آقای روحانی! ای کاش در سال 1999 استعفا می دادید

آقای روحانی!  ای کاش در سال 1999 استعفا می دادید

روز جدید: عباس عبدی فعال سیاسی در یادداشتی به عیادت روحانی واکنش نشان داد.

آقای روحانی روز عید غدیر خم در دیدار با همکاران دولت قبل گفت: ای کاش گرفتار قطعنامه هسته ای مجلس نمی شدیم تا بتوانیم برجام را در اسفند 1397 احیا کنیم.

* هر سیاستمداری که به گذشته نگاه می کند آرزوی این را دارد! فراوان است. همه ما وقتی به تاریخ برمی گردیم پشیمان می شویم که ای کاش اینطور بود و نبود. در بسیاری از موارد آرزوی من همین است! این از روی استیصال است و معلوم نیست اگر اجرا شود وضعیت جامعه بهتر شود، اگر بدتر نباشد. اما به هر حال جامعه و سیاست با کمال میل! قابل درک یا اصلاح نیست. باید دید در همان زمان چه باید می شد که انجام نشد.

* 3 سال پیش پس از حوادث بسیار ناگوار آبان ماه 1397 که اصولگرایان سازماندهی و حملات بسیار شدیدی را علیه دولت روحانی انجام دادند، در یادداشتی با عنوان “ایده انتخابات زودهنگام” نوشتم که هیچ دولتی نمی تواند و نیست. حتی در شرایط عادی مجاز نیست بله این سطح ولتاژ همچنان مدیریت می شود. در اکثر نظام های سیاسی روش هایی برای چنین مواقعی پیش بینی شده است گرفتن رای اعتماد از دولت برای ادامه کار یا انحلال مجلس و رای گیری مجدد و یا استعفای نخست وزیر و رئیس دولت و …. هنوز هم روش هایی برای غلبه بر وضعیت مدیریتی بی ثبات راه حل بیشتر انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری. انتخاباتی که می تواند همراه با انتخابات مجلس برگزار شود.

*بعد از آمدن مجلس جدید در خرداد 1398 هجمه ها علیه روحانی شدت گرفت و گفتند فقط روحانی را تحمل می کنند. در ژوئیه 2019 نوشتم که: «تحمل لازم نیست، او را استیضاح کنید». طبیعتاً نه قدرت داشتند و نه اجازه استیضاح او را داشتند، بنابراین هجمه ها علیه روحانی و دولتش و به ویژه ظریف شدیدتر شد.

*در همان زمان پیشنهاد کردم روحانی کناره گیری کند، نه به معنای اعتراض، بلکه به معنای باز کردن راه برای حل مسئله. حالا باید از آقای روحانی بپرسید؛ فکر نمی کنید با استعفای حرفه ای و نه لزوما اعتراض می توانستید از سنگسار بعدی اصولگرایان علیه برجام جلوگیری کنید؟ و در آن صورت آیا امروز از تصویب این قانون غافل شده اید؟ پاسخ نمی تواند قطعی باشد، اما من فکر می کنم شما می توانستید با شروع به نوشتن قانون استعفا دهید تا از تصویب چنین قانونی مضر جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید