در اعتراضات استان خوزستان چه گذشت؟ نماینده اهواز: نمی دانم دیگر زنگ نزنید

در اعتراضات استان خوزستان چه گذشت؟  نماینده اهواز: نمی دانم دیگر زنگ نزنید

روز جدید : در پی گرانی های اخیر مردم در چند شهر استان خوزستان دست به تظاهرات زدند که با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد. گزارش ها از خوزستان حاکی از قطعی اینترنت در برخی شهرها است. در گزارش های تهیه شده از سوی سازمان صدا و سیما، هرگونه صحبت از اعتراض و انتقاد مردم به عنوان بازی در خاک دشمن تعریف شده و از اصطلاح تجمعات اعتراضی مانورایی استفاده شده است!

افزایش قیمت آرد و متعاقب آن گرانی برخی از محصولات اساسی مانند نان و ماکارونی در روزهای اخیر تنها توقف جدیدی در خط قیمتی ماه های اخیر است. همانطور که انتظار می رفت، برخی از استان ها به دلیل تداخل مسائل معیشتی، ابتکار عمل را در اعتراض به این رویه اتخاذ کرده اند. استان نفت خیز خوزستان از روز پنجشنبه در اعتراضات مردمی علیه وضعیت معیشتی در کشور شرکت می کند.

گزارش رویداد۲۴ حاکی از آن است که اعتراضات مردمی از روز پنجشنبه در سوسنگرد آغاز شد و به برخی شهرها نیز سرایت کرد. ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که شهرهای ایذه، شادگان، حمیدیه و برخی از نقاط اهواز نیز در اعتراضات مردمی شرکت کردند. مقامات طبق معمول اولین قدم برای حل مشکل قطع اینترنت بود!

یکی از فعالان رسانه ای ساکن آبادان در گفت و گو با رویداد۲۴ از قطع شدن اینترنت در مرکز استان خوزستان خبر داد. او می گوید در بیشتر ساعات روز نمی توان فیلم یا عکس را در پیام رسان ها از جمله واتس اپ آپلود کرد و دسترسی به اینترنت موبایل قطع می شود. به گفته این فعال رسانه ای، اعتراضی در آبادان صورت نگرفت، اما به نظر می رسد تصمیم گیرندگان طوری رفتار می کنند که انگار می خواهند مردم را تحریک کنند.

بر اساس این رویداد، 24 شهر شرکت کننده در این تظاهرات طی سه روز گذشته با قطعی مداوم اینترنت مواجه بوده اند. این یکی از دلایل بی توجهی رسانه های تهران به موضوع اعتراضات خوزستان است. فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان خوزستان از سه روز گذشته به اینترنت دسترسی ندارند و اخبار اعتراضات را در اولویت رسانه‌های پایتخت قرار داده‌اند. واکنش مسئولان به حوادث خوزستان ترکیبی از سکوت، بی احتیاطی و اظهار نظرهای عجیب است. با این حال امید است رئیس دولت در روزهای آینده برنامه ویژه ای برای رسیدگی به مشکلات خوزستان داشته باشد یا حداقل ایده استاندار ویژه را با دقت بیشتری دنبال کند. به نظر می رسد حتی برخی از نمایندگان استان خوزستان معتقدند شیوه حکمرانی استاندار فعلی به گونه ای نیست که بتوان به تغییر امیدوار بود.

در حال حاضر مسئولان امنیتی کشور سکوت کامل کرده اند و شرایطی فراهم شده تا نبض خبری به رسانه های خارجی برسد. وزارت کشور نیز ترجیح داده است که اظهار نظر نکند و در تلاش است تا اینترنت را از نیروهای شورشی قطع کند. مسئولان استانی نیز تمایلی به صحبت ندارند. اگر مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار رویداد۲۴ درباره وضعیت خوزستان و دلیل روشن بودن اینترنت، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: نمی دانم. نمی دانم. من تهران هستم.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا از وضعیت حوزه انتخابیه خود بی اطلاع هستید در حالی که امروز سومین روز اعتراضات در خوزستان است، گفت: از آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی بپرسید. “دیگه به ​​من زنگ نزن!”

علیرضا ورناصری نماینده استان خوزستان به سوال رویداد۲۴ درباره اعتراضات خوزستان و سوال قاطعانه اینترنت و برخورد با اعتراضات پاسخی نداد و خواستار گفتگوی حضوری درباره این حادثه شد. .

البته در میان نمایندگان خاموش استان خوزستان، آخوندی نیز صدای مردم را منعکس کرد. حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «به هیچ وجه نمی‌توانیم مشکلات را توجیه کنیم. در این دولت آقای رئیسی گفتند که خوزستان استاندار ویژه می شود، استاندار ویژه در سطح معاونت رئیس جمهور می آوریم و فلان و غیره. حالا ضعیف ترین استاندار را آوردند و او را به خوزستان منصوب کردند، ضعیف ترین آنها. سه ماه است که گرد و غبار خوزستان دامن خود را گرفته است و اصلاً تکان نخورده اند تا بالاخره برای مردم توضیح دهند که چه باید کرد. منبع این پودر برای مشورت با خارجی ها و جلوگیری از آن یا تا حدودی کاهش اثر آن، بهبود بهداشت، آب سازی، داخلی یا خارجی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس نیز گفت: الان مشکل بهداشتی داریم، مشکل آب داریم، مشکل برق داریم، مشکل ریزگردها هم داریم. دردسر زیاد است و آقایان گاز نمی گیرند، در اتاق می نشینند، حتی نمی خواهند بیرون بروند تا با مردم صحبت کنند و برای مردم توضیح دهند. حکومت استان اینطور نبود، ما اینطور نبودیم، هیچکس کاری ندارد. آنها صرفاً به دنبال این هستند که مثلاً چه کسی را حذف کنند یا چه کسی را نصب کنند. ما چه کسی باید حذف یا نصب شود، ما چطور؟ مشکلات مردم را حل کند.

ناصری نژاد همچنین در پاسخ به اینکه «آیا انتقادات وزیر کشور از رهبری استان را دنبال کرده اید؟» گفت: آیا می خواهید مردم به خیابان ها بیایند و به شما رسیدگی کنند؟ تهران کمی کثیف شده، مدارس تهران تعطیل شده است. سه ماه آلودگی داریم، یعنی آلودگی شدید، آلودگی تهران یک صدم خوزستان نمی شود، اما در این مدت یا تعطیل نمی کنند، یا ساعت 11 یا بعد از ساعت اعلام می کنند. این یعنی چه تصمیمات متناقض بدون اطلاع مردم و نابالغ. – این چه نوع مدیریتی است؟

تاکنون هیچ یک از مسئولان سیاسی و انتظامی کشور به رویدادهای استان واکنش نشان نداده اند اما سکوت آنها به معنای عدم اطلاع آنها نیست. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما روز گذشته گزارشی را با عنوان «بررسی حواشی و واکنش ها به گرانی برخی اقلام اساسی در کشور» منتشر کرد. در این گزارش «مانور حول محور اعتراضات خوزستانی به گرانی» به عنوان بارزترین واکنش به تورم اخیر معرفی شده است.

در این گزارش، کاربران شبکه‌های اجتماعی به دو دسته «جریان‌های معاند» و «جریان‌های داخلی» تقسیم می‌شوند و تنها جریان‌های معاند را مشکل قطعی اینترنت در خوزستان می‌دانند تا «باعث قطعی ارتباط در شهرهای جنوبی کشور به بهانه‌ای شود». «تظاهرات اعتراضی علیه گرانی بازنشر شد. این در حالی است که همین بولتن مهمترین واکنش به اعتراضات خوزستان را مشخص کرد.

تهیه کنندگان بولتن صدا و سیما با اذعان به اعتراضات در شهرستان ایذه و برخی شهرهای استان خوزستان، این خبر را برای ایجاد ناامیدی برای آینده کشور منتشر کردند.

این اولین بار نیست که شهرهای جنوبی کشور به تظاهرات اعتراضی علیه شرایط معیشتی و حاکمیتی می پیوندند. تظاهرات مردم خوزستان در تیرماه 1400 به بی آبی و سوء مدیریت با واکنش مشابهی مواجه شد. بی توجهی، واکنش دیرهنگام، قطع اینترنت و کار با معترضان.

به نظر می رسد با اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی، به زودی با موج جدیدی از گرانی مواجه شویم که به معنای تشدید اعتراضات مردمی در سراسر کشور است. اما اختلال در اینترنت که به دلیل ناقص بودن زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات به امری عادی تبدیل شده است به سادگی مانع از انتقاد مردم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید