آقای رئیسی! گزارش دروغ به مردم شایسته «رئیس جمهور» نیست!

آقای رئیسی!  گزارش دروغ به مردم شایسته «رئیس جمهور» نیست!

روز جدید رئیسی مدعی تورم 60 درصدی در شهریور 1400 بود که بر اساس گزارش مرکز آمار (مرجع رسمی و قانونی ارائه گزارش میزان تورم) در شهریور 1400، تورم سالانه 45.8 درصد و تورم نقطه ای 43.7 درصد بوده است.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز در نشست خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی اطلاعات غیرواقعی تورمی را که پیش از این خود و سایر دولتمردان دوره سیزدهم ارائه کرده بودند، ارائه کرد.

رئیسی مدعی است: در شهریور 1400 تورم تقریباً 60 درصد بود. دولت مطمئن شد که تورم افزایش نیابد. این به معنای عدم ایجاد پول و استقراض و عدم افزایش پایه پولی است. به جایی رسید که در مارس 1400 و آوریل 1401 کاهش یافت و به حدود 35 درصد رسید. در جریان اجرای اصلاحات اقتصادی تورم 12 درصدی در اردیبهشت ایجاد شد و اصلاح اقتصادی به این صورت بود که پرداخت یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره رسید یعنی. مصرف کننده که تغییر بزرگی بود… در تیرماه تورم به 4.4 درصد رسید و در مرداد ماه این تغییر به 2 درصد تورم کاهش یافت. اما کنترل تورم همیشه دغدغه دولت بوده است. تورم هم اکنون 40 و نیم درصد و 20 درصد کمتر از شهریور سال گذشته است.

رئیسی مدعی است تورم شهریور 1400 تقریبا 60 درصد بوده است اما آیا این موضوع صحت دارد؟ خیر؛ چرا؟

این در حالی است که رئیسی مدعی تورم 60 درصدی در شهریور 1400 بود که بر اساس گزارش مرکز آمار (مرجع رسمی و قانونی ارائه گزارش میزان تورم) در شهریور 1400، تورم سالانه 45.8 درصد و تورم نقطه ای 43.7 درصد است. . .

با توجه به ادعای رئیسی مبنی بر تورم 60 درصدی در شهریور 1400 که بارها تکرار شده است، هیچ گونه سند یا گزارشی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر نشده است (بانک مرکزی هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال ارائه گزارش میزان تورم ندارد. ). تنها بانک مرکزی در واکنش به گزارش یک رسانه اقتصادی تورم را حدود 60 درصد اعلام کرد. اما نکته اینجاست که اگر گزارش رئیس جمهور مستند به اعلام تورم است، این پاسخ بانک مرکزی است، پس چرا برای اعلام تورم در دولت خودش به گزارش های مرکز آمار استناد می کند؟!

همچنین رئیسی مدعی است تورم در حال حاضر 40 و نیم درصد و نسبت به شهریور سال گذشته 20 درصد کمتر است! این در حالی است که اخیرا سخنگوی دولت مدعی کاهش 18 درصدی تورم شده بود!

اما بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار؛ تورم سالانه مرداد 1401 خانوارهای کشور به 41.5 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات ماه قبل 1.0 واحد درصد رشد نشان می دهد. مرکز آمار در ادامه گزارش سطح تورم مردادماه نوشت: سطح تورم نقطه ای مرداد ماه 1401 به 52.2 درصد رسید; یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2/52 درصد بیشتر از مرداد 1400 برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

همچنین دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه مرداد ماه 1401 برای دهک های مختلف از 39.5 درصد برای دهک دهم تا 46.4 درصد برای دهک اول است. این بدان معناست که نرخ تورم فقرا 7 درصد بیشتر از نرخ تورم ثروتمندان است و سیاست ها و عملکرد اقتصادی دولت فشار بیشتری بر طبقات نیازمند جامعه وارد می کند.

به همین دلیل است که گزارش های رسمی مرکز آمار ادعای رئیس جمهور درباره میزان تورم را رد می کند.

نکته دیگر اینکه رئیسی در جلسه چهارشنبه 14 مرداد 1401 هیأت وزیران تاکید کرد که «مرکز آمار موظف است آمار دقیق کشور را ارائه کند». رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به اینکه تناقضات برخی آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه های دولتی باعث سردرگمی افکار عمومی شده است، گفت: مرکز آمار وظیفه ارائه آمار دقیق در کشور را بر عهده دارد. فقط این آمارها باید مبنای سیاست گذاری و تصمیم گیری در کشور باشد و سایر نهادها بر آن تکیه کنند. چنین آمارهای غیرمستندی حتی در تصمیم گیری درون سازمانی نیز مشکل ایجاد می کند، بنابراین هر سازمانی که بخواهد آماری را اعلام کند باید با مرکز آمار هماهنگ شود.

اکنون که رئیس جمهور از قول خود می شکند و به قانونی که بر اجرای آن تاکید کرده پایبند نیست و همچنان بر ارائه گزارش های کذب به مردم اصرار دارد، یا به دلیل اطلاعات و گزارش های نادرستی است که به او ارائه می شود یا اینکه دولت آگاهانه است. آمارهای جعلی و قالبی سعی می کند گزارش دروغی از وضعیت اقتصادی مردم بدهد!

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در پاسخ به ادعای کذب رئیسی نوشت: این گونه گزارش ها شایسته هیچ کارمند دولتی نیست.

منبع: آفتاب نیور

دیدگاهتان را بنویسید