آقایان حقوق کارگران را به رفع تحریم ها و تغییر قیمت دلار گره نزنید.

آقایان حقوق کارگران را به رفع تحریم ها و تغییر قیمت دلار گره نزنید.

در همین رابطه حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و قائم مقام دبیرکل خانه کارگر) با بیان اینکه دولت و کارفرمایان با دادن وعده هایی برای آینده از این افزایش دستمزد دفاع می کنند، گفت: دولت در جلسه شورای عالی کار تصمیم گرفت به همین دلیل دستمزدها را افزایش دهد.» درصد کمی از 27 درصد از آن دفاع کردند و به نمایندگان کارگری و جامعه وعده طرح کاهش تورم در سال آینده را دادند. به نظر من این اقدام به همین دلیل است به نام «وعده کباب گوشت شکار نشده» در قانون کار و بر اساس ماده 41 آن قانون که چارچوب تعیین افزایش حداقل دستمزد را بیان کرده است، به صراحت شاخص تورم را در اختیار دارید. ملاک تورم در این قانون. نرخ تورمی است که بانک مرکزی ایران دقیقاً در همان زمان تصویب (یعنی اسفندماه) اعلام کرده است.در ماده 41 قانون کار اشاره ای به تورم (آینده) نشده است. دولت با وعده نرخ تورمی که هنوز محقق نشده است، آن نرخ را کاهش دهد؟

صادقی با اشاره به این موضوع گفت: رهبر انقلاب سال ها نسبت به گره زدن تحریم ها و مسائل سیاست خارجی به مسائل داخلی و اقتصادی هشدار می دادند، اما امروز برخی از افراد در شورای عالی کار نیز حداقل دستمزد را به رفع تحریم ها مرتبط دانستند. و گفت: این البته خیلی خوب است، این است که تحریم ها برداشته شده است و دولت و کارفرمایان باید برای حذف آن از سیاست خارجی کشور اقدام کنند، اما مشکل اینجاست که دولت و کارفرمایان اولین ذینفعان تحریم هستند. رفع تحریم ها و سپس منفعت رفع تحریم ها و آزادسازی پول بلوکی آیا به دست کارگران می رسد یا خیر؟ضمن اینکه ابعاد این اتفاق اصلا از پیش تعیین نشده است و نتایج خارجی کشور سیاست لزوما از پیش تعیین شده نیست و کارفرما و دولت به خوبی می دانند که دستمزد کارگران از تحریم ها تبعیت نمی کند، بلکه روابط کلان اقتصادی است. تحت تاثیر لغو تحریم ها قرار می گیرند و بنابراین کارفرما و دولت به رفع تحریم ها وابسته هستند.

این فعال کارگری تاکید کرد: اگر در جلسه شورای عالی کار به وعده گشایش اقتصادی خارجی و رفع تحریم ها اشاره می شد، بهتر بود مسئولان متولی تضمین می کردند که در صورت گشایش اقتصادی و رفع تحریم ها تحریم ها و کاهش تورم دستمزد کارگران افزایش و احیا خواهد شد. زیرا انتقاد آنها به کارگروه این است که کشور و کارفرمایان پول کافی برای پرداخت دستمزد ندارند و همین کمبود منابع باعث شده رشد دستمزد مستقیما بر تورم تاثیر بگذارد. اتفاقاً کارفرما و دولت به جای ضمانت باید این ضمانت را می دادند که با وقوع این جای خالی و تحولات موعود، دستمزد کارگران که از تورم و سبد معیشتی بسیار عقب است، ترمیم می شود!

وی با اشاره به اینکه وزیر کار قول داده بود در صورت افزایش تورم بین سال‌ها حقوق کارگران را احیا کند، گفت: این نیز قول خوبی است، اما بهتر است در صورت بهبود شرایط، حقوق کارگران بازگردانده شود. اگر اوضاع اقتصادی و تورم افزایش پیدا کند و وعده دولت محقق نشود، باید دستمزدها بازگردانده شود. سه دوازدهم اول سال و ما اعتراض خود را به اشکال مختلف قانونی به چنین درخواستی از بهار امسال مطرح خواهیم کرد.

صادقی با تاکید بر اینکه «این دولت نمی تواند به بسیاری از این وعده ها عمل کند»، گفت: با افزایش تورم و نقش وعده های اقتصادی دولت، بعید است که دولت و وزیر کار در نیمه سال حداقل دستمزد را بررسی کنند. رقیق شده است.” و نرخ تعمیر را افزایش دهید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: قانون می گوید برای آینده تصمیم نگیرید بلکه برای امروز تصمیم بگیرید. وعده تلاش برای کاهش تورم در سالی که اصطلاحاً تورم زدایی می شود، خوب خواهد بود، اما قول اینکه به کارگران دستمزد کمتری داده شود زیرا دلار در آینده پایین خواهد آمد، اصلا وعده خوبی نیست. سوال ما این است که “آیا حقوق کارگران به دلار پرداخت می شود تا اکنون بتوانیم بر اساس قیمت دلار و تغییرات آن در مورد افزایش یا کاهش دستمزدها صحبت کنیم؟”

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: در همان سال 54 تغییرات درآمد کارگران در قانون تامین اجتماعی کاملاً ریالی بود. بحث تغییر دلار و نقدینگی در سال آینده نوعی جهش به جلو است و با پیش‌بینی‌های حرفه‌ای اقتصادی فعلی، بعید به نظر می‌رسد که دولت بتواند بلافاصله تورم را در سه ماهه اول کاهش دهد، زیرا تورم نیز مانند برخی قیمت‌ها با سفارش قابل تغییر نیست .

صادقی با اشاره به تجربه اردوغان در ترکیه گفت: رئیس جمهور این کشور شاهد تورم فزاینده بود و همین امر باعث شد در یک سال دو بار حداقل دستمزد را با نرخ بسیار قابل توجهی بازنگری کند و با این اقدام از التهاب جلوگیری کرد. ایران هم می تواند از این مثال درس بگیرد. اما ما زحمتکشان در چارچوب وعده کاهش تورم یا اصلاح و ترمیم دستمزدها به دولت اعتماد نداریم. همچنین شاهد عدم صداقت دولت در زمینه تثبیت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بوده ایم که در دولت های گذشته انجام می شد و همین حس منفی را نسبت به وعده های داده شده در مورد مسائل بزرگتر مانند دستمزد داریم. در رابطه با تعهد ترمیم دستمزدها، به همین دلیل فکر می کنیم بهتر است مجلس با مصوبه وزیر کار موافقت کند تا ضمانت اجرایی ایجاد شود که اگر تورم از حد معینی بالاتر رفت، دولت موظف به ترمیم و اصلاح مصوبه است. در مورد حقوق شورای عالی با فرمول مشخص

دیدگاهتان را بنویسید