آفتی که نخل منوجان را درگیر کرد/ نخل ها منتظر کمک مسئولان هستند


ساعت: 08:22
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910473

این روزها آنچه بیش از هر چیز دیگری باعث نگرانی نخل کاران منوجانی شده آفت شپشک خرما است که باعث از بین رفتن درختان خرما می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; این روزها آنچه که بیش از همه نخلداران منوجان را نگران کرده آفت سوسک نخل است که به باغات شهرستان منوجان سرایت کرده و مشکل و خطری است که کل شهرستان را درگیر کرده است.

این آفت در تمام طول عمر خود در داخل تنه درخت خرما بوده و با تغذیه از آوندها، جوانه مرکزی و غلاف های تازه و غیر فیبری برگ ها کانال هایی در جهات مختلف ایجاد می کند و این آفت باعث مرگ درخت می شود. درخت نخل در مدت زمان کوتاه .

سالاری یکی از نخلداران منوجانی گفت: شناسایی، درمان، از بین بردن نخل های آسیب دیده از آفت و آموزش توسط کارشناسان برای جلوگیری از این بحران انجام شود.

میجانی یکی از کشاورزان منوجانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این آفت تنه درخت خرما را هدف قرار داده است و در صورت عدم پیشگیری به یک بحران واقعی تبدیل می شود که جان مردم را تهدید می کند.

وی افزود: در یک سال اخیر 9 نخل ما دچار این آفت شده و باعث مرگ درخت خرما شده است، هر چند با سم پاشی سعی در پیشگیری از این آفت داریم اما متاسفانه موثر نیست. و در حال گسترش است.

میجانی تصریح کرد: برای صید این آفت از جهاد کشاورزی تله گرفتیم. اما تعداد محدودی به دام افتادند و روز به روز بر تعداد این آفت افزوده می شود.

وی افزود: از جهاد کشاورزی می خواهیم اقداماتی مانند پخش سم یا هر کار دیگری که می توان برای جلوگیری از این آفات انجام داد.



زارعی، یکی دیگر از کشاورزان منوجانی، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم این همه سم بخریم تا پاهای گیاهان را سمپاشی کنیم. از جهاد کشاورزی تقاضا داریم که به صورت رایگان بین کشاورزان توزیع شود.

همانطور که گفته شد سوسک قرمز باعث نگرانی نخلداران منوجانی شده است، لذا مسئولان ذیربط باید با اعزام کارشناسان کشاورزی به منطقه و توزیع سم رایگان بین نخلداران از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید