جزئیات جدید صادرات نخل ایران به قطر/ 3700 اصله نخل تا کنون صادر شده است

جزئیات جدید صادرات نخل ایران به قطر/ 3700 اصله نخل تا کنون صادر شده است

روز جدید سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر جزئیات جدیدی از روند صادرات نخل ایرانی به قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را تشریح می کند و می گوید تاکنون 3700 نخل به قطر صادر شده است.

روند تایید و تکذیب فروش و صادرات نخل ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه دارد. یکی از کارمندان این اقدام را غیرعمدی و بدون اطلاع مسئولان مربوطه دانسته است، در حالی که یکی دیگر از کارمندان نخل ها را زینتی و عقیم می داند و برخی کشاورزان اقدام به صادرات آن کرده اند.

در روزهای اخیر عکس ها و اخباری مبنی بر فروش نخل در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. این عکس ها درختان خرما را نشان می دهد که از ریشه بیرون آمده و توسط چندین تریلر به مکان نامعلومی منتقل می شوند. انتشار این عکس ها سر و صدای زیادی به پا کرده است و برخی مدعی هستند کشاورزان به دلیل کمبود آب، نخل های خود را با قیمت بسیار پایین به کشورهای عربی مانند امارات و قطر صادر می کنند.

نخلستان های وسیعی در مناطق جنوبی ایران وجود دارد و یکی از منابع اصلی درآمد مردم این مناطق است. نخل که مانند انسان واحد شمارش است در مناطق گرم با بارندگی کمتر رشد می کند زیرا نیازی به آبیاری روزانه ندارد. این در حالی است که در بحبوحه خشکسالی در مناطق جنوبی که چالش هایی را برای نخل کاران ایجاد کرده است، قطر میزبان جام جهانی فوتبال 2022 خواهد بود و همین موضوع بحث فروش درختان نخل به این کشور و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را تشدید کرده است. .

موضوع فروش نخل ها اکنون به موضوعی مبهم تبدیل شده و تایید و تکذیب مکرر مسئولان مانع از روشن شدن حقیقت شده است. قائم مقام سازمان کشاورزی جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه گزارشی مبنی بر فروش نخل به دلیل کم آبی نداریم، گفت: هیچ گزارشی از فروش نخل نداریم. وی البته تایید کرد که در یکی از استان های جنوبی به دلیل مشکل تامین آب، برخی از نخل داران نخل خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته اند، اما وجود چنین اتفاقی در خوزستان را تکذیب کرد.

از سوی دیگر دادستان شهرستان دشتستان به طور کلی این موضوع را رد می کند و می گوید ادعای فروش نخل از شهرستان دشتستان و صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس مردود است. وی البته گفت: صاحب این نخل ها حدود 18 اصله درخت را به دلیل بی کیفیتی محصول به قیمت هر کدام حدود یک میلیون و 500 هزار تن به فروش می رساند.
دادستان دشتستان نیز به فیلم های منتشر شده از این حادثه واکنش نشان داد و گفت: فیلم پخش شده در فیلم که بارگیری و برداشتن نخل های اسکله را نشان می دهد نیز مربوط به سال های گذشته است و ربطی به این نخل ها ندارد. .

اما در میان این تایید و تکذیب ها، یکی از مسئولان جهاد کشاورزی بوشهر صادرات نخل ایرانی به قطر را تایید کرد و گفت: تاکنون 3700 نخل اصل به قطر صادر شده است.

هسرو عمرانی معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: اخیرا عکس هایی از انتقال چند اصله نخل به فضای مجازی که سایت یکی از کشاورزان روستای فریاب دشتستان است منتشر شده است. . خودش 18 عدد از کف دستش کنده بود و بدون اجازه شخصا فروخته بود. ما هنوز دلیل این امر را نمی دانیم، اما ممکن است به دلایل اقتصادی یا کمبود آب باشد، اما این موضوع با صادرات نخل کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: موضوع صادرات نخل را نباید مشکل عمده ای دانست چرا که این موضوع کاملاً فرعی است و اینکه برخی رسانه ها با عناوینی چون نخل فروشی، ایران فروشی و …. تبلیغ این خبر اتفاق خوشایندی نیست زیرا آن چیزی نیست که برخی فکر می کنند. ما در حال حاضر 3700 نخل اصل را به قطر صادر کرده‌ایم که همه آنها با نخل‌های تجاری جدید جایگزین شده‌اند و تمام باغ‌های ما بازسازی شده است. برگزاری جام جهانی در قطر برای کشورهای همسایه از جمله ایران فرصتی است، آنها این نخل ها را برای فضای سبز گرفته اند نه نخل های جوان و میوه ای چون اصلا این گونه نخل ها صادر نمی شود.

نخل های صادراتی جایگزین می شوند

عمرانی گفت: از قیمت فروش درخت خرما اطلاعی ندارم. نخل های جایگزین، نخل های برگریز یا نهال هایی هستند که خریداری می شوند و باغ های دیگر جایگزین می شوند. در تمام دنیا وقتی نخل های دیگر کهنه و فرسوده می شوند با قلمه جایگزین می شوند. همچنین فرآیند بهسازی و نوسازی باغات از جمله درختان خرما را برای صادرات یا اهداف دیگر مانند فرسوده یا قدیمی یا غیرتجاری داریم، این تعمیرات ضروری است و همه آنها مجوز دارند و با نخل های نو و جوان جایگزین می شوند. . این را هم در نظر داشته باشید که هر بقالی که بخواهد نخلش را بفروشد باید با مجوز این کار را انجام دهد و باید تعویض شوند، اگر تعویض نشود اصلا مجوز نمی دهیم.

عمرانی می گوید درختان خرما پس از 6 تا 8 سال شروع به تولید می کنند و کشاورزان معمولاً زمانی که می خواهند اصلاح و نوسازی کنند، همه نخل ها را یکجا هرس نمی کنند. معمولا کشاورز اقلام فرسوده و غیرتجاری را به تدریج حذف می کند تا در فروش و امرار معاش مشکل ایجاد کند، خودتان ایجاد نکنید. نخل های صادراتی معمولاً فقط برای مناطق سرسبز استفاده می شوند و قدرت تولید مثل ندارند.

این کارشناس گفت: در استان بوشهر بیش از 6 میلیون اصله نخل وجود دارد که در 4 سال گذشته مجوز صادرات 3 هزار و 700 نخل صادر شده که برابر با صفر است. رسانه ها گزارش دادند که نخل ها گرفته شده و در غیر این صورت فروخته شده و هر نخل صادراتی با یک نخل نو و تجاری جایگزین شده است. ما واقعاً از برخی رسانه ها گله داریم چون ظلم کرده اند و می گویند که ما نخل می فروشیم و ایران، اگر اصلا اینطور نیست و باغ بازسازی نشود و نخل های جدید جایگزین شوند، دیگر نمی شوند. مجوز صادرات داده است.

دیدگاهتان را بنویسید