سابقه تولید و صادرات نخل در بوشهر چیست؟

سابقه تولید و صادرات نخل در بوشهر چیست؟

روز جدید : بخشدار ارم تصریح کرد: چند روزی است که تصاویر قطع درختان نخل در منطقه ارم شهرستان دشچستان در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

نخل توانایی تطبیق با رطوبت کم خاک را دارد و به همین دلیل گل سبد باغ در جنوب کشور محسوب می شود، از این رو جنوب به خورشید، نخل و دریا معروف است.

اخیراً ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن مردم درختان خرما را ریشه کن می کنند و به شرایط اقتصادی، بارندگی بد و کاهش آبشارها اشاره می کنند و می گویند نخل کاران از درختان خود درمانده هستند. به کشورهای همسایه خلیج فارس صادر می شود.

در توصیف این فیلم ها که مربوط به روستاهای رود فاریاب و تنگ درکش در منطقه ارم دشتستان است، صدها اصله نخل با عمر بیش از ده سال و در شرایط عادی میوه از ریشه کنده شده و به بوشهر منتقل شده است. صادرات به قطر

شهردار ارم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نخل فروشی در سراسر کشور از استان خوزستان تا هرمزگان رواج دارد، اظهار کرد: در بلوارها و بوستان های شهر نخل های بالغی را دیده اید که در نقاط مختلف کاشته شده اند.

علی بهرام نژاد با اشاره به اینکه در برخی موارد نخل نیز صادر می شود، افزود: گاهی نخل داران به دلیل بی کیفیتی درختان نر و کهنسال به دنبال جایگزینی گونه های جدید با ارزش اقتصادی بالاتر هستند.

وی تغییر شغل را یکی دیگر از انگیزه های مردم برای برداشتن نخل می داند و می افزاید: در برخی موارد به دلیل تراکم زیاد نخلستان برای ایجاد فاصله بین درختان برای ایجاد مسیر باربری، نخل کاران تعدادی از درختان را حذف می کنند. “

فرماندار ارم در خصوص ادعای خشکسالی در این ویدئو گفت: کشور و بخش بعدی آن با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند، اما نخل مقاوم است و نیاز به آب زیادی ندارد، بنابراین حذف درختان به دلیل بحران آب قابل قبول نیست. . منطقه ارم تنها تابستانی خشک و کم باران دارد و در سایر فصول بارندگی برای درخت خرما کافی است. با توجه به شوری آب، کاهش بهره وری و بدتر شدن کیفیت محصولات، نخل کاران روستای تنگدرکش به کشت نخل می پردازند.

بهرام نژاد با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم 46 مورد سدهای ملات سنگی در شهرستان ارم ایجاد شده است، گفت: سد بزرگی در روستای رود فاریاب ساخته شده است که فیلمبرداری آن انجام شده است.

گفته می شود هر نخل از این نخلداران با قیمت 15 میلیون ریال به دلالان فروخته می شود، نخل هایی که در شرایط میوه خوب هر کدام بیش از دو میلیون تومان ارزش افزوده در استان ایجاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه در بدترین حالت میوه درخت خرما سالانه یک میلیون تن به فروش می رسد، گفت: قیمت نخل در باغ های این بخش بالغ بر 50 میلیون ریال است و ادعای فروش هر نخل می شود. درختی با قیمت 15 میلیون ریال دور از انتظار به نظر می رسد.

شهردار ارم با اشاره به اینکه عمده نخل های این منطقه زاهدی و کبکاب است، گفت: با توجه به مرغوبیت خرما و وجود سردخانه در ارم، نخل داران برای فروش محصول خود مشکلی ندارند و مشتریان آماده هستند. برای خرید محصول از قبل

دادستان: فیلم منتشر شده مربوط به سال ها پیش است

یاسر حیدری دادستان دشتستان نیز با بیان اینکه این نخل ها بی ثمر بوده و محصول بی کیفیتی دارد، کارشناسان جهاد کشاورزی را نیز فروخت که آنها نیز تایید کردند که نخل ها ناکارآمد و از نظر اقتصادی صرفه جویی نمی کنند.

حیدری با رد ادعای صادرات نخل به کشورهای حاشیه خلیج فارس، خاطرنشان کرد: طبق مصاحبه کارشناسان جهاد با فرد مورد نظر، این نخل ها در مناطق سرسبز منطقه مورد استفاده قرار می گرفته است.

دادستان دشتستان همچنین گفت: صادرات نخیلات تنها با مجوز جهاد کشاورزی انجام می شود و جهاد کشاورزی تنها برای محصولات غیر تولیدی چنین مجوزی صادر می کند و این اقدام تشریفات را پیچیده کرده است.

وی با بیان اینکه خرید و فروش نخیلات در شهرستان دشچستان مرسوم نیست، تاکید کرد: فیلم نمایش داده شده در فیلم که بارگیری و صادرات نخل در اسکله را نشان می دهد نیز مربوط به سال های گذشته است و ربطی به این ها ندارد. درختان نخل از آنجایی که نخل نیازی به آبیاری مداوم ندارد، ادعای بی حاصل بودن این درختان به دلیل کم آبی صحت ندارد. نخل های مرغوب جایگزین نخل های بی اثر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید