیان

ج- اعضای کمیته حسابرسی شهر/منطقه/شهرستان:

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان / ناحیه / شهرستان (رئیس کمیسیون)
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (معاون رئیس جمهور)
کارشناس امور اداری و سازمانی (دبیر)
معاونان آموزش و پرورش شهرستان / بخش / بخش و نماینده اداره فوق العاده استان
یکی از روسای واحدهای آموزشی به انتخاب رئیس هیئت
دو نفر قابل اعتماد و قابل اعتماد با انتخاب رئیس هیئت مدیره
کارشناس امنیتی
کارشناس ارزیابی

ماده 8- معلمانی که امتیاز لازم جهت ارتقاء به یکی از نمرات این قانون را کسب کرده اند هر سه سال یکبار تجدید ارزیابی می شوند. در صورت عدم کسب امتیاز لازم جهت حفظ رتبه خود در ارزیابی مجدد، با توجه به امتیازات دریافتی به رتبه های پایین تر تنزل می یابند. دوبار تنزل رتبه موجب خروج از رتبه های آموزشی و فرهنگی می شود.

ماده 9 – مفاد اجرايي اين قانون حداكثر ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ اين قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همكاري سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان اداري و استخدامي كشور و دو نفر از اعضاء کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتخاب کمیته (به عنوان نهاد نظارت) تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

قانون فوق مشتمل بر نه ماده و هشت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 24/3/1300 شورای اسلامی شهر تصویب و در تاریخ 16/12/1300 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

تأثیر ارزشیابی معلمان بر حقوق

پایه معلمان رتبه اول هفت میلیون و نهصد و بیست هزار تومان به اضافه 45 درصد (یازده میلیون و چهارصد و هشتاد و چهار هزار تومان) می باشد. این حداقل افزایش دستمزد سال 1402 است.

جدول افزایش حقوق فرهنگیان مشمول قانون رتبه بندی:

پایه حقوق فرهنگیان مشمول قانون رتبه بندی فرهنگیان ۱۴۰۲ به شرح زیر افزایش می یابد ( مبالغ زیر قطعی نمی باشد و به محض دریافت ارقام دقیق جدول ویرایش می شود ) .

جدول افزایش حقوق فرهنگیان مشمول طرح رتبه بندی

رتبه حقوق پایه (بر اساس ریال)، درصد افزایش حقوق (بر اساس ریال)، میزان حقوق نهایی
1 79 200 000 45 114 840 000
2 79 200 000 55 122 760 000
3 79 200 000 65 130 680 000
4 79 200 000 75 138 600 000
5,79,200,000 95

دیدگاهتان را بنویسید