آغاز کنگره حزب کمونیست چین (+ عکس) / «شی» در آستانه سومین دوره ریاست جمهوری

آغاز کنگره حزب کمونیست چین (+ عکس) / «شی» در آستانه سومین دوره ریاست جمهوری

روز جدید حزب کمونیست تنها حزب در چین و حزب حاکم در آن کشور است. چین به عنوان یک کشور تک حزبی اداره می شود. دبیر کل حزب رئیس جمهور می شود و کمیته مرکزی حزب نیز در سمت پارلمان قرار دارد.

در این کنگره 2296 نماینده حزب از تمام مناطق چین برای انتخاب اعضای کمیته مرکزی و دبیر کل حزب به پکن خواهند آمد. دبیر کل نیز سمت ریاست جمهوری را بر عهده دارد. کاخ مردمی در میدان تیانمن در مرکز شهر پکن قرار دارد.

200 نماینده از شرکت کنندگان در کنگره به عنوان اعضای کمیته مرکزی حزب انتخاب می شوند. کمیته مرکزی حزب به جای پارلمان کشور کار می کند. پس از آن اعضای دفتر سیاسی حزب و شورای حاکمیتی (با 25 عضو) انتخاب می شوند.

حزب کمونیست تنها حزب در چین و حزب حاکم در آن کشور است. چین به عنوان یک کشور تک حزبی اداره می شود. دبیر کل حزب رئیس جمهور می شود و کمیته مرکزی حزب نیز در سمت پارلمان قرار دارد.

در این کنگره قرار است شی جین پینگ، رئیس جمهور فعلی ۶۹ ساله، نامزدی خود را برای سومین دوره ریاست جمهوری اعلام کند و این موضوع با اجماع به تصویب خواهد رسید.

شی جین پینگ از سال 2012 رئیس جمهور بوده و تا سال 2027 در این سمت باقی خواهد ماند.
خبرگزاری فرانسه شی جین پینگ را قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه تونگ (بنیانگذار جمهوری خلق چین) توصیف کرد.

او ابتدا به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین و رئیس شورای مرکزی نظامی چین انتخاب شد و به طور خودکار رئیس جمهوری چین شد. در این صورت، پس از مدت‌ها، او اولین رئیس‌جمهور چین است که بیش از دو دوره در این سمت فعالیت می‌کند.

پیش از این، هر رئیس جمهور در چین معمولاً تنها برای دو دوره 5 ساله این سمت را داشت، یعنی. ده سال.
کنگره حزب به طور مستمر هر 5 سال یکبار برگزار می شود.

دوره ریاست جمهوری در چین 5 سال است و هر کنگره وظایف رئیس جمهور را برای دوره بعدی تعیین می کند.
چین دومین قدرت اقتصادی بزرگ است و انتظار می رود به زودی به رتبه اول جهان دست یابد.

جان فیلیپ، کارشناس فرانسوی در مورد چین به خبرگزاری فرانسه گفت: همه چیز از قبل هماهنگ و تصمیم گیری شده است.
برنامه کنگره به شرح زیر است: شی جین پینگ در مراسم افتتاحیه امروز به ایراد سخنرانی و گزارش 5 ساله ریاست جمهوری خود پرداخت.

او در سخنرانی افتتاحیه خود گفت چین از حق خود برای بازگرداندن تایوان تجاوز نخواهد کرد.

سخنرانی شی جین پینگ با تشویق شدید و مداوم حضار مواجه شد.

وی گفت: چین با هر نوع هژمونی و سیاست های مبتنی بر زور مخالف است. چین مخالف ذهنیت جنگ سرد، دخالت در امور داخلی کشورها و استانداردهای دوگانه است. پکن به هیچ وجه به دنبال همن نخواهد بود و دست به فعالیت های توسعه طلبانه نخواهد زد.

شی در کنگره قبلی حزب (2017) وعده “عصر جدیدی از کمونیسم به سبک چینی” را داد و قول داد چین را بیشتر به روی جهان باز کند. وی گفت: باز شدن فضا باعث پیشرفت و بسته شدن آن می شود، چین درهای خود را نخواهد بست.

دیدگاهتان را بنویسید