آیا ظریف در سال 1999 شرایط این روزهای جهان را پیش بینی کرده بود؟ / کوهکن: تحلیل او «کوچه بازار» است.

آیا ظریف در سال 1999 شرایط این روزهای جهان را پیش بینی کرده بود؟  / کوهکن: تحلیل ایشان این است

روز جدید : محسن کوهکن گفت: می گویند آقای ظریف در سال 1378 وضعیت کنونی جهان را پیش بینی کرده است، اعتبار کمی دارد یا آقای ظریف مانند برخی از مقامات سابق پیشگویی و سحر است و یا دوستان غربی به ایشان اطلاع داده اند که وضعیت کنونی جهان

مذاکرات وین به بن بست خورده تا این سوال را مطرح کند که آیا شرایط جدیدی که در مذاکرات می بینیم ربطی به جنگ روسیه و اوکراین دارد؟

محسن کوکان، تحلیلگر سیاسی گفت: ترکیب دو موضوع از مذاکرات تحریم ها و جنگ روسیه و اوکراین، اقدامی منحرف شده از سوی غرب برای منحرف کردن موضوع اصلی است. البته فقط در یک مورد می توان این دو موضوع را به هم پیوند داد و آن اینکه آمریکا به بهانه این جنگ می خواهد مسیر جدیدی را در مذاکرات در پیش بگیرد که در این صورت برای ما فرقی نمی کند، زیرا جایگاه ایران در مذاکرات روشن است غربی ها و به ویژه ایالات متحده در به حاشیه راندن مسائل کلیدی برای ارضای خواسته های خود استاد هستند.

واکنش دولت جدید آمریکا به لغو تحریم ها را ببینید. خودشان هم می دانند که خروج ترامپ از برجام غیرقانونی و غیرمنطقی بوده است و راه روشنی برای آمریکا وجود دارد که تحریم ها را بدون قید و شرط لغو کند و به برجام بازگردد، اما می بینیم که همچنان می گویند همه تحریم ها دست آمریکا نیست. دولت و غیره و غیره نشان می دهد که چگونه اصل مسئله را رها کرده و با حواشی و موضوعات فرعی برخورد می کنند.

وی ادامه داد: بحث جنگ اوکراین و روسیه نیز به انحراف کشیده شده و غربی ها به دنبال بهانه هستند. آنها می خواهند زمان بخرند و شاید موضوعات فرعی مانند مشکل موشکی را مطرح کنند که برای ما غیر از موضوع هسته ای و به ویژه مشکل موشکی خط قرمز ما قابل قبول نیست.

وی در پاسخ به فایل صوتی ظریف که اصلاح طلبان مدعی بودند در آن روزها آن را پیش بینی کرده بود، گفت: آقای ظریف و دوستانش و البته رئیسش آقای روحانی هیچ وقت نخواستند انتقاد داخلی بشنوند. آقای ظریف می تواند از انتقادات داخلی به عنوان اهرمی در مذاکرات استفاده کند. بدیهی است که هر کسی که با الفبای سیاست آشنا باشد می تواند این را مد نظر قرار دهد، اما دیده ایم که آقای ظریف با جان کری شوخی، شوخی و قدم زدن دارد و وقتی وارد می شود از ادبیات توهین آمیز و انتقادی با منتقدان استفاده می کند. – آقای روحانی هم همینطور.

این نماینده سابق مجلس گفت: ماجرا را از جلسه یکی از کمیسیون ها در مجلس گذشته بدون واسطه که با حضور آقای ظریف برگزار شد، نقل می کنم. در آن جلسه به آقای ظریف گفتم چرا متن برجام به زبان فرانسه و انگلیسی نوشته نشده است و آقای ظریف پاسخی برای گفتن نداشت. در دنیا مرسوم است که معاهدات و موافقت نامه های بین المللی به زبان فرانسوی نوشته شوند، زیرا مترادف های زیادی در زبان انگلیسی وجود دارد و برای جلوگیری از هرگونه تفسیر متفاوت از معاهده، زبان فرانسه برای نگارش متن سند انتخاب شد.

کاملاً واضح بود که تیم مذاکره کننده در آن زمان باید بگوید که توافقنامه نباید به زبان انگلیسی نوشته شود. آقای ظریف پاسخی به من ندادند، چون در موضوعی که حتی یک دانشجوی عادی حقوق بین الملل و روابط بین الملل هم می داند، پاسخی داده نشد. در ادامه این دیدار، آقای ظریف منویات قبلی خود و دیدگاه واقعی خود را در قالب روابط با کشورهای غربی که باور می کنید، بیان کردند. من واقعا از اعتقادات آقای ظریف در این دیدار متعجب شدم.

اکنون نمی توان گفت که آقای ظریف در سال 1999 وضعیت کنونی جهان را پیش بینی کرده است یا اینکه آقای ظریف مانند برخی از مقامات سابق فالگیر بوده و دوستان غربی وی قبلاً وضعیت فعلی را به او اطلاع داده بودند، قابل اعتماد نیست. که وضعیت جهان در شش ماه دیگر مثل امروز نیست که تحلیل جامع و دقیقی نبود. «به جای این تحلیل های کوچه بازار، آقای ظریف به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی کشور باید مذاکرات جاری را تحلیل کند و بگوید بر اساس این اسناد، این ها مزایا و معایب مذاکرات است.

به هر حال نیروهای اصلاح طلب همیشه به غرب نگاه کرده اند و آرزوهایشان به غرب خلاصه شده است، بنابراین اگر گربه ای در پاریس زیر ماشین رفت، برایش شمع روشن می کنند، اما نه مثل هزاران انسان بی گناه. کوهکن در پایان گفت: در یمن و سوریه.

دیدگاهتان را بنویسید