آغاز مهندسی ناشیانه انتخابات از «اتاق عمل» ساختمان فاطمی/ پروژه «تطهیر» نمایندگان مجلس از وزارت کشور آغاز می شود؟

آغاز مهندسی ناشیانه انتخابات از «اتاق عمل» ساختمان فاطمی/ پروژه «تطهیر» نمایندگان مجلس از وزارت کشور آغاز می شود؟

وزارت کشور هشت ماه مانده به انتخابات در نامه ای به مناطق، بخشداری و منطقه ای اعلام کرد که نمایندگان مردم در سال آخر مجلس در قوه مجریه شرکت نخواهند کرد. اگرچه این اطلاعیه با واکنش شدید مردم بهارستان لغو شد، اما اخباری از ادامه فعالیت در وزارت کشور به گوش می رسد که در طرح پاکسازی انتخابات در حال پیشرفت است.

ارسال بخشنامه معاونت سیاسی وزارت کشور به استانداری ها مبنی بر عدم ورود نمایندگان به امور اجرایی در سال گذشته مجلس، گمانه زنی هایی را در مورد تلاش برخی از رده های بالای مجلس ایجاد کرده است. وزارت کشور برای سازماندهی انتخابات پارلمانی. شبهه مهندسی انتخابات که نمایندگان مجلس بر آن تاکید کردند، به وضوح به تصمیم معاون سیاسی وزیر کشور که سابقه کار در دستگاه های امنیتی را دارد، برمی گردد.

آیا مهندسی انتخابات مجلس در پیش است؟

سوء ظن به تكنيك و مديريت انتخابات از سوي دولت، مهم ترين فرضيه اي است كه نمايندگان مجلس در پاسخ به دستورالعمل وزارت كشور داشتند. در همین رابطه شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه نمایندگان در بین مردم دارای اقتدار هستند، گفت: بخشنامه اخیر وزارت کشور، شبهه مدیریت دولت و دولت را افزایش داده است. مهندسی انتخابات مجلس».

جبار کوچینی نژاد نماینده مردم رشت در شورای اسلامی نیز گفت: بخشنامه اخیر وزارت کشور شبهه دولت را برای مدیریت انتخابات پیش رو افزایش می دهد. در همین راستا میتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتراض به بخشنامه غیرقانونی وزارت کشور تاکید کرد: این اتفاق فراتر از یک بخشنامه اداری و حلقه ای در زنجیره سازمان یافته علیه مجلس و مجلس است. دخالت دولت در انتخابات».

شکاف دولت و مجلس نتیجه بخشنامه معاونت سیاسی است

گروهی دیگر از نمایندگان مردم بر این باورند که بخشنامه وزارت کشور منجر به فاصله گرفتن دولت از نمایندگان مردم می شود. فاصله ای که دولت با عملکرد غیرقابل دفاع خود تشدید می کند.

فلاحی نماینده مردم همدان و فامین در این خصوص گفت: از سوی دیگر متاسفانه برخورد برخی دولتمردان با نمایندگان اصلا درست نیست. با استانداران برخی استان ها برخورد نامناسبی صورت گرفته است و انتظار داریم وزارت کشور به فکر وضعیت حاکمان آنها باشد.

سیدرضا تقوی، رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس نیز گفت: بر اساس قانون، فعالیت نمایندگان در هنگام ثبت نام برای شرکت در انتخابات مجلس باید محدود شود، زیرا معلوم نیست بسیاری از نمایندگان در مقابل اقدامات دولت برای تفسیر قانون، نامزد انتخابات دوره بعدی خواهند بود.

حسین زهی عضو کمیسیون اتباع مجلس نیز گفت: مردم فقط به نمایندگان دسترسی دارند و این نمایندگان هستند که از مسائل و مشکلات حوزه ها مطلع هستند و پیگیر مطالبات مردم، بودجه و مطالبات مردم هستند. اعتبارات مربوطه، اگر کارمندان دولت حتی با تلفن مردم تماس بگیرند. وی گفت: همین الان شهرستان 8 هزار نفری اسلام آباد هش کم آب است، اگر پیگیری نکنم کی پیگیری می کند!

محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور

بی تدبیری مشاوران تاثیرگذار در وزارت کشور!؟

در عین حال برخی از نمایندگان مردم به قاطعیت شخصیت معاون سیاسی وزیر کشور را عامل ایجاد بحران بین دو قوه ارزیابی کردند. حسن محمدیاری عضوکمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد شدید از بخشنامه غیرقانونی معاونت سیاسی وزارت کشور گفت: پشت بخشنامه معاونت سیاسی وزارت کشور حکمت و عقلانیت وجود ندارد. و در این مدل بررسی نظام مسائل، عملاً دولت باید در سالهای منتهی به انتخابات بسته شود.»

انتقادات از معاون سیاسی وزیر کشور به همین جا ختم نمی شود و عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صدور این بخشنامه یا نوعی بی تدبیری سیاسی است یا حضور مشاوران کم تجربه و تاثیرگذار در کشور. وزارتخانه ای که دولت و مجلس را نمی خواهند مشکلات مردم را حل می کنند.

رئیس وزارت کشور به دنبال چه مجلسی است؟

در این شرایط این سوال پیش می آید که اگر دستورالعمل وزارت کشور اجرا شود و نمایندگان مردم در پروژه های جاری قرار نگیرند، این موضوع چه تاثیری بر نتایج انتخابات مجلس خواهد داشت؟ نمایندگان مردمی که در آخرین سال حضور خود در مجلس به قوه مجریه دسترسی ندارند، در رقابت رقبای که قصد ورود به مجلس را دارند چه نقاط ضعف و قوتی خواهند داشت؟ و سوال مهمتر این است که دولت با ارسال این بخشنامه به تمام استان ها چه اهدافی را دنبال کرده است که قبل از دولت سیزدهم توسط دولت ها پیگیری نشده بود؟

به نظر می رسد دولت رئیس جمهور قصد خود را برای تشکیل پارلمان واحد هشت ماه زودتر برای همراهی دولت در دو سال پایانی آن اعلام کرده است. پاکسازی مجلس از آن جهت حائز اهمیت است که با ابلاغ این بخشنامه به کل کشور، این فرضیه تقویت می شود که نمایندگان فعلی مردم، نمایندگان ایده آلی برای تحقق اهداف دولت ریاست جمهوری و منع ورود این افراد به پروژه های آن محسوب نمی شوند. و امور اجرایی هشت ماه مانده به انتخابات مجلس از سوی نمایندگان مجلس نشانه روشنی برای سازماندهی انتخابات به نفع دولت تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید