آقای رئیسی! تلفن را بردارید و با چین تماس بگیرید!

آقای رئیسی!  تلفن را بردارید و با چین تماس بگیرید!

محمد کوچانی روزنامه نگار در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

در پی بیانیه مشترک امپراتور چین و پادشاه عربستان سعودی؛ دولت چین با شورای بزرگان خلیج فارس علیه حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه بیانیه صادر کرد!

آقای رئیسی که مدعی بود با یک تماس تلفنی با رئیس جمهور چین مشکل واکسن کرونا را حل کرده است، حالا باید یک تماس تلفنی مادام العمر با رئیس جمهور چین داشته باشد و این مشکل را هم حل کند!

و البته سردبیران شبکه ایران اینترنشنال که در معاهده 25 ساله ایران و چین دروغ و حقیقت را با هم آمیخته بودند، اکنون از فصل جدید روابط سرمایه گذار و کارفرمای سعودی خود با جمهوری خلق چین صحبت می کنند. شاید از ابتدا برنامه این بود که اعراب جای ایرانی ها را بگیرند!

تمام این بی تابعیتی واقعاً دردناک است:

اصولگرایان مانند ارتش حاکم در جمهوری اسلامی ایران که به شرق روی آوردند و موازنه با غرب را بر هم زدند، اکنون باید پاسخگو باشند و اپوزیسیون جمهوری اسلامی که حرکت به سوی شرق را مکروه می دانستند. ایران اکنون از امپریالیسم چین استقبال می کند.

استراتژی ملی ایران همان سیاستمداران ملی آن است، از امیرکبیر تا دکتر مصدق: «تعادل منفی شرق و غرب». این به معنای باج ندادن به «چین و روسیه» یا «اروپا و آمریکا» است، البته استراتژی عربستان سعودی یک تراز مثبت است. یعنی به چین و آمریکا و روسیه و اروپا امتیاز می دهد. اما هر چیزی بهتر از ارتباط ما با شرق و خیانت چین و روسیه است. با روس ها تا آنجا پیش رفتیم که بهانه ای به غرب دادیم تا ما را شریک روسیه در جنگ اوکراین و یکی از مخالفان دعوت از ناتو برای حمله به ایران بخواند. و در مورد چینی ها، ما آنقدر از عضویت خود در پیمان شانگهای هیجان زده بودیم که از لحظه ای که چینی ها ایران را در پرونده هسته ای به شورای امنیت تحویل دادند، فراموش کردیم.

آنها همیشه نشان داده اند که دوستان همیشگی ایران نیستند و البته در سیاست هم دوست و دشمن ابدی وجود ندارند. از زمانی که به چین و روسیه اطمینان دادیم که روابط گرمی با اروپا و آمریکا نداریم، قدرت چانه زنی ما با چین و روسیه نیز از بین رفته است. ایران تنها در موازنه قدرت بین غرب و شرق می تواند مستقل و قدرتمند بماند. این راهبردی است که دولت رئیس جمهور آن را شکسته و اکنون باید پاسخگو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید