آغاز توزیع کتب درسی در مدارس/ سالانه 47 هزار تن کاغذ برای چاپ کتاب های درسی مصرف می شود.


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896887

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام کرد؛

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برای چاپ کتاب های درسی به 45 تا 47 هزار تن کاغذ و 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 500 تن مقوا نیاز داریم و این میزان مقوا از خارج از کشور وارد می شود، گفت: امسال تفاهم نامه برای چاپ کتاب های درسی انجام می شود. تولید 100% کارتن برای جلد کتاب درس تمام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی یکی از سیاست های ما را ارتقای تعاملات درون وزارتی با معاونت ها و سازمان های زیرمجموعه وزارتخانه عنوان کرد و گفت: سیاست دوم ما توجه جدی تر به تحولات اجتماعی و فرهنگی معاصر است. از جامعه انتظار اینکه مردم مطالب آموزشی را با خواسته های روز به روز کنند، انتظار منطقی است.

وی افزود: یک بعد این معضل دوران کرونا و بعد دیگر تحولات فناوری است. ما باید هم در زمینه روش ها و روش های ارائه محتوا و هم در صلاحیت ها، شایستگی ها و توانایی هایی که دانش آموزان برای زندگی در شرایط جدید به آن نیاز دارند، به سمت تغییر و بهبود حرکت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مقابله با اکوسیستم جدید پس از کرونا و آموزش ترکیبی را برنامه ریزی کرد و گفت: از دیگر سیاست های ما استفاده از ظرفیت بیرونی از جمله معلمان مجرب و پیشکسوت است. حمایت و انتشار برنامه درسی از دیگر سیاست های ماست. رویکرد جدی ما توجه به الزامات داخل مدرسه است.

لطیفی ادامه داد: توجه به اسناد تحولی مصوب و پیگیری اجرای اسناد تا سطح مدارس در رأس سیاست های ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی سازمان رسیدگی به الزامات مقالات سطوح عالی در مقاطع مختلف تحصیلی است، تصریح کرد: تدوین راهنمای آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت از سوی ریاست ملکی آغاز شده و در حال تکمیل قطعات از پازلی که با آن مذاکره در کتاب های درسی انجام می شود. تقویت سرمایه انسانی در سازمان نیز مورد توجه است، برخی از نیروها در آستانه بازنشستگی قرار دارند و باید با قدرتی تازه وارد سازمان شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برای چاپ کتاب های درسی به 45 تا 47 هزار تن کاغذ و 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 500 تن مقوا نیاز داریم و این میزان مقوا از خارج از کشور وارد می شود، گفت: امسال تفاهم نامه برای چاپ کتاب های درسی انجام می شود. تولید 100% کارتن برای جلد کتاب درس تمام شد. از 45 هزار تن کاغذ مورد نیاز حداکثر 7 هزار تن تولید داخل است و امسال تفاهم نامه تولید 30 هزار تن کاغذ داخلی امضا شد که نقطه عطفی در گذار به خودکفایی بود.

لطیفی در خصوص چاپ و توزیع کتب درسی در سال تحصیلی آینده گفت: برای امسال 149 میلیون و 500 هزار جلد کتاب درسی سفارش داده ایم که چاپ و آماده است و توزیع از مناطق به مدارس از 19 شهریور آغاز شده است. همیشه درصدی بیش از پیش بینی جمعیت را تولید کنید تا اطمینان حاصل شود که کتاب به همه دانش آموزان می رسد.

و افزود: تاکنون 92 درصد دانش آموزان ثبت سفارش کرده اند. از خانواده ها می خواهم سریعتر اقدام کنند تا کتاب راحتتر به دست فرزندانشان برسد.

اعمال 200 تغییر در 1401 کتاب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: نزدیک به 970 عنوان کتاب درسی داریم که در سال 1401 در بیش از 200 عنوان تغییر داشته است. وی درباره اصلاحات جزئی کتاب های بدون نقشه گفت: تعداد بسیار کمی از کتاب ها بدون نقشه یا تغییر کامل یافته اند. تعدادی کتاب درسی جدید در حوزه تخصصی داریم و در مجموع حدود 13 کتاب درسی تغییر کرده که بقیه اصلاحات جزئی است.

لطیفی افزود: برای سال 1402 هنوز تعداد اصلاحات و تغییرات اعلام نشده و طرح اصلاح کتاب های درسی را با محوریت سه حوزه آغاز کرده ایم. محور اول اصلاح فعالیت های آموزشی است، یعنی. از تمرین ها و تکالیف کتاب های درسی. محور دوم، غنی‌سازی برخی کتاب‌ها در برخی حوزه‌های محتوایی برجسته مانند سواد رسانه‌ای است. محور سوم ارتقای ابعاد زیبایی شناختی برخی کتاب های درسی است که تجربی است.

وی درباره مطالبات تغییر کتاب های درسی گفت: حدود 10 سال از نگارش برخی کتاب های درسی و برخی بیش از 10 سال می گذرد. از طرفی عدم تناسب بین میزان محتوا و زمان یادگیری احساس می شود. مشکل اصلی که در دستورات مدیریت بیان شد توجه به شایستگی ها، مهارت ها و توانایی های مورد نیاز دانش آموزان است که وظیفه به روز رسانی و ارتقای کتاب های درسی را بر عهده دارد.

لطیفی ادامه داد: در گام اول نیازسنجی را آغاز کردیم. بیش از 100 مطالعه جمع آوری شد و ما این مطالعات را بررسی و متاآنالیز کردیم. دوم یادگیری آینده نگر است که ما نیز به آن توجه می کنیم تا بتوانیم نیازهای آتی دانش آموزان را پوشش دهیم. الزامات به طور مداوم نظارت می شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه بخشی از پروژه های ما در قالب برنامه بهبود کتب درسی با مشارکت نهادها و افراد بیرونی برون سپاری شده است و از کمک سایر ادارات استقبال می کنیم، از رهبری ترکیبی آموزش و پرورش گفت: در دوران پساکرونا: یک رویکرد و اقدام ما تهیه یک راهنمای آموزشی ترکیبی است که تا ابتدای مهر منتشر خواهد شد، که یک کتابچه راهنمای معلم و بسته آموزشی است که نشان می دهد معلم چگونه می تواند از ابزارهای موجود استفاده کند. عملکرد خود را بهبود بخشید آموزش وجود دارد، اما در دوره جدید معلم ابزارها و امکانات تکنولوژیکی جدیدی برای استفاده دارد.

لطیفی ادامه داد: محور دوم اقدام ما تقویت حوزه هایی مانند سواد رسانه ای و سواد دیجیتال است که در این زمینه دانش آموزان باید توانمند شوند.

وی همچنین درباره انتشار دانش مفید در محتوا گفت: به دستور مدیریت کارگروه هایی را فعال کردیم تا به این نتیجه برسیم که چه اقداماتی باید انجام دهیم که پروژه بهبود کتاب در این زمینه تدوین و شروع شد. .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: اقدام دیگر اصلاحاتی است که در چارچوب فعلی کتاب ها امکان پذیر نیست، به عبارتی نمی توان در برخی دروس و کتاب ها محتوای اصلاحی را تغییر داد. زیرا چیزی مانند تغییر پچ بی حس و نچسب می شود. برخی از تغییرات بر اساس دگرگونی در برخی از کتاب‌هایی است که به دنبال ایجاد تغییراتی در ساختارها هستیم. گروه سوم از اقدامات به سیستم آموزشی کمک می کند تا محتوا را نه تنها در کتاب بلکه در فرامتن نیز مفید کند. برخی از خطاها مربوط به اجرا هستند. توانمندسازی معلم یکی از مکانیسم هایی است که می تواند ما را در رسیدن به تحول یاری کند. اگر معلم برنامه کاری داشته باشد، روی آن قسمت هایی از محتوا تمرکز می کند که اهمیت و تاثیر بیشتری دارند.

سازمان پژوهش مسئول سازماندهی محتوای پیش دبستانی است



لطیفی درباره تولید محتوای پیش دبستانی گفت: تعامل خوبی با سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان داریم و تفاهم نامه مشترکی برای تعامل بین دو سازمان منعقد شده است. سازمان پژوهش متولی ساماندهی محتوای پیش دبستانی است و از سوی دیگر در اساسنامه سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان این امر به این سازمان محول شده است.

وی افزود: توافق کردیم که فرآیند بررسی و اعتبارسنجی بسته ها به صورت مشترک توسط دو سازمان انجام شود. سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان مجری فرآیند است و در فرآیندهای کارشناسی کارشناسان سازمان پژوهش کمک می کنند و اعتبار سنجی به صورت مشترک انجام می شود، اما مدیریت با سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان است و آنها اعلام می کنند. نتیجه

دیدگاهتان را بنویسید