آغاز فیلترینگ چینی و روسی در کشور!

در بخشی از این گزارش آفتاب یزد می خوانیم: تصور تصمیم گیرندگان مبنی بر اینکه شبکه ملی اطلاعات در حال کار است و اپلیکیشن های ایرانی بدون اختلال در حال اجرا هستند، تصور اشتباهی است چرا که ادامه فعالیت این استارت آپ ها نیازمند خدماتی است که یا فیلتر هستند یا تحریم ها از سوی دیگر، این محدودیت های سختگیرانه ای که در دولت سیزدهم در حوزه اینترنت ایجاد شد و قطعاً چیزی جز انتقاد و خشم مردم در پی نخواهد داشت، بار دیگر این فرضیه قدیمی درباره اعمال فیلترینگ روسی و چینی را تقویت کرده است. در کشور. »

آغاز فیلترینگ چینی و روسی در کشور!

یک کارشناس فناوری اطلاعات در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: «ما همیشه از این باگ محدودیت‌های اینترنت می‌ترسیدیم که متاسفانه این اتفاق افتاد. قبلا تلگرام را فیلتر می کردند و حالا با واتس اپ و اینستاگرام این کار را کردند که البته اوضاع را بدتر کرد. چون در آن زمان که برای تلگرام محدودیت ایجاد کردند، مردم کسب و کار خود را به تلگرام منتقل نکردند و بیشتر در اینستاگرام سرمایه گذاری کردند.

«متاسفانه معیشت چند هزار خانواده با فیلتر اینستاگرام در خطر است.» امیرحسین زارین افزود: «اما این فیلترها و محدودیت‌ها باعث ایجاد فیلتر شکن شد. نکته اینجاست که از آنجایی که هزینه های نگهداری فیلترشکن ها بسیار بالاست، نمی توانیم باور کنیم که بسیاری از شرکت ها آنها را به صورت رایگان تهیه کنند. چند وقت پیش گزارش شد که اکثر گوشی های موجود در ایران به بدافزار آلوده هستند و این بدافزار همان فیلترشکن هایی است که مشخص نیست از کجا دانلود می شوند.

و نتایج این هک را بارها در برخی ادارات دولتی دیده ایم. وی ادامه داد: «چند روزی است که تقریباً هیچ VPN کار نمی کند. در واقع آنها آدرس های IP را شناسایی کرده و سپس آنها را مسدود کرده اند. برای این کار از الگوریتم های روسی و چینی استفاده می کنند.» بنابراین می توان گفت احتمالاً مدل فیلترینگ روسی و چینی را تبلیغ می کنند. چین با توجه به محدودیت هایی که در این شبکه اجتماعی ایجاد کرده است، ادعا می کند که بخش بزرگی از جمعیت کشورش از وی چت استفاده می کنند، در حالی که کاربران این کشور به شبکه های بین المللی که از وی چت استفاده می کنند دسترسی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید